wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 15:35

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Tramwaje przez Popowice już wiosną! Pasażerów po Wrocławiu będą wozić dwie nowe linie: 18 i 19
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu: tramwaj podczas przejazdu technicznego po nowym torowisku oraz mężczyźni w żółtych kamizelkach (zdjęcie ilustracyjne) Tomasz Hołod
Na zdjęciu: tramwaj podczas przejazdu technicznego po nowym torowisku oraz mężczyźni w żółtych kamizelkach (zdjęcie ilustracyjne)

Uwaga pasażerowie! Mamy ważny komunikat. Tramwaje przez Popowice pojadą w maju tego roku! Będą Was wozić dwie nowe linie: 18 i 19. Pierwsza z południa, druga ze wschodu. 18 zastąpi tramwaje 32, natomiast 19 autobusy C.

Reklama

O tym, że będą tramwaje przez Popowice, wiemy od dawna. Dziś po raz pierwszy informujemy, którędy będą jeździły i na jakie zmiany muszą przygotować się pasażerowie komunikacji miejskiej.

Nowe linie tramwajowe będą dwie. Obie dojadą na Kozanów przez Szczepin i Popowice, ale każda z innej części miasta: jedna ze wschodu, druga z południa.

Trasy przejazdu nowych tramwajów przez Popowice

Pierwsza nowa linia – numer 19 – będzie kursowała pomiędzy ogrodem zoologicznym a pętlą Kozanów (Dokerska). Tramwaje pojadą przez:

  • Halę Stulecia,
  • plac Grunwaldzki,
  • plac Bema,
  • ulice Drobnera i Dubois,
  • Szczepin,
  • Popowice.

Długość tej trasy to 11,5 km. Tramwaje będą zatrzymywać się przy 24 przystankach.

Druga linia – numer 18 – będzie kursowała pomiędzy Gajem a pętlą Kozanów (Dokerska). Tramwaje pojadą przez:

  • przystanek Dworzec Główny,
  • centrum miasta,
  • mosty Pomorskie,
  • ulicę Popowicką.

Długość tej trasy to 13,5 km. Tramwaje zatrzymają się przy 34 przystankach.

Nowymi trasami tramwaje pojadą w maju 2023 roku. Termin związany jest z koniecznym do przeprowadzenia remontem torowiska na ulicy Legnickiej.

Nowe przystanki przy zielonym torowisku

Obie linie – 18 i 19 – pojadą nowym torowiskiem wybudowanym przy ulicach: Popowickiej, Starogroblowej, Długiej i Dmowskiego. Długość tego odcinka to 4 km. Stoi przy nim 9 par przystanków. Ich nazwy wstępne (robocze) to: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa, Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Dwa z nich są ustawione tak, aby ułatwić przesiadkę do pociągów na stacjach kolejowych Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin.

O nazwach nowych przystanków urzędnicy porozmawiają z radnymi osiedlowymi. Pierwsze spotkanie zaplanowano na 14 lutego. Następne w kolejnych dwóch dniach.

To nowa jakość w dostępności do transportu zbiorowego. Prawie 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 min. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie także po zielonym torowisku.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia

Nowe, czterokilometrowe torowisko na Popowickiej jest zielone na odcinku trzech kilometrów. Pomiędzy szynami rośnie rozchodnik, o którym pisaliśmy tutaj.

Torowisko na całej długości biegnie osobno do ruchu samochodowego, dzięki czemu tramwaje nie będą stały w korkach.

— Nowe linie to także łatwiejszy dojazd na zachód miasta z centrum i śródmieścia, więc poprawia się sytuacja kolejnych tysięcy wrocławian, chcących dostać się na przykład do Orbity lub na basen przy Wejherowskiej, albo w przeciwnym kierunku – do zoo lub Hali Stulecia — zauważa Monika Kozłowska-Święconek.

Tramwaje 19 zamiast autobusów C na Popowicach

Niektórzy pasażerowie już pewnie zauważyli, że trasa nowych tramwajów 19 pokrywa się z obecnym autobusem C. Tramwaje pojadą jednak dalej. Urzędnicy uznali, że linia C nie będzie już potrzebna, więc zostanie zlikwidowana.

— Zaletą tramwaju będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim, Halą Stulecia i zoo — tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek. — Poprawi się też wygoda, ponieważ przegubowym autobusem może podróżować maksymalnie 150 osób, natomiast nowoczesnym tramwajem jedzie maksymalnie 250 — wylicza.

Kolejna korzyść to czas i częstotliwość kursowania. Autobusy C jeżdżą co 15 minut. Tramwaje 19 pojadą co 12 minut. — Przejazd autobusem z Kozanowa na plac Grunwaldzki wydłużał się przez korki do 18 minut, a tramwaj pojedzie całkowicie wydzielonym torowiskiem — podkreśla dyrektorka.

Tramwaje 18 zastąpią linię 32

Trasa zaplanowanej linii 18 częściowo pokrywa się z linią 32, dlatego pomiędzy Gajem a Kozanowem będą jeździć tylko tramwaje 18. Można więc powiedzieć, że linia 18 to stara, wydłużona linia 32 pod nowym numerem.

—  Zamiast jechać ulicą Legnicką jak do tej pory 32, 18 pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez nowo otwarte mosty Pomorskie do centrum miasta, przez dworzec i dalej na Gaj — przypomina Monika Kozłowska-Święconek. — Dzięki temu zyskujemy szybsze i niezawodne połączenie tramwajowe dużych osiedli Kozanów i Popowice przez centrum miasta z dworcem i południem miasta — dodaje.

Zmiany na innych liniach autobusowych

Uruchomienie nowych tras tramwajowych wpłynie na zmiany w kursowaniu autobusów, zwłaszcza tych jeżdżących po Popowicach i Kozanowie.

Na ulicach Kozanowskiej i Dokerskiej pojawią się autobusy 102 i 103, żeby zapewnić dojazd do tramwajów kursujących ulicami Pilczycką i Legnicką.

Autobusy 103 będą skrócone do węzła przesiadkowego Kwiska, aby nie powielać linii tramwajowych.
Adam Więcek z Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia

Zmieni się także linia autobusowa 104, która będzie połączona z linią 140 pod jednym, wspólnym numerem 104. Tym sposobem stworzy się nowe połączenie pomiędzy Maślicami, Kozanowem a Osobowicami (przez węzeł Kwiska). 104 i 140 połączą się po to, by mieszkańcy Maślic i Osobowic mogli dojechać do tramwajów kursujących ulicami Popowicką i Legnicką.

Kolejna zmiana dotyczy autobusów 122. Przestaną one jeździć ulicą Popowicką, a zaczną kursować przez Legnicką i Zachodnią.

Co z autobusami 101, 126, 127 i 128? Bez zmian. Będą jeździły tak jak teraz.

Inwestycja w torowisko przez Popowice kosztuje około 222 mln zł i jest dofinansowane z UE.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl