FILTRUJ
Słowo „kosmos” oznacza kompletny, uporządkowany, harmonijny system. „Kosmos” Witolda Gombrowicza to świat chaosu. Chaos przedstawiony w jego powieści pozwala przyjrzeć się lepiej światu, w którym obecnie żyjemy. Ludzkość wkroczyła w krytyczną epokę i pogrąża się w chaosie. Jakże proroczy okazuje się świat wykreowany przez Gombrowicza!
Czy istnieje sposób na znalezienie harmonii w chaosie, byśmy mogli stawić czoło krytycznym zmianom, przed którymi stoimy? Jak zrealizować „Kosmos” Gombrowicza w teatrze? Jak mierzyć się z jego słowem i światem przedstawionym? Odpowiedź jest prosta: poprzez fizyczność. Japoński reżyser Hiroshi Koike zaprosił do współpracy polskich i japońskich performerów wywodzących się z różnych tradycji ruchowych. Na scenie zobaczymy elementy tradycyjnego japońskiego teatru nō oraz współczesne formy choreografii i tańca improwizowanego.
Aktorzy z Polski zostali wyłonieni podczas dwudniowego przesłuchania, które odbyło się we wrześniu w Instytucie Grotowskiego. Językiem dialogu jest język ojczysty każdego wykonawcy. W spektaklu aktorzy mówią więc po polsku, ormiańsku i japońsku.
Muzyka stanowi połączenie nowoczesnego jazzu, elektronicznych bitów z wykorzystaniem różnych instrumentów z Azji i Europy, na żywo wykonają ją Wacław Zimpel i Jinya Imai. Inicjatorem przedsięwzięcia jest Nikodem Karolak, dyrektor InlanDimensions International Arts Festival. Swym pomysłem podzielił się z Hiroshim Koike w 2019 roku, gdy obchodzono 100. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią. Wtedy też odbyła się pierwsza edycja festiwalu, która miała miejsce we Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku.
Propozycję współpracy z Instytutem Grotowskiego Hiroshi Koike powitał z wielkim entuzjazmem. Wielbiciel polskiej sztuki, szczególnie dizajnu, od wielu lat interesował się twórczością Jerzego Grotowskiego, zwłaszcza jego podejściem do teatru.
17 lutego po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Hiroshim Koike i aktorami, które poprowadzi Jarosław Fret.
Rynek 27, Wrocław 50–101