wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:15

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Nowa Pesa już za kilka dni. Dlaczego się cieszymy?
Kliknij, aby powiększyć
W bydgoskiej fabryce pierwsza z Pes jest przygotowywana do dostarczenia do Wrocławia. Fot. MPK Wrocław
W bydgoskiej fabryce pierwsza z Pes jest przygotowywana do dostarczenia do Wrocławia.

Zakup nowego taboru musi budzić emocje, bo to olbrzymia inwestycja. Tym razem, jeśli chodzi o zakup nowych tramwajów marki Pesa, to również istotna zmiana jakościowa. Nowoczesne, w pełni niskopodłogowe pojazdy sukcesywnie zastępować będą Konstale z serii 105, których epoka już przeminęła.

Reklama

Wsiadając latem do nowej Pesy będziemy musieli mieć świadomość, że gdyby nie ona, to wspinalibyśmy się po schodkach do niemiłosiernie nagrzanego Konstala. Te leciwe wozy z Chorzowa ustępują nowym oczywiście nie tylko brakiem klimatyzacji.

Witaj Peso - żegnaj Konstalu 

Zakup 40 Pes to trzecia z rzędu wielka inwestycja taborowa we wrocławskiej komunikacji miejskiej. Kontrakt wart jest niebagatelną kwotę 337,5 mln zł. W ostatnich latach we Wrocławiu zostały zrealizowane tylko dwie droższe inwestycje: trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór (375 mln zł) i zakup 46 tramwajów Moderus Gamma (372 mln zł). 

Mniej od Pes kosztowały tak gigantyczne przedsięwzięcia, jak budowa alei Wielkiej Wyspy (281 mln zł), tramwaju przez Popowice (227 mln zł) czy obwodnicy Leśnicy (204 mln zł).

Trzy wielkie taborowe inwestycje tramwajowe ostatnich lat

Zakup 46 tramwajów Moderus Gamma

375 mln zł

Zakup 40 tramwajów Pesa Twist

337,5 mln zł

Gruntowna modernizacja (wraz z dodaniem klimatyzacji) 42 tramwajów: Protramów 205 WrAs i Skód 16T

135 mln zł

MPK podpisało umowę na dostawę 24 bydgoskich tramwajów, ale decyzja, aby skorzystać z opcji dokupienia kolejnych 16 już zapadła, zatem docelowo będzie ich jeździć 40. Zgodnie z zapowiedziami nowe wozy nie będą jednak powiększać floty MPK. Zostały zakupione, aby zastępować najstarsze, najbardziej problematyczne w utrzymaniu Konstale 105. 

Pesa to ważny krok ku młodości  

Obecnie MPK dysponuje 80 tramwajami, które powstawały w Chorzowie w latach 70. i 80. Najmłodszy jest z 1991 r. Pojazdy te były modernizowane, jednak mimo to 40 lat to już solidny wiek dla tramwaju. Poza tym niełatwo się z nich korzysta osobom z ograniczeniami ruchowymi, o wózkersach nie wspominając.

Poza Konstalami, z wrocławskiej floty wysokopodłogowe są jeszcze tylko Protramy 204 (ale jest ich tylko sześć składów). Poza tym wszystkie tramwaje kupowane od 2006 roku mają przynajmniej w części niską podłogę.

46 poznańskich Moderusów Gamma  MPK kupiło, aby powiększyć swoją flotę. Przybyło w mieście 11 km nowych torowisk (nowy Dwór i Popowice), a zatem i nowe trasy, które przewoźnik musi obsłużyć. Natomiast Pesy nabywane są z myślą o odmłodzeniu taboru.

To ewolucja, nie rewolucja. Konstale całkiem nie znikną 

MPK będzie wycofywać z eksploatacji Konstale sprawiające najwięcej problemów. Z reguły pewnie będą to te najstarsze, choć wpływ na żywotność ma też data i zakres modernizacji, a nie sama metryka.

Z Konstalami jest ten problem, że niegdyś najpopularniejszych tramwajów w Polsce ubywa - znikają z kolejnych miast. Im mniej jeżdżących Konstali, tym trudniej o części zamienne, ubywa bowiem firm, którym opłaca się je produkować. Analogiczny proces dotyczy regeneracji podzespołów. Niejednemu się łezka w oku zakręci, ale epoka Konstali dobiega końca.  

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Miłośnicy komunikacji miejskiej liczą na to, że stopniowo wycofując Konstale, MPK jednak zachowa dla potomnych ten w&oacute;z z 1975 roku. Jako jedyny zachował oryginalny układ czterech par drzwi otwieranych do wewnątrz. Pozostałe Konstale zostały przerobione na trzydzrzwiowe.&nbsp;</p> Fot. Bartosz Chochołowski
Miłośnicy komunikacji miejskiej liczą na to, że stopniowo wycofując Konstale, MPK jednak zachowa dla potomnych ten wóz z 1975 roku. Jako jedyny zachował oryginalny układ czterech par drzwi otwieranych do wewnątrz. Pozostałe Konstale zostały przerobione na trzydzrzwiowe. 

Pes będzie we Wrocławiu przybywać stopniowo, po dwie-trzy miesięcznie. Konstali będzie ubywać, ale dla miłośników komunikacji miejskiej w stylu retro jest dobra wiadomość: co najmniej 40 sztuk chorzowskich składów zostanie na dłużej. Jest jednocześnie dobra wiadomość dla pozostałych, którzy nad nostalgię przekładają wygodę: będzie to już mniej niż 20 proc. taboru tramwajowego.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Grafika przedstawia porównanie tramwajów Pesa i Konstal.
Grafika przedstawia porównanie tramwajów Pesa i Konstal.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl