W piątek na paradzie autobusów inaugurującej oddanie do użytku kolejnego odcinka trasy na Nowy Dwór MPK zaprezentowało „elektryka”: Mercedesa-Benz eCitaro. Takie pojazdy – z tym że przegubowe – będą kursować po wrocławskich ulicach. Od kiedy?
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław: – Pierwsze elektryczne autobusy wyjadą na trasę we wrześniu. Mamy zakontraktowanych łącznie 13 pojazdów. Tak, jak zapowiadaliśmy, będą one obsługiwać linię K. Łączy ona osiedle Gaj z Różanką. Trasa od pętli Gaj do pętli Kamieńskiego przebiega przez centrum miasta: obok dworców autobusowego i kolejowego, Galerii Dominikańskiej, Świdnicką, obok Rynku przez mosty Pomorskie w kierunku mostu Osobowickiego. Dlatego właśnie wybór padł na linię K, aby przez ścisłe, historyczne centrum jeździły autobusy zeroemisyjne.
Jaki jest harmonogram dostaw?
– W ramach zamówienia podstawowego dostawy będą realizowane we wrześniu, w cyklu umożliwiającym płynne odbiory autobusów i ich przygotowanie do ruchu. Dwa ostatnie pojazdy przyjadą w listopadzie. To te, które dokupiliśmy w drugim przetargu. Cena zaproponowana przez spółkę EvoBus – dostawcę mercedesów – w pierwszym przetargu na 11 pojazdów była tak atrakcyjna, że wystąpiliśmy do instytucji finansującej (NFOŚiGW) z wnioskiem o rozszerzenie projektu i dokupienie kolejnych dwóch autobusów. Środki te zostały nam przyznane i właśnie te pojazdy przyjadą jako ostatnie.
W przypadku pojazdów elektrycznych samo ich posiadanie to połowa sukcesu. Niezbędne jest zaplecze do ich ładowania.
– Jesteśmy na to gotowi. W zajezdni autobusowej mamy już stację ładowania, w postaci bramownicy, a do tego dwie ładowarki mobilne. Dadzą one możliwość ładowania baterii w autobusie, który tego potrzebuje, bez konieczności przestawiania go na konkretne stanowisko.
A możliwość doładowania na pętli?
– Taka możliwość będzie na pętli Kamieńskiego. To zwiększy zasięg pojazdów. Stacja ma być tam uruchomiona do września, więc będziemy gotowi z całą infrastrukturą na debiut autobusów elektrycznych we Wrocławiu.