W ramach przetargu spółka Koleje Dolnośląskie planuje zakup sześciu trzyczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów.
– Cieszę się, że możemy dziś ogłosić tak wyczekiwany plan zakupu nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Szacunkowa wartość zakupu 11 pociągów to aż 280 mln złotych – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.
Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln złotych.
Miliard złotych na nowy tabor
Pierwsze nowe pociągi pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 r., a całość zamówienia w ciągu kolejnych dwóch miesięcy.
– Planujemy zakup sześciu składów hybrydowych i pięciu elektrycznych. Jednak w przyszłości chcemy skorzystać z opcji zakupowej, jaką daje nam przetarg, która pozwala na zamówienie łącznie aż 41 pociągów – podkreślał na dzisiejszej konferencji prasowej Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Jeśli dolnośląski skorzysta z prawa opcji będzie to oznaczać, że jego flota zwiększy się o 75% a szacunkowa wartośc inwestycji będzie opiewać na ponad miliard złotych.
Stale rośnie liczba pasażerów
Zakup nowego taboru jest odpowiedzią na stale rosnącą liczbę pasażerów Kolei Dolnośląskich. Dlatego też w dokumentacji zawarta została opcja pozwalająca na zamówienie kolejnych 10 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakup w opcji dodatkowych 30 pojazdów spółka zamierza zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.
Hybrydy na nowe trasy
Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego będą obsługiwać trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która już niebawem zostanie zrewitalizowana. Hybrydowy napęd nowych pociągów pozwoli na przemieszczanie się w granicach miasta nie emitując żadnych zanieczyszczeń. Decyzja o zakupie nowego taboru pomoże w stworzeniu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale też w Zagłębiu Miedziowym.
Natomiast nowe pociągi elektryczne połączą Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.
materiały: UMWD