wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Jaka będzie Opolska z nową trasą tramwajową?
  5. Sprawdź koncepcje!

Patrząc na ważne ulice, stanowiące „bramy” do miasta, należy przyznać, że ulica Opolska to ostatni „wstydliwy” i nieadekwatny do rangi miejsca wlot do miasta od południa. Przestrzeń ulicy jest zaniedbana, nieprzyjazna dla użytkowników i użytkowniczek. Brakuje zieleni, tras rowerowych, wygodnych ciągów pieszych i atrakcyjnej komunikacji zbiorowej.

Dlatego Miasto przystąpiło do zaprojektowania kompleksowej rewitalizacji ulicy i otoczenia, nadając jednocześnie zadaniu nazwę: aleja Opolska. Nie bez powodu. Ma to być kompleksowa przebudowa, która uwzględni nie tylko przedłużenie tramwaju do granic miasta, ale również wyposaży ulicę w infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, zieleń i błękitno-zieloną infrastrukturę. Opolska stanie się więc przestrzenią reprezentacyjną, przyjazną, zieloną oraz funkcjonalną.

W rejonie granicy miasta, nieopodal skrzyżowania z ul. Łąkową w Radwanicach, gdzie zaplanowano zintegrowany węzeł przesiadkowy, będą usytuowane pętle: tramwajowa i autobusowa, wygodne przystanki oraz parking P&R (Parkuj i jedź) i B&R (Parkuj rower i jedź). Ta przebudowa ma więc także znaczenie aglomeracyjne. Stworzenie wygodnego miejsca do przesiadania się na komunikację zbiorową już na wlocie do miasta będzie stanowić korzyść dla naszych sąsiadów z gminy Siechnice, którzy codziennie podróżują ul. Opolską i korzystają z infrastruktury miejskiej.

Wariant 1

Aleja Opolska z tramwajem. Projekt planowanej trasy - wariant 1 Wydział Mobilności Miejskiej / Wrocław Rozmawia
Aleja Opolska z tramwajem. Projekt planowanej trasy - wariant 1

W wariancie tym zakłada się zaprojektowanie trasy autobusowo-tramwajowej (dalej: TAT), ale przy zminimalizowaniu ingerencji w istniejącą jezdnię. Przebudowę ulicy zaplanowano od obecnego przystanku Park Wschodni, przy czym na początkowym odcinku rozbudowa dotyczyć będzie tylko infrastruktury pieszej i rowerowej. Dalej, w miejscu, gdzie torowisko jest już poza jezdnią, przebudowie podlegać będzie także ta część dla tramwajów, bo będzie to trasa autobusowo-tramwajowa. Wzdłuż TAT zostanie zaprojektowany chodnik oraz będzie wydzielona droga dla rowerów.

W miejscu, gdzie obecne torowisko przechodzi w jeden tor, TAT zostanie przeprowadzony na drugą stronę jezdni i dalej będzie już prowadzony po obecnej rezerwie aż do wysokości nowej pętli. Miejsce na nią przewidziano zgodnie z planami miejscowymi – po stronie południowej, więc aby tramwaj wjechał na pętlę, torowisko ponownie zostanie poprowadzone przez jezdnię ul. Opolskiej. Odcinek obecnego jednego toru zostanie przeznaczony na infrastrukturę pieszą i rowerową, a z nowego torowiska będzie tylko wjazd na „starą pętlę”, która będzie miała funkcję wspomagającą.

Na całym przebudowywanym odcinku ul. Opolskiej zaplanowano prowadzenie co najmniej jednostronnie wydzielonej drogi dla rowerów. Jeśli przestrzeń na to pozwoli także po drugiej stronie jezdni, na maksymalnie długich odcinkach będzie poprowadzona infrastruktura umożliwiająca ruch rowerowy. Z obu stron zostaną też wybudowane wygodne chodniki. Ulica zyska nowe przejścia dla pieszych z azylami, przejazdy rowerowe i atrakcyjną zieleń.

Na nowej pętli ruch tramwajowy i autobusowy będzie rozdzielony. Pozwoli to na lepsze zorganizowanie integracji pomiędzy autobusem a tramwajem i na wygodne przesiadki.

W wariancie 1 projektowany TAT jest oddalony od historycznej zabudowy mieszkalnej, która usytuowana jest głównie po stronie południowej ul. Opolskiej. Zakres rozbudowy jezdni jest w wariancie 1 znacznie mniejszy – dotyczy tylko niektórych skrzyżowań, które mają być wyposażone w dodatkowe pasy do skrętów, azyle i sygnalizację. Jednocześnie przy takim rozwiązaniu projektowany TAT dwukrotnie musi przekroczyć jezdnię, co w efekcie może skutkować spowolnieniem ruchu oraz wydłużeniem czasu przejazdu komunikacją zbiorową. W tej opcji wstępnie oszacowano, że sześć budynków może kolidować z rozwiązaniami projektowymi.

Wariant 2

Aleja Opolska z tramwajem. Projekt planowanej trasy - wariant 2 Wydział Mobilności Miejskiej / Wrocław Rozmawia
Aleja Opolska z tramwajem. Projekt planowanej trasy - wariant 2

W wariancie tym podstawowym założeniem jest prowadzenie trasy autobusowo-tramwajowej w sposób bezkolizyjny z jezdnią. Ze względu na teren przewidziany na pętlę po stronie południowej ul. Opolskiej zakłada się więc poprowadzenie TAT w całości także po stronie południowej. To wymaga przesunięcia jezdni w kierunku północnym, bo w części południowej obecnie nie ma wystarczająco dużo miejsca na torowisko. Koncepcja ta w założeniu jest prostsza. Pozwala wykształcić od strony południowej infrastrukturę pieszą i rowerową na całej długości wraz z towarzyszącą zielenią i rozwiązaniami na zatrzymanie wody opadowej na terenach zieleni.

Jezdnia wybudowana na nowo pozwoli także na wykonanie wszystkich niezbędnych elementów organizacji ruchu, a to – polepszy jego płynność. TAT, który na całej długości będzie miał niezależny od jezdni korytarz, zyska na atrakcyjności. W tym wariancie również zachowany zostanie wjazd na istniejącą pętlę – będzie ona pełniła funkcję wspomagającą. Węzeł przesiadkowy na zakończeniu TAT zostanie zorganizowany podobnie jak w wariancie 1: przede wszystkim chodzi o zapewnienie wygody podczas przesiadek.

W tej opcji korzyścią jest odsunięcie jezdni od południowej części osiedla, co zredukuje obecne uciążliwości generowane przez ruch samochodowy, a szacowana liczba rozbiórek jest mniejsza: to cztery budynki.

Reklama