wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Darmowe szkolenia dla wrocławian. W tle bezpieczeństwo

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Port Lotniczy Wrocław. Inwestycje z ostatnich lat

Trwa rozbudowa lotniska, największa inwestycja w jego historii. Jak zmieniał się Port Lotniczy Wrocław?

Data publikacji: Autor:

Od 26 października do 4 grudnia lotnisko we Wrocławiu będzie zamknięte. Powodem jest trwająca rozbudowa jego części operacyjnej, czyli strefy startu i lądowania. To największa inwestycja w historii tego miejsca. Jakie inne inwestycje udało się zrealizować w Porcie Lotniczym Wrocław w ostatnich latach?

Reklama

Port Lotniczy Wrocław jest stale rozbudowywany i modernizowany. W XXI wieku przeszedł prawdziwą rewolucję. Od marca 2012 roku latamy z nowego terminalu. Wcześniej stary budynek znajdował się po drugiej stronie drogi startowej, która z kolei swojego położenia nie zmieniła od... dawna.  

Rozbudowa Portu Lotniczego Wrocław - największa inwestycja w historii

Nowy port lotniczy przechodzi obecnie swoją największą przebudowę w dziejach. Jej koszt to 463 miliony złotych, w tym 175 mln dofinansowania z Unii Europejskiej.
Główne prace przy przebudowie obejmują:
  • budowę nowej płyty postojowej na 14 samolotów pasażerskich,
  • nową płytę do odladzania,
  • budowę drogi kołowania o długości 2,5 kilometra,
  • drogę szybkiego zjazdu z pasa startowego,
  • remont dróg kołowania.

Najważniejsza z powyższych jest nowa płyta postojowa, dzięki której na lotnisku zmieści się jednocześnie 28 samolotów. Za jej sprawą operacje lotnicze - cywilne i wojskowe będą wykonywane jednocześnie i co więcej, z lepszą przepustowością i prędkością.

Przebudowa części operacyjnej naszego lotniska oraz przygotowania do procesu rozbudowy terminalu to bez wątpienia projekty, które nie mają precedensu w historii Portu Lotniczego Wrocław. Po ich zakończeniu pasażerowie będą mieli do dyspozycji lotnisko na najwyższym europejskim poziomie.
Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław S. A.
– Nie możemy zapominać, że lotnisko to nie tylko terminal i płaszczyzny lotnicze. To również zaplecze techniczne oraz infrastruktura towarzysząca, które sprawiają, że jesteśmy w stanie nie tylko oferować coraz wyższą jakość podróży, ale również planować dalszy rozwój w najbliższych latach — dodaje prezes Karol Przywara.
Przebudowa części operacyjnej zaczęła się we wrześniu 2024 roku, a zakończy w grudniu 2026.
Poza trwającą obecnie - największą w historii rozbudową i modernizacją - w poprzednich latach zrealizowano tu kilka innych ważnych inwestycjiZobaczmy, jak zmieniły się: sposób działania i obsługa pasażerów na lotnisku w stolicy Dolnego Śląska. 

Budowa magazynu paliw na lotnisku we Wrocławiu

W drugiej połowie 2024 roku zakończono budowę magazynu paliw. Celem inwestycji było zwiększenie przepustowości lotniska oraz stworzenie rezerwy paliwa lotniczego JET A-1, a tym samym podniesienie jakości obsługi samolotów w porcie lotniczym we Wrocławiu.

Wybudowana baza paliw to cztery naziemne zbiorniki na paliwo lotnicze JET A-1 o pojemności 100 m sześc. każdy i pojemności sumarycznej 400 m sześc., z możliwością swobodnego przepompowywania paliwa pomiędzy nimi oraz zbiornikiem do odzysku paliwa (recovery tank).

Wraz ze zbiornikami wybudowane zostały dwa moduły przeładunkowe pozwalające na tankowanie cystern o wydajności 1500 dm3/min, moduł rozładunkowy pozwalający na przyjmowanie paliwa o wydajności 1500 dm3/min oraz stacja odwadniania zbiorników.

Moduły wyposażone w oddzielne filtry do przyjęcia paliwa do zbiorników i wydania paliwa do autocystern lotniskowych. Baza paliw posiada awaryjny system przepompowywania paliwa na wejściu oraz wyjściu (podłączenie zewnętrznej pompy).

W zakresie infrastruktury towarzyszącej wybudowane zostały wiaty, w tym, w miejscu rozładunku i przeładunku cystern oraz postojowa dla czterech cystern. Dodatkowo postawione zostały kontenery z przeznaczeniem dla obsługi bazy paliw, w tym: biuro, część sanitarna i laboratoryjna oraz magazynowa.

  • Budowa bazy paliw w Porcie Lotniczym Wrocław wraz z infrastrukturą towarzyszącą wyniosła: 14,3 mln zł netto / 17,6 mln zł brutto.

Nowy system obsługi bagażu

Odpowiadając na rosnącą liczbę obsługiwanych pasażerów oraz ich bagaży Port Lotniczy Wrocław zdecydował się na całkowitą wymianę systemu obsługi bagażu. Otwarto go w pierwszym kwartale 2025 r.
W ramach inwestycji powstał nowoczesny system, w skład którego wchodzą:
  • tomografy do prześwietlania bagażu
  • system taśm i podajników
  • sorter bagażu
O tym jak dokładnie działa nowy system BHS można dowiedzieć się z materiału, który przedstawiciele lotniska zrealizowali wspólnie z kanałem "Nauka to lubię".

Nowy system w czasie rzeczywistym śledzi każdy nadany przez pasażerów bagaż, od momentu nadania go przez podróżnego po załadowanie walizki na wózek wiozący go do samolotu. Przy normalnym scenariuszu nowy system jest w stanie obsłużyć 2400 bagaży na godzinę

Port Lotniczy Wrocław dysponuje także dodatkową linią, którą podczas normalnej pracy systemu wykorzystuje się jako linię nadgabarytu (czyli dużego bagażu, którego ze względu na jego wymiary nie można nadać przy stanowisku check-in). Ta, przy zmianie trybu pracy jest w stanie obsłużyć dodatkowe 1200 bagaży na godzinę. Tak więc maksymalna przepustowość wynosi 3600 bagaży na godzinę.

  • Koszt przebudowy i modernizacji systemu BHS oraz ze wszystkimi elementami i pracami wymaganymi do realizacji zamówienia wyniósł: 19,7 mln zł netto / 24,2 mln zł brutto.

Hangar do serwisowania samolotów Ryanair

W połowie maja 2024 roku Ryanair, największy przewoźnik realizujący loty z wrocławskiego lotniska, otworzył nowy hangar do serwisowania samolotów. 
Wcześniej w swojej jedynej w Polsce bazie serwisowej - Wroclaw Aircraft Maintenance Services - Ryanair miał hangar na dwa samoloty. Nieco ponad rok temu powstał bliźniaczy obiekt i przewoźnik może odtąd równocześnie robić przeglądy czterech maszyn.
W naszym hangarze o powierzchni 8,3 tys. metrów kwadratowych zmieściłoby się sześć basenów olimpijskich. Pracować tu będzie 300 nowych osób, tym samym zwiększymy zatrudnienie do 550 ludzi. Jesteśmy pod wrażeniem kwalifikacji pracujących w Polsce specjalistów.
mówił podczas otwarcia Neal MacMahon, dyrektor operacyjny w Ryanair

Galeria zdjęć

  • W nowy hangar na lotnisku we Wrocławiu Ryanair zainwestował 25 mln euro, czyli ok. 106,5 mln zł.

Hotel Hampton by Hilton Wrocław Airport

W 2024 r. rozpoczęto budowę hotelu na terenie Portu Lotniczego Wrocław. Koszt inwestycji to ok. 60 mln zł. Hotel będzie częścią sieci Hampton by Hilton. Do dyspozycji gości będą 122 pokoje.

Hotel, który powstaje praktycznie na terenie lotniska, będzie znacznym udogodnieniem dla pasażerów.

Poniżej szczegółowe informacje na temat nowego hotelu:

  • Otwarcie: koniec 2025 r.
  • 122 pokoje wyposażone m.in. w podwójne łóżko, rozkładaną kanapę narożną, żelazko i deskę do prasowania.
  • Sala konferencyjna z możliwością podziału na dwie, trzy strefy.
  • Sala fitness z widokiem na drogę startową.
  • Restauracja z barem.
  • Chodnik łączący hotel z terminalem (kilka minut spacerem).
  • Zameldowanie i wymeldowanie będzie możliwe w formie tradycyjnej i elektronicznej.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama