wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 01:50

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. W MPK już wieje chłodem. Sezon... letni rozpoczęty
Kliknij, aby powiększyć
Z wagonu tramwajowego wychodzi w masce pracownik MPK po akcji ozonowania tramwaju na zajezdni Borek Fot. Bartosz Chochołowski
Z wagonu tramwajowego wychodzi w masce pracownik MPK po akcji ozonowania tramwaju na zajezdni Borek

Pojazdy MPK są już przygotowane na upały, które w tym roku nadeszły wyjątkowo wcześnie. Przeszły przeglądy systemów klimatyzacji, w tym ozonowanie. Musimy pamiętać, że choć klimatyzowanych wozów przybywa, to jeszcze nie wszystkie przynoszą wytchnienie w gorące dni. Jednak tam, gdzie klimatyzacja jest, powinna już działać.

Reklama

Klimatyzacja w autobusach MPK

MPK dysponuje młodą flotą autobusów, a co za tym idzie, tylko najstarsze Mercedesy pierwszej generacji, nie mają systemu chłodzenia. Solarisy, Mercedesy Citaro 2, eCitaro, MAN-y firmy Michalczewski oraz Isuzu i Mercedesy Mobilsa (firm, które są podwykonawcami MPK) mają klimatyzację. 

Jak informuje przewoźnik, w autobusach klimatyzacja włącza się automatycznie i dba o komfortowe warunki podróży bez udziału kierowcy. 

Czy w tramwajach jest klimatyzacja?

Inaczej sytuacja wygląda w tramwajach. W Moderusach Beta (tych granatowych z częściowo niską podłogą) oraz Pesach Twist 2010NW (też granatowych, w pełni niskopodłogowych), to motorniczowie ustalają temperaturę w przestrzeni pasażerskiej. Są poinformowani, że mają ją włączać w ciepłe dni.

W Skodach 19T (to te dwukierunkowe, które głównie kursują w kierunku krańcówki Gaj lub Tarczyński Arena (Królewiecka)), a także w Moderusach Gamma (najnowsze nabytki z Poznania, których MPK ma już 38, a będzie 46), działają w pełni zautomatyzowane systemy. Tutaj komputer samoczynnie załącza klimatyzację w sytuacji podwyższonej temperatury i steruje obiegiem powietrza.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: 38. Moderus Gamma przyjechał do Wrocławia w nocy z 6 na 7 kwietnia 2024 roku Fot. MPK
38. Moderus Gamma przyjechał do Wrocławia w nocy z 6 na 7 kwietnia 2024 roku

Podobnie jest w najnowszych Pesach 146N, które kupuje MPK. Na razie jest jeden pojazd, który jeszcze nie ma regularnych kursów, ale będzie ich łącznie 40, zatem gama klimatyzowanych tramwajów istotnie się powiększy. 

Tam, gdzie się dało, klimatyzację zamontowano 

MPK wciąż ma około 80 leciwych, dwuwagonowych Konstali 105 z epoki, kiedy nikt nawet nie marzył, że w komunikacji miejskiej może być klimatyzacja. Będą one sukcesywnie zastępowane przez nowoczesne pojazdy, bo ich modernizowanie nie ma już sensu.

Inaczej sytuacja wyglądała ze znacznie młodszymi, ale już wymagającymi interwencji Protramami 205 WrAs i Skodami 16T. Te tramwaje opłacało się modernizować i poza koniecznymi ze względów technicznych remontami, zostały w nich zainstalowane systemy klimatyzacji, których fabrycznie nie miały. W ten sposób klimatyzowana flota tramwajowa powiększyła się o 43 pojazdy.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl