FILTRUJ
Międzynarodowy Festiwal Maj z Muzyką Dawną to jedyne tego typu wydarzenie kulturalne w zachodniej Polsce, organizowane nieprzerwanie od 1992 r.
Festiwal zajmuje się promowaniem muzyki dawnej – od średniowiecza do baroku – wykonywanej według autentycznych tabulatur i partytur na oryginałach, bądź kopiach instrumentów pochodzących z danej epoki. Każdego roku na Festiwal zapraszane są zarówno zespoły dziecięco-młodzieżowe, jak i studenckie, a także profesjonalni wykonawcy z kraju i zagranicy o dużym dorobku artystycznym.
Koncerty odbywają się w miejscach historycznie związanych z prezentowaną muzyką, dzięki czemu melomani, podziwiając szczegóły architektoniczne i odkrywając muzyczne piękno epoki, mają możliwość odbycia swoistej podróży do przeszłości. Dzięki festiwalowi od ponad 20 lat, każdego maja, muzyka dawna rozbrzmiewa w historycznych przestrzeniach Wrocławia i Dolnego Śląska.
22 września środa, godz. 19.00 Narodowe Forum Muzyki, Sala Czerwona, Wrocław NFM Orkiestra Leopoldinum
Koncert biletowany Bilety do nabycia na stronie www.nfm.wroclaw.pl
Wykonawcy: Andrzej Kosendiak – dyrygent Aleksandra Kubas-Kruk – sopran Ligia Nowak – harfa
Program: G.F. Händel Uwertura do opery Giulio Cesare in Egitto HWV 17 Piangero – aria z opery Giulio Cesare in Egitto HWV 17 Scherza in mar la navicella – aria z opery Lotario HWV 26 Posso morir ma vivere – aria z opery Arminio HWV 36 Koncert B-dur na harfę op. 4 nr 6, HWV 294 Quella fiamma – aria z opery Arminio HWV 36 Se pieta di me non senti oraz Da tempeste – arie z opery Giulio Cesare in Egitto HWV 17
25 września, sobota, godz. 19:00 Kościół św. Antoniego z Padwy, Wrocław
Barok Hiszpański „De entre bellos candidos accidentes”
Wykonawcy: Joanna Klisowska – sopran Enriqe Gomze De Cabrero – skrzypce Aleksandra Rupocińska – klawesyn Karolina Habało – skrzypce barokowe Martyna Jankowska – wiolonczela barokowa
Program: Andrea Falconieri (1585-1656) Folias echas para mi señora Doña Tarolilla de Carallenos José de Nebra (1702-1768) Alienta fervorosa Cantada con violines al Santissimo Sacramento Recytatyw- Allegro- Recytatyw – Vivo Bartolomé de Selma y Salaverde (1595 – 1638) – Canzon terza José de Nebra – Llegad, llegad creyentes Cantada con violines al Santisimo Recytatyw – Cantable – Recytatyw- Allegro Antonio Caldara (1670 -1736) – Trio Sonata op.1 n. 5 Grave- Vivace-Adagio- Vivace José de Nebra – Entre cándidos, bellos Cantada al Santísimo con violino Recytatyw – Andante- Recytatyw- Allegro
26 września, niedziela, godz. 16:00 Klub Muzyki i Literatury, Wrocław
Marek Dyżewski – wykład muzykologiczny Pt. „Głos ludzi wiary w Chorale protestanckim”
26 września, niedziela, godz. 18.00 Ornamental Farm, Bukowiec
1. „Średniowieczna muzyka gruzińska” – wykład muzykologiczny doktor Khatuny Managadze
Celem prezentacji jest przedstawienie przydatnych informacji o gruzińskiej kulturze muzycznej w ramach rozwoju historii Gruzji. W ramach rozwoju europejskiej kultury muzycznej opisana zostanie także muzyka Kościoła gruzińskiego. Omówię wspólne i różne cechy, priorytety, które te dwie kultury przyjęły na różne sposoby. Powstanie i rozwój gruzińskiej muzyki profesjonalnej wiąże się z szerzeniem się i ustanowieniem chrześcijaństwa. W Gruzji chrześcijaństwo wraz z paralelą Imperium Rzymskiego zostało ogłoszone religią państwową w IV wieku. Proces formowania się gruzińskiej muzyki kościelnej odbywał się w gruzińskich szkołach klasztornych w kraju i za granicą.
2. Wystawa gruzińskiego artysty Levana Mantidze, pt. „Levan Mantidze – artysta gruziński na Dolnym Śląsku”, wernisaż 3. Pieśni europejskie w interpretacji gruzińskich artystów
Gruziński duet: Murtaz Basheleishvili – kontratenor Nino Nishniadze – fortepian
PROGRAM:
27 września, poniedziałek, godz. 19:00 Stary Ratusz, Wrocław
Kapela Polonica, “Miłość w muzyce angielskiego baroku”
Wykonawcy: Barbara Rogala – sopran Emilia Kinecka – flety podłużne Ewa Rzetecka – Niewiadomska – klawesyn Piotr Młynarczyk – viola da gamba
Program:
Tobias Hume (ok. 1569-1645) Fragmenty ze zbioru First Part of Ayres na violę da gamba solo
Johann Christoph Pepusch (1667-1752) Kantata nr 5 Corydon na sopran, flet podłużny i basso continuo Recitativo: While Corydon, the lonely shepher Aria: Gay charmer, to befriend thee Recitativo: The Shepherd rose, he gaz´d around Aria: Who, from Love his Heart securing
John Blow (1649- 1708) Suita nr 2 d-moll KL. 26 Ground ze zbioru A Choice Collection of Lessons
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) Sonata d-moll HWV 367 na flet podłużny i basso continuo Largo Vivace Furioso Adagio Alla breve Andante A tempo di menuet
Henry Purcell (1659-1695) Suita G-dur Z. 660 Prelude Almand Corant Lament Dydony When I am Laid in Earth z opery Dydona i Eneasz
J.C. Pepusch Kantata nr 3 When Loves Soft Passion na sopran, flet podłużny i basso continuo Recitativo: When Loves soft passion had usurp’d my breast Aria: O Love thou know’st my anguish Recitativo: The God of Love who hear’d my pray’r Aria: Why shou’d I Love the fair that fly’s me
28 września, wtorek, godz. 18:00 Klub Muzyki i Literatury, Wrocław
1. „Średniowieczna muzyka gruzińska” – wykład muzykologiczny doktor Khatuny Managadze;
Celem prezentacji jest przedstawienie przydatnych informacji o gruzińskiej kulturze muzycznej w ramach rozwoju historii Gruzji. W ramach rozwoju europejskiej kultury muzycznej opisana zostanie także muzyka Kościoła gruzińskiego. Omówię wspólne i różne cechy, priorytety, które te dwie kultury przyjęły na różne sposoby. Powstanie i rozwój gruzińskiej muzyki profesjonalnej wiąże się z szerzeniem się i ustanowieniem chrześcijaństwa. W Gruzji chrześcijaństwo wraz z paralelą Imperium Rzymskiego zostało ogłoszone religią państwową w IV wieku. Proces formowania się gruzińskiej muzyki kościelnej odbywał się w gruzińskich szkołach klasztornych w kraju i za granicą.
2. Pieśni europejskie w interpretacji gruzińskich artystów
Gruziński duet: Murtaz Basheleishvili – kontratenor Nino Nishniadze – fortepian
Program:
29 września, środa, godz. 19:00 Sala wielka Ratusza, Wrocław
koncert z cyklu Music First – Muzyka I Rzeczypospolitej Wrocław Baroque Ensemble
Wykonawcy: Andrzej Kosendiak – dyrygent
Skład: Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany Daniel Elgersma, Piotr Łykowski – kontratenory Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory Tomáš Král, Jaromir Nosek – bas Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce Fruzsina Hara, Stefan Leitner – trąbki Přemysl Vacek – teorba Julia Karpeta – viola da gamba Krzysztof Karpeta – violone Marta Niedźwiecka – pozytyw
Program: S.S. Szarzyński Sonata a due violini con basso pro organo M.J. Żebrowski Vesperae in D: Dixit Dominus, Laudate pueri, Laetatus sum, Nisi Dominus, Lauda Jerusalem Dominum, Magnificat G.G. Gorczycki Tristes erant apostoli; Jesu corona virginum; Completorium
30 września, czwartek, godz. 18:00 Ośrodek Kultury, Bystrzyca
Antonio Vivaldi „Cztery pory roku” w aranżacji jazzowej The 5-th Season
Wykonawcy:
Program:
3 października niedziela, godz. 18.00 Kościół Pokoju, Świdnica
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
4 października , poniedziałek, godz. 19.00 Kościół św. Michała, Wrocław
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
5 października, wtorek, godz. 19.00 Sala wielka Ratusza, Wrocław
GIARDINO di DELIZIE „ MUZYCZNE PEJZAŻE OGRODU BOSCO PARRASIO: KONTRAPUNTY, FUGI I FOLLIE W BAROKOWYM RZYMIE”
Wykonawcy: Ewa Anna Augustynowicz – Skrzypce Barokowe, Kierownik Artystyczny Joanna Dobrowolska – Skrzypce Barokowe Agnieszka Oszańca – Wiolonczela Barokowa Paola Ventrella – Tiorba Elisabetta Ferri – Klawesyn, Organy Joanna Klisowska – sopran
Program: Adam Jarzębski (1590-1648), Berlinesa Tarquinio Merula (1595-1665), La Polachina, Mikolaj Zieleński (1550-1616), Fantasia No. 2 Stanisław Sylwester Szarzyński (1692-1713), Jesu spes mea Giovanni Matteo Picchi ( 1572 – 1643), „Ballo alla Polacha” Carlo Farina (1600-1639), Sonata detta „la Polaca” Kaspar Foerster (1616-1673), Sonata à 3 ex d “La Sidon” Giovanni Battista Luparini (1700-1775), Concerto In martirio crudele Marcin Mielczewski (1600-1651), Canzon Prima a due
7 października, czwartek, godz. 19.00 Bolesławiecki Ośrodek Kultury, Bolesławiec
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
8 października, piątek, 19.00 Miejski Ośrodek Kultury, Nowa Ruda
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
9 października, sobota 19.00 Ornamental Farm, Bukowiec
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
Finisaż wystawy gruzińskiego artysty Levana Mantidze, pt. „Levan Mantidze – artysta gruziński na Dolnym Śląsku”
10 października , niedziela 20.00 Zamek na Skale, Trzebieszowice
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
11 października , poniedziałek 19.00 Stary Ratusz, Wrocław
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
14 października , czwartek 19.00 Teatr Zdrojowy, Kudowa – Zdrój
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
15 października , piątek 19.00 Teatr Zdrojowy, Szczawno – Zdrój
Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” – „Gruzińskie pieśni”
Program:
Konferencja prasowa jesiennej edycji XXX Międzynarodowego Festiwalu Maj z Muzyką Dawną, odbędzie się 17 września 2021, o godzinie 12:00, w Caffe Bohema mieszczącej się pod adresem: ul. Świdnicka 22 we Wrocławiu.
Dyrektor Artystyczny Festiwalu – Maciej Kieres Dyrektor Organizacyjny Festiwalu – Robert Chmielarczyk Dyrektor Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Igor Wójcik
Organizatorzy: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego Akademickie Stowarzyszenie Kultury „Wagant”.
Patronat honorowy nad festiwalem objęli: Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wanda Zwinogrodzka Senator Rzeczpospolitej Polskiej Aleksander Szwed Poseł na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej Michał Dworczyk Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski
Świętego Antoniego 30, Wrocław 50-073