wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:25

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Daleko od szosy wszystkim jest lepiej. Ważą się losy modernizacji A4. Czy trasa ominie Wrocław?
Kliknij, aby powiększyć
A4 w obecnej formie nie jest w stanie sprostać natężeniu ruchu, jaki na niej panuje. Jej przebudowa jest przesądzona, jednak wciąż nie wiadomo, który wariant będzie realizowany. (Zdjęcie ilustracyjne.) Fot. Tomasz Hołod
A4 w obecnej formie nie jest w stanie sprostać natężeniu ruchu, jaki na niej panuje. Jej przebudowa jest przesądzona, jednak wciąż nie wiadomo, który wariant będzie realizowany. (Zdjęcie ilustracyjne.)

Prawdopodobnie za około miesiąc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podejmie decyzję o przebiegu zmodernizowanego fragmentu autostrady A4. Najbardziej prawdopodobna jest wersja dobudowania do istniejącej drogi dodatkowych pasów ruchu. Każda z rozważanych opcji budzi jednak kontrowersje.

Reklama

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

Na odcinku A4 od węzła „Kostomłoty” do „Wrocław Południe” GDDKiA rozważa poszerzenie autostrady do sześciu pasów w obecnym jej przebiegu lub budowę zupełnie nowej trrasy. Od Kostomłotów mogłaby odbijać bardziej na południe i biec przez Olbrachtowice w gminie Sobótka, Cieszyce w gminie Kobierzyce i wrócić do obecnej A4 w Wilkowicach w gminie Żórawina.

Daleko, jak najdalej od szosy

Wszyscy są zgodni, że modernizacja A4 jest konieczna, szczególnie na tym odcinku. Ruch jest tu olbrzymi, często dochodzi do wypadków i kolizji, co powoduje gigantyczne korki. Nie ma dnia bez doniesień o utrudnieniach na A4.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Na tapecie wciąż jest aż siedem opcji przebiegu autostrady A4. Obecnie największe szanse na realizację ma pierwszy, czyli rozbudowa obecnej drogi. GDDKiA
Na tapecie wciąż jest aż siedem opcji przebiegu autostrady A4. Obecnie największe szanse na realizację ma pierwszy, czyli rozbudowa obecnej drogi.

Każdy chce rozbudowy A4, ale w wariancie jak najdalej od siebie. I tak, włodarze oraz mieszkańcy miejscowości, w okolicach których miałaby przechodzić „nowa” autostrada, protestują i uważają, że najkorzystniejszym wariantem jest modernizacja istniejącego już odcinka. Argumentują, że nic nie zyskają, za to ich gminy zostaną przecięte na dwie części i w dodatku będzie głośno.

Natomiast mieszkańcy gminy Kąty Wrocławskie uważają, że rozbudowa istniejącej A4 nic nie zmieni. Już teraz wystarczająco cierpią przez to, że gdy autostrada jest zakorkowana, kierowcy zjeżdżają z niej i generują potężny ruch na lokalnych drogach. Chcą, aby odsunąć ją od nich.

Misja trzech prezydentów

Do dyskusji włączyło się trzech prezydentów: Jacek Sutryk z Wrocławia, Jerzy Łużniak z Jeleniej Góry oraz Roman Szełemej z Wałbrzycha. Ich zdaniem najkorzystniejszy dla wszystkich jest przebieg A4 w nowym śladzie, bardziej oddalonym od Wrocławia.

Według nich nowa trasa autostrady to szansa dla szybszego rozwoju całego regionu. Sąsiedztwo takiej trasy podnosi bowiem wartość inwestycyjną terenów wokół niej.

Niezmiennie, wraz z prezydentami dolnośląskich miast, stoimy na stanowisku, że tylko nowy ślad A4 jest wart realizacji. To szansa dla regionu, bo bliskość takiej trasy podnosi wartość inwestycyjną terenów wokół niej. Puszczenie tranzytu nową nitką odciąży południe stolicy Dolnego Śląska.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Poza tym Wrocław ma dodatkowy interes. Węzeł Bielański jest niezwykle zatłoczony. Gdyby przestał pełnić rolę autostrady, III paneuropejskiego korytarza transportowego Drezno – Wrocław – Lwów – Kijów, znacznie zwiększyłaby się jego przepustowość i stałby się bezpieczniejszy.

GDDKiA ma już faworyta

Prezydenci szykują pismo do warszawskiej centrali GDDKiA, w którym przedłożą swoje argumenty. Na ile to będzie skuteczne? Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych już w marcu dokonał analizy „wielokryterialnej wszystkich rozpatrywanych wariantów autostrady A4”. Wziął pod uwagę kryteria: techniczne, ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Zespół uznał, że najkorzystniejszy jest wariant 1., czyli rozbudowa obecnej drogi.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl