wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Prawie 2 mln pasażerów na wrocławskim lotnisku

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 5 inwestycji, które odmieniły komunikację we Wrocławiu

Żeby wyjechać z Wrocławia w kierunku Środy Śląskiej nie trzeba już przeciskać się przez historyczne centrum Leśnicy. Z zachodniej części miasta można dojechać na Biskupin bez stania w korku na placu Grunwaldzkim. To dwie fundamentalne zmiany dla kierowców, do których doszło w ostatnich latach. A dla pasażerów komunikacji miejskiej: dwie nowe linie tramwajowe na zachodzie miasta i wydzielona trasa autobusowa na Jagodno. A jeszcze wiele przed nami.

Reklama

Kluczowe inwestycje we Wrocławiu - czyli jakie?

Maszyny bez przerwy pracują w różnych częściach miasta. Trwają wielkie i mniejsze remonty, przebudowy, modernizacje ulic, torów, mostów, dróg rowerowych i chodników. W naszym zestawieniu są tylko te inwestycje, które zmieniły istniejący przez dekady, a w niektórych przypadkach nawet przez stulecia, układ komunikacyjny. Opisujemy:

  • powstanie obwodnicy Leśnicy,
  • budowę nowej przeprawy na Wielką Wyspę,
  • stworzenie nowej trasy tramwajowej przez Popowice,
  • rewolucję komunikacyjną na Nowym Dworze,
  • niemniejszą rewolucję na Jagodnie
  • oraz zapowiadamy duże zmiany na Swojczycach.

Mapa przedstawia lokalizację kluczowych inwestycji komunikacyjnych wroclaw.pl
Mapa przedstawia lokalizację kluczowych inwestycji komunikacyjnych

Wiadukt zmienia życie na zachodzie

Przez ciasne centrum Leśnicy biegła droga krajowa numer 94. Ważna i ruchliwa. Jest tu duży ruch lokalny, międzyosiedlowy oraz generowany przez mieszkańców sąsiednich wsi, które stały się sypialniami Wrocławia. Był także tranzyt. Teraz DK 94 omija historyczne centrum osiedla.  

Mapa z przebiegiem obwodnicy Leśnicy wroclaw.pl
Mapa z przebiegiem obwodnicy Leśnicy

Do 2023 roku brakowało jednego odcinka, aby by-pass dla centrum Leśnicy mógł zadziałać – ulicy 11 Listopada. Połączyła ona ul. Kosmonautów z al. Kaczorowskiego. Za 180 mln zł powstały dwa kilometry nowej drogi z kluczowym wiaduktem nad torami kolejowymi.

- Trasa ta pozwala nie tylko na sprawne ominięcie historycznego centrum osiedla Leśnica, ale ułatwia komunikację w zachodniej części miasta głównie za sprawą wiaduktu nad torami kolejowymi. Kierowcy i pasażerowie w autobusach MPK nie stoją już przed zamkniętymi rogatkami kolejowymi – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Grafika przedstawia informacje o wiadukcie na ulicy 11 Listopada wroclaw.pl
Grafika przedstawia informacje o wiadukcie na ulicy 11 Listopada

Dzięki wiaduktowi można z Żernik ulicą Jerzmanowską i 11 Listopada nad torami dojechać na Leśnicę. Natomiast z Leśnicy można szybciej dojechać na Żerniki, Jerzmanowo, Strachowice czy dalej na Muchobór Wielki.

Dwa mosty na wschodzie skracają dystans

Wielka Wyspa, czyli osiedla Zacisze-Zalesie-Szczytniki i Biskupin-Sępolno-Dąbie-Bartoszowice wreszcie zyskały połączenie z al. Armii Krajowej, czyli śródmiejską obwodnicą.

Mapa z przebiegiem alei Wielkiej Wyspy wroclaw.pl
Mapa z przebiegiem alei Wielkiej Wyspy

Do tej pory, aby dostać się na Wielką Wyspę, trzeba było wbić się w nieustający potok aut i przejechać przez most i plac Grunwaldzki i dalej przeprawić się mostem Zwierzynieckim lub Szczytnickim.

Poza godzinami szczytu czas dojazdu z ulicy Krakowskiej na Olszewskiego skrócił się trzykrotnie – z 15 do 5 minut. W godzinach szczytu różnica w czasie jest jeszcze większa.

Grafika z podstawowymi informacjami o al. Wielkiej Wyspy wroclaw.pl
Grafika z podstawowymi informacjami o al. Wielkiej Wyspy

Kluczowe dla tej inwestycji było powstanie dwóch mostów: Olimpijskiego i Na Wilczym Kącie. To głównie te nowe przeprawy na Odrą i Oławą odmieniły komunikację w tej części miasta. Łącznie powstało 3,5 km nowej drogi. Razem z budową mostów kosztowało to ponad 314 mln zł.

- Trasa zaplanowana jeszcze przez przedwojennych gospodarzy miasta wiedzie przez bardzo urokliwe tereny – zachwala prezydent Jacek Sutryk. - Jest z niej widok na Oławę i jej rozlewisko, na Odrę i wały wzdłuż niej, na park Wschodni, las Rakowiecki. Te tereny są skomunikowane z aleją, można do nich zejść lub zjechać rowerem.

Tramwaje zbliżają osiedla na zachodzie

Dwie wiekopomne inwestycje zmieniły obraz komunikacji zbiorowej – w nowe torowiska Wrocław zainwestował ponad 600 mln zł. Tramwaje przez Popowice i na Nowy Dwór ruszyły w 2023 roku.

Grafika przedstawia informacje o tramwaju przez Popowice wroclaw.pl
Grafika przedstawia informacje o tramwaju przez Popowice

- Teraz 15 tys. mieszkańców Popowic ma przystanek tramwajowy w zasięgu 7,5-minutowego spaceru. Mogą szybko dotrzeć do ścisłego centrum – na przystanek "Rynek" – na plac Grunwaldzki czy na Gaj – mówi o inwestycji kosztującej niemal 230 mln zł prezydent Jacek Sutryk.

Mapa przedstawia przebieg tramwaju przez Popowice wroclaw.pl
Mapa przedstawia przebieg tramwaju przez Popowice

Tramwaj na Nowy Dwór był jeszcze droższy. Wydatek niemal 390 mln zł sprawił, że mieszkańcy dwóch dużych osiedli – Nowego Dworu i Muchoboru Małego – mają teraz błyskawiczny transport do centrum. 20 minut zajmuje dojazd do Rynku czy dworca głównego.

Mapa przedstawia przebieg trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór wroclaw.pl
Mapa przedstawia przebieg trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór

Warto przypomnieć, że wcześniej pokonanie tej trasy w godzinach szczytu było liczone w dziesiątkach minut, a bywało, że zajmowało ponad godzinę. Zamykane rogatki na Strzegomskiej kumulowały korki, w których utykały autobusy komunikacji miejskiej. Dlatego kluczowym elementem wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej jest nowy wiadukt nad torami.

Te dwie inwestycje diametralnie odmieniły obraz komunikacji zbiorowej na Nowym Dworze, Muchoborze Małym, Szczepinie, Popowicach i Kozanowie.

Bez tramwaju, ale szybko i punktualnie na południu

Wybudowanie trasy autobusowej na Jagodno sprawiło, że to ten rejon miasta stał się jednym z najlepiej skomunikowanych. Mimo że wciąż nie ma legendarnego już tramwaju na Jagodno.

Grafika przedstawia informacje o trasie autobusowej na Jagodno wroclaw.pl
Grafika przedstawia informacje o trasie autobusowej na Jagodno

Tramwaj jest projektowany, ale nie ma już to tak dużego znaczenia, bowiem wydzielonym korytarzem jeżdżą autobusy. Ich kursowanie nie jest zależne od korków, czyli w godzinach szczytu komunikacja miejska działa tu sprawnie. Poza tym jest więcej linii, co sprawia, że pojazdy nie są przeładowane.

Z pętli „Jagodno P+R” odjeżdżają kursują teraz linie N, 110, 145, 148, 310 i 255. Linia N wozi pasażerów do dworca głównego i dalej na Kromera i Psie Pole. Natomiast 148 zapewnia bezpośrednie połączenie z Nowym Dworem i Leśnicą.

Kto następny? Czas na tramwajowy wschód

Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace na Swojczycach – to kolejne osiedle, które zostanie włączone do sieci tramwajowej. Roboty ruszą pełną parą po Wszystkich Świętych, a zakończyć się mają za dwa lata.

Mapa przedstawia przebieg tramwaju na Swojczyce wroclaw.pl
Mapa przedstawia przebieg tramwaju na Swojczyce

Tramwajem do pętli „Swojczyce P+R” dojedziemy jesienią 2027 roku. Koszt inwestycji to 139 mln zł.

Grafika przedstawia informacje o budowie tramwaju na Swojczyce wroclaw.pl
Grafika przedstawia informacje o budowie tramwaju na Swojczyce

Z inwestycji, które znacząco odmienią komunikację w różnych częściach Wrocławia, na etapie projektowania są:

  • Tramwaj Maślice

  • Tramwaj Borowska Szpital

  • Tramwaj na Jagodno

  • Tramwaj na Klecinę

  • Tramwaj na Księże Wielkie

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama