wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

26°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:35

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Pociąg retro będzie jeździł po Dolnym Śląsku (CENY BILETÓW, TRASY)

"Kolejowe szlaki Dolnego Śląska" to nowa propozycja dla wszystkich fanów podróży starymi pociągami. Start - 25 listopada. – Planujemy podróżować po trasach, po których nie jeżdżą na co dzień pociągi pasażerskie, a zwłaszcza po liniach, które są wizytówkami krajobrazowymi Dolnego Śląska – zapowiada Michał Wychodil, rzecznik prasowy Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Oto szczegóły. 

Reklama

Głównym celem pomysłu Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu jest możliwość zwiedzania Dolnego Śląska z kolejowej perspektywy – poprzez podróż w wagonach historycznych, ciągniętych zabytkową lokomotywą. 

Wagony historyczne serii Bi z lat 1928 – 1930 oraz salonkę i kuszetkę z lat 70-tych XX wieku pociągnie lokomotywa "Fiat" SU45 – 079 z 1973 roku - jedyny czynny z tej serii spalinowóz utrzymany w historycznych barwach wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym. Lokomotywa posiada także detale dekoracyjne, w jakie  spalinowozy te wyposażano w latach ich codziennej eksploatacji.

Pociąg retro - będzie bar z kawą i herbatą

– Wagony nie są ogrzewane, co należy wziąć pod uwagę w doborze ubrań w wypadku niższych temperatur – informuje Michał Wychodil, rzecznik prasowy Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu o dodaje: – W składzie funkcjonuje bar serwujący kawę z ekspresu, herbatę i zimne napoje. Można w nim także kupić klubowe gadżety. Cały zysk ze sprzedaży w barze przeznaczamy na cele statutowe stowarzyszenia.

Ze względu na prawdopodobieństwo wystąpienia niskich temperatur podczas przejazdu, do każdego biletu przysługuje możliwość odebrania bezpłatnego gorącego napoju (kawa, herbata, gorąca czekolada).

25 listopada 2023 będą jeździć następujące pociągi:

Pociąg retro "Leśnica"

Start ze stacji Wrocław Główny. Pociąg pojedzie przez estakadę kolejową w kierunku posterunku odgałęźnego Wrocław Grabiszyn. Następnie uda się w podróż przez stację Wrocław Muchobór, Wrocław Nowy Dwór oraz Żerniki do miejsca docelowego.

Po dojechaniu do Leśnicy lokomotywa wykona manewry i zmianę kierunku jazdy pociągu. Na stacji można podziwiać wyremontowane zabytkowe wiaty peronowe oraz budynek dworca. Podróż powrotna dla odmiany prowadzi przez odcinek biegnący przez stację towarową Wrocław Gądów – nie uczęszczany na co dzień przez pociągi osobowe. Skład pojedzie dalej w rejonie ul. Fabrycznej i Robotniczej pod nowym wiaduktem tramwajowym (kierunek Nowy Dwór, Trasa Autobusowo Tramwajowa).

– Po przejechaniu fragmentu Towarowej Obwodnicy Wrocławia skład pojedzie na wysokości torów prowadzących do Dworca Świebodzkiego. Tutaj nastąpi kolejna zmiana. Pociąg powróci na szlak obsługiwany na co dzień przez pociągi pasażerskie i dojedzie do Dworca Głównego po historycznej estakadzie kolejowej – informuje Michał Wychodil, rzecznik prasowy Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. 

Stacje i godziny odjazdów: 

  • Wrocław Główny - 09:47
  • Wrocław Leśnica - 10:22

Ceny biletów:

  • Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – bilet normalny 45 złotych, bilet ulgowy 35 złotych.
  • Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – bilet normalny 39 złotych, bilet ulgowy 29 złotych.

Komentarz przewodnika podczas jazdy pociągiem będzie dostępny jedynie w wagonach z lat 20 XX wieku.

Pociąg retro "Kocie Góry"

Linia do Trzebnicy jest jedną z pierwszych na Dolnym Śląsku, którą przywrócono do "życia" ponad dekadę temu. Na co dzień odbywa się tutaj ruch pasażerski.

Linię kolejową nr 326 (Wrocław Psie Pole – Trzebnica) otwarto dla ruchu pod koniec 1886 roku. Tak jak przed laty tak i dziś łączy Trzebnicę oraz miejscowości powiatu trzebnickiego ze stolicą Dolnego Śląska. Trasa ta posiada wiele łuków w swoim przebiegu.

Położna jest wśród pól i terenów zielonych. Na wysokości Trzebnicy tor jest położony w pobliżu Lasu Bukowego, gdzie znajduje się zabytkowa droga krzyżowa wybudowana w 1734 roku. Jej stacje mają formę kaplic o kształcie graniastosłupa z pochyłym dwuspadowym dachem. Są ozdobione czterema pseudopilastrami, pomiędzy którymi znajdują się obrazy męki Chrystusa malowane na blasze. Miejsce jest częściowo widoczne z okien wagonów.

Natomiast w samej Trzebnicy na końcu linii kolejowej nr 326 do dziś stoi zachowany historyczny budynek dworca. W rejonie jego torowisk zachowały się pojedyncze elementy dawnej infrastruktury kolejowej. Trzebnica do roku 1991 była również siedzibą nieistniejącej już kolei wąskotorowej o rozstawie toru 750 mm, nazwanej Wrocławską Koleją Dojazdową. Jej tor biegł tuż pod wiaduktem znajdującym się przy stacji normalnotorowej.

Stacje i godziny odjazdów:

  • Wrocław Główny - 11:10
  • Wrocław Nadodrze  - 11:22
  • Trzebnica - 12:25
  • Wrocław Nadodrze - 13:01

Ceny biletów:

  • Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 75 złotych, bilet ulgowy 55 złotych.
  • Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 69 złotych, bilet ulgowy 49 złotych.

Komentarz przewodnika podczas jazdy pociągiem będzie dostępny jedynie w wagonach z lat 20 XX wieku.

Pociąg retro "Jelczanin"

Przejazd został ułożony tak, aby pociąg wykonał pętlę wokół stolicy Dolnego Śląska, jadąc tam i z powrotem po dwóch różnych liniach kolejowych. W kierunku Jelcza Laskowic skład przejedzie po odcinku linii kolejowej nr 277 (Wrocław Brochów – Opole Groszowice), którą zbudowano w czasach kolei pruskich, w 1909 roku.

Celem utworzenia tego połączenia kolejowego było odciążenie trasy przechodzącej przez miasto Brzeg – służyła głównie ruchowi pociągów towarowych. Przed miejscowością Czernica Wrocławska na wysokości Kotowic (gdzie ustawiono wieżę widokową) znajduje się na tej linii ciekawy konstrukcyjnie most stalowy. Jest on wieloprzęsłowy – składa się z przęseł kratownicowych łukowych i trapezowych. Do ciekawostek warto zaliczyć fakt, że jest wyposażony w kładkę, która umożliwia ruch pieszych a posiada ozdobną, kutą balustradę "nie rzucającą" się w oczy na co dzień ze względu na umiejscowienie mostu.

Konstrukcja ma burzliwą historię. Most przebudowano dwukrotnie a podczas drugiej wojny światowej uległ uszkodzeniu w 1945 roku. Był tu także wybudowany przez sowietów szeroki tor prowadzący do stacji Wrocław Brochów. Ponadto linia w tym miejscu przebiega przez malownicze i ciekawe ze względu na florę i faunę tereny przyrodnicze.

Tor przechodzi m.in. nad Odrą oraz Jeziorem Panieńskim, które powstało w starorzeczu rzeki Oławy. Blisko linii kolejowej znajduje się również Jezioro Dziewicze. Jest to idealna okolica na rowerowe wycieczki i piesze wędrówki.

– Natomiast w drodze powrotnej pociąg przejedzie po odcinku linii kolejowej nr 292 (Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice) jadąc przez stacje: Wrocław Swojczyce i Wrocław Sołtysowice – dodaje Michał Wychodil.

Odjazdy - stacje i godziny:

  • Wrocław Główny - 13:30
  • Jelcz Laskowice - 14:21
  • Wrocław Mikołajów - 15:20

Ceny biletów:

  • Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 74 złotych, bilet ulgowy 54 złotych.
  • Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 65 złotych, bilet ulgowy 45 złotych.

Komentarz przewodnika podczas jazdy pociągiem będzie dostępny jedynie w wagonach z lat 20 XX wieku.

Bilety można rezerwować TUTAJ - KLIKNIJ W LINK! 

Źródło: materiały organizatorów

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl