Inwestycje na wrocławskim lotnisku (kliknij, aby przejść)

Rozbudowa Portu Lotniczego Wrocław - największa inwestycja w historii
- budowę nowej płyty postojowej na 14 samolotów pasażerskich,
- nową płytę do odladzania,
- budowę drogi kołowania o długości 2,5 kilometra,
- drogę szybkiego zjazdu z pasa startowego,
- remont dróg kołowania.
Najważniejsza z powyższych jest nowa płyta postojowa, dzięki której na lotnisku zmieści się jednocześnie 28 samolotów. Za jej sprawą operacje lotnicze - cywilne i wojskowe będą wykonywane jednocześnie i co więcej, z lepszą przepustowością i prędkością.
Przebudowa części operacyjnej naszego lotniska oraz przygotowania do procesu rozbudowy terminalu to bez wątpienia projekty, które nie mają precedensu w historii Portu Lotniczego Wrocław. Po ich zakończeniu pasażerowie będą mieli do dyspozycji lotnisko na najwyższym europejskim poziomie.Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław S. A.
Budowa magazynu paliw na lotnisku we Wrocławiu
Wybudowana baza paliw to cztery naziemne zbiorniki na paliwo lotnicze JET A-1 o pojemności 100 m sześc. każdy i pojemności sumarycznej 400 m sześc., z możliwością swobodnego przepompowywania paliwa pomiędzy nimi oraz zbiornikiem do odzysku paliwa (recovery tank).
Wraz ze zbiornikami wybudowane zostały dwa moduły przeładunkowe pozwalające na tankowanie cystern o wydajności 1500 dm3/min, moduł rozładunkowy pozwalający na przyjmowanie paliwa o wydajności 1500 dm3/min oraz stacja odwadniania zbiorników.
Moduły wyposażone w oddzielne filtry do przyjęcia paliwa do zbiorników i wydania paliwa do autocystern lotniskowych. Baza paliw posiada awaryjny system przepompowywania paliwa na wejściu oraz wyjściu (podłączenie zewnętrznej pompy).
W zakresie infrastruktury towarzyszącej wybudowane zostały wiaty, w tym, w miejscu rozładunku i przeładunku cystern oraz postojowa dla czterech cystern. Dodatkowo postawione zostały kontenery z przeznaczeniem dla obsługi bazy paliw, w tym: biuro, część sanitarna i laboratoryjna oraz magazynowa.
- Budowa bazy paliw w Porcie Lotniczym Wrocław wraz z infrastrukturą towarzyszącą wyniosła: 14,3 mln zł netto / 17,6 mln zł brutto.
Nowy system obsługi bagażu
- tomografy do prześwietlania bagażu
- system taśm i podajników
- sorter bagażu
Nowy system w czasie rzeczywistym śledzi każdy nadany przez pasażerów bagaż, od momentu nadania go przez podróżnego po załadowanie walizki na wózek wiozący go do samolotu. Przy normalnym scenariuszu nowy system jest w stanie obsłużyć 2400 bagaży na godzinę.
Port Lotniczy Wrocław dysponuje także dodatkową linią, którą podczas normalnej pracy systemu wykorzystuje się jako linię nadgabarytu (czyli dużego bagażu, którego ze względu na jego wymiary nie można nadać przy stanowisku check-in). Ta, przy zmianie trybu pracy jest w stanie obsłużyć dodatkowe 1200 bagaży na godzinę. Tak więc maksymalna przepustowość wynosi 3600 bagaży na godzinę.
- Koszt przebudowy i modernizacji systemu BHS oraz ze wszystkimi elementami i pracami wymaganymi do realizacji zamówienia wyniósł: 19,7 mln zł netto / 24,2 mln zł brutto.
Hangar do serwisowania samolotów Ryanair
W naszym hangarze o powierzchni 8,3 tys. metrów kwadratowych zmieściłoby się sześć basenów olimpijskich. Pracować tu będzie 300 nowych osób, tym samym zwiększymy zatrudnienie do 550 ludzi. Jesteśmy pod wrażeniem kwalifikacji pracujących w Polsce specjalistów.mówił podczas otwarcia Neal MacMahon, dyrektor operacyjny w Ryanair
Galeria zdjęć
- W nowy hangar na lotnisku we Wrocławiu Ryanair zainwestował 25 mln euro, czyli ok. 106,5 mln zł.
Hotel Hampton by Hilton Wrocław Airport
Hotel, który powstaje praktycznie na terenie lotniska, będzie znacznym udogodnieniem dla pasażerów.
Poniżej szczegółowe informacje na temat nowego hotelu:
- Otwarcie: koniec 2025 r.
- 122 pokoje wyposażone m.in. w podwójne łóżko, rozkładaną kanapę narożną, żelazko i deskę do prasowania.
- Sala konferencyjna z możliwością podziału na dwie, trzy strefy.
- Sala fitness z widokiem na drogę startową.
- Restauracja z barem.
- Chodnik łączący hotel z terminalem (kilka minut spacerem).
- Zameldowanie i wymeldowanie będzie możliwe w formie tradycyjnej i elektronicznej.