wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

0°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Ważna zmiana na Świdnickiej! Wyczekiwana przez pasażerów

Przystanek "Arkady (Capitol)" po zachodniej stronie ulicy Świdnickiej zostanie przebudowany - będzie przystankiem wiedeńskim. Pasażerowie będą wsiadać do tramwajów nie z obecnego poziomu ulicy, ale z wysokości zbliżonej do podłogi pojazdu. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg. Zgodnie z założeniami 1 września tego roku prace mają się zakończyć.

Reklama

Wsiadanie do tramwajów na tym przystanku jest kłopotliwe szczególnie dla osób starszych, z ograniczeniami ruchowymi, niepełnosprawnych czy rodziców z dziećmi w wózkach. Problem ma dużą skalę, bowiem skrzyżowanie Świdnickiej z Piłsudskiego jest ważnym węzłem przesiadkowym, z którego korzystają liczni pasażerowie.

Natężenie ruchu pasażerów jest tu bardzo duże, dlatego też powstanie w tej lokalizacji przystanków podniesionych jest priorytetem, jeśli chodzi o obsługę i komfort dla pasażerów.
Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej

Przy tym konkretnym przystanku zatrzymują się regularnie aż cztery linie tramwajowe: 6, 7, 17 i 20 zmierzające w kierunku ulicy Powstańców Śląskich. 

Peron wiedeński to rodzaj przystanku tramwajowego, który po raz pierwszy zrealizowano w Wiedniu. Jego konstrukcja polega na podniesieniu jezdni do poziomu chodnika, co umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju osobom o ograniczonej mobilności, seniorom, rodzicom z wózkami dziecięcymi. Rozwiązanie takie dodatkowo spowalnia ruch samochodowy i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Dwa pasy zostają, drogi dla rowerów nie będzie 

Nie będzie niestety wydzielonego pasa dla rowerów, ale współdzielony z samochodami. Nie ma na niego miejsca. Magistrat tłumaczy, że musi zachować dwa pasy ruchu dla samochodów, a budowa wydzielonej trasy dla rowerzystów wiązałaby się ze zwężeniem jezdni do jednego pasa. Patrząc od północy, dwa pasy biegną są od Brüknera, przez Kochanowskiego, oś grunwaldzką, plac społeczny, Podwale i Świdnicką. Za Piłsudskiego także jest dwupasmowa Powstańców Śląskich i dalej aż do Karkonoskiej, do rogatek miasta.

Z uwagi na istniejące parametry ulicy Świdnickiej i fakt, że przed dojazdem do przystanków i po przejeździe przez przystanki w ulicy Świdnickiej funkcjonują dwa pasy ruchu dla pojazdów samochodowych, podjęto decyzję o utrzymaniu przejazdu przez przystanki nadal dwoma pasami ruchu.
Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej

Mówiąc inaczej: likwidując na wysokości arkad jeden pas ruchu, na wielokilometrowym dwupasmowym ciągu powstałoby wąskie gardło. A i bez tego w godzinach szczytu jest tam - mówiąc delikatnie - tłoczno.

Przystanek wiedeński inny niż wszystkie

Pasażerowie MPK dobrze znają przystanki wiedeńskie. Dwa nowe powstały na Sienkiewicza, a poza tym są:

  • na Grabiszyńskiej ("Hutmen" i "Bzowa"),
  • na Pomorskiej i na mostach Pomorskich,
  • na Hubskiej,
  • na Krupniczej,
  • na Piłsudskiego,
  • na Traugutta,
  • na Trzebnickiej.

Cztery kolejne przybędą na skrzyżowaniu Sienkiewicza z Piastowską. Wszystkie one są do siebie podobne pod tym względem, że pasażerów od tramwaju dzieli tylko jeden pas ruchu. Na Świdnickiej pasażerowie muszą z chodnika przejść przez dwa pasy, aby dostać się do pojazdu. Tak jest teraz i tak pozostanie po wybudowaniu przystanku wiedeńskiego.

Czy na Świdnickiej jest bezpiecznie? 

Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia na swoim facebookowym profilu zwraca uwagę, że to niebezpieczne rozwiązanie, nigdzie dotąd niespotykane.

- Obsługa przystanków tramwajowych odbywa się w śluzie tramwajowej obsługiwanej sygnalizacją świetlną pomiędzy przejściami dla pieszych na wysokości placu Kościuszki i przy skrzyżowaniu z ul. Piłsudskiego. Funkcjonowanie śluzy polega na tym, że tramwaje wjeżdżają w obszar przystanku dopiero po zakończeniu otwarcia światła zielonego dla pojazdów kołowych przejeżdżających przez ten przystanek. Tym samym strefa przystankowa jest bezpieczna w korzystaniu przez pasażerów - zapewnia Elwira Nowak.

- Będzie bezpieczniej niż jest obecnie, bowiem wyniesienie jezdni na wysokości przystanku zmusi kierowców do zmniejszenia prędkości. Jest to też - poza znakami - fizyczny sygnał, że kierowca wjeżdża w strefę przystanku i musi zachować szczególną ostrożność - mówi Tomasz Sikora z Urzędu Miejskiego Wrocławia. 

Na tym obszarze już dziś jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, ale - jeśli nie ma korka - funkcjonujące tylko teoretycznie.

No ale co z rowerzystami na Świdnickiej?

O wydzielenie drogi rowerowej na Świdnickiej rowerzyści zabiegają od lat. Dla nich to tak samo ważny trakt komunikacyjny, jak dla kierowców i dla pasażerów komunikacji zbiorowej. Przejazd rowerem przez ten rejon nie jest komfortowy, bo nierzadko kierowcy "nie cackają się" tam z cyklistami. 

- Budowa przystanków wiedeńskich stanowi równocześnie element uspokojenia ruchu na ulicy Świdnickiej. Takie rozwiązanie poprawi także bezpieczeństwo przejazdu rowerem na tym odcinku ulicy, który, z uwagi na brak przestrzeni dla wydzielenia ścieżki rowerowej w pasie drogowym, odbywa się po jezdni - wyjaśnia Tomasz Sikora.

Sikora tłumaczy też, że wbrew informacjom, które przewijają się przez media społecznościowe, taki projekt - szerokiego przystanku wiedeńskiego obejmującego dwa pasy ruchu - jest zgodny z obowiązującym prawem, co zostało skonsultowane w Ministerstwie Infrastruktury. Projekt przebudowy powstawał w latach 2020-2022 i wtedy też wprowadzono m.in. poprawki sugerowane wówczas przez ZDiUM dotyczące sygnalizacji. Dlatego teraz bez przeszkód można było ogłosić przetarg na wykonawcę.

Magistrat dodaje, że o ile na Świdnickiej niemożliwe jest spełnienie oczekiwań wszystkich użytkowników drogi, to powstaje alternatywne rozwiązanie, które ułatwi bezpieczne podróżowanie rowerami w relacji północ-południe w ścisłym centrum miasta.

Nowa droga rowerowa będzie biec przez ul. Zielińskiego, pl. Muzealny, Muzealną do kładki nad fosą, którą dojedziemy do pl. Wolności. Powstanie również odcinek na Świebodzkiej gis.um.wroc.pl
Nowa droga rowerowa będzie biec przez ul. Zielińskiego, pl. Muzealny, Muzealną do kładki nad fosą, którą dojedziemy do pl. Wolności. Powstanie również odcinek na Świebodzkiej

Więcej o drodze rowerowej od Zielińskiego do pl. Wolności przeczytasz tutaj.

Miasto projektuje równoległą do Świdnickiej trasę przez plac Muzealny od pl. Wolności w kierunku Zielińskiego z łącznikiem do Powstańców Śląskich.

Co na Świdnickiej wybuduje ZDiUM?

Długość przystanku wiedeńskiego będzie umożliwiała obsługę dwóch tramwajów jednocześnie. Przystanek autobusowy zostanie utrzymany w obecnej lokalizacji, czyli bezpośrednio przy krawężniku chodnika. Na długości przystanku autobusowego krawężnik zostanie podniesiony o 9 cm, co ułatwi wsiadanie. 

ZDiUM zakłada, że prace, które wiążą się z utrudnieniami w ruchu oraz niedogodnościami dla pasażerów, zostaną wykonane w czerwcu, lipcu i sierpniu tak, aby od 1 września - gdy wraca duże natężenie ruchu - wszystko było gotowe. 

Równocześnie projektowany będzie podwójny przystanek wiedeński na ulicy Świdnickiej przy Renomie. Tam problemy z wsiadaniem i wysiadaniem są analogiczne, jak pod arkadami. 

Na Świdnickiej są trzy elementy, które chciałoby się pogodzić: 1.: nowa przestrzeń dla rowerzystów, 2.: niezmieniona przestrzeń dla samochodów (dwa pasy ruchu) i 3.: priorytetowa dla nas możliwość dostania się do tramwaju i autobusu np. przez osoby starsze lub z niepełnosprawnościami. Optymalne byłoby spełnienie tych trzech elementów, ale to niemożliwe - nie ma wystarczająco dużo miejsca. Kładąc to wszystko na szali zdecydowaliśmy się na zachowanie samochodowego status quo i diametralną poprawę sytuacji pasażerów. Przy czym podwyższenie jezdni wpłynie też pozytywnie na bezpieczeństwo rowerzystów - otrzymają równą z chodnikiem nawierzchnię.
Tomasz Sikora, wicedyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej UMW

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl

WBO 2025