wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:45

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Mosty Pomorskie w nowym blasku i już otwarte! Remont trwał trzy lata [ZDJĘCIA, WIDEO]

Mosty Pomorskie w nowym blasku i już otwarte! Remont trwał trzy lata [ZDJĘCIA, WIDEO]

Tomasz Wysocki,

Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu otwarte mosty Pomorskie we Wrocławiu po trzyletnim remoncie - jadący autobus oraz oświetlenie Redakcja www.wroclaw.pl
Na zdjęciu otwarte mosty Pomorskie we Wrocławiu po trzyletnim remoncie - jadący autobus oraz oświetlenie

Na mosty Pomorskie w poniedziałek, 30 stycznia 2023 r. wrócili piesi, kierowcy, rowerzyści a także komunikacja miejska. Ta ważna przeprawa została oddana do użytku po przebudowie przed terminem. Remont trwał prawie trzy lata i kosztował ponad 70 milionów złotych. Zobaczcie zdjęcia i relację z konferencji z otwarcia mostów Pomorskich!

Reklama

– To pierwsza z wielkich inwestycji, które zakończyliśmy w tym roku. Mosty zostały przebudowane, wzmocnione, będą nam służyły kolejne dziesięciolecia. Wszystkie prace prowadziliśmy pod okiem konserwatora zabytków. Oddaliśmy mieszkańcom stare-nowe mosty – mówił, podczas konferencji prasowej, Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

– Most Pomorski Południowy zyskał najwięcej, bo nie tylko odbudowaliśmy sterczyny z latarniami, ale schowaliśmy pod dno Odry rury ciepłownicze, które szpeciły ten obiekt. To było duże wyzwanie inżynierskie. Dzięki temu teraz możemy podziwiać maszkarony, które znów patrzą na nurt Odry – dodał prezydent.

Kompleksowa przebudowa i przystanki wiedeńskie

Przebudowa objęła most Pomorski Południowy z 1905 roku, Środkowy (składający się z mostu wschodniego z 1885 roku i zachodniego z 1930 r.) oraz Północny z 1930 roku. Tramwaje i autobusy mają wydzielony pas, mogą jeździć nim także taksówki oraz pojazdy uprzywilejowane.

Wyremontowano także kolejny fragment ul. Pomorskiej. To w sumie 730 metrów nowej jezdni, nowe chodniki, drogi rowerowe. Ułożonych zostało ponad 1300 metrów szyn oraz trzy rozjazdy. Powstały dwa nowe przystanki wiedeńskie: mosty Pomorskie, przy skrzyżowaniu z ul. Księcia Witolda. Przystanki mają nazwy. Pozwolą one na jeszcze lepsze skomunikowanie tego rejonu. 

Remont mostów Pomorskich: liczby robią wrażenie

Przebudowana została cała infrastruktura sieciowa, a konstrukcje mostów wzmocniono.

Tunel wydrążony pod dnem Odry, w którym umieszczono ciepłociąg ma aż 146 metrów. Został wybudowany z rur bezszwowych, na specjalne zamówienie zrealizowane w Korei Południowej. Rura ciepłownicza biegnie na głębokości 15,5 metrów. Jest usytuowana tak głęboko, ponieważ ominęliśmy zabezpieczenia konstrukcji mostów.
Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, nadzorujących prace na mostach Pomorskich

Na moście Południowym konstrukcja została wzmocniona poprzez wykonanie płaszcza żelbetowego. Do jego wybudowania użyto 136 ton stali zbrojeniowej i 988 metrów sześciennych betonu.

Imponują także liczby z mostu Pomorskiego Północnego. Wybudowana tam została nowa płyta pomostowa. Wykorzystano do tego 208 ton stali zbrojeniowej i konstrukcyjnej oraz 337 metrów sześciennych betonu.

Na moście Środkowym wykorzystano 17 ton stali zbrojeniowej i konstrukcyjnej, 50 metrów sześciennych betonu. Konstrukcja mostu wschodniego została zdemontowana, poddana renowacji, a następnie wróciła na swoje miejsce.

Ciekawostka: zachowana została barierka ze śladami po kulach z karabinu maszynowego. – To jeden z kilku świadków historii na tych przeprawach. Postanowiliśmy ją zostawić na obiekcie, jako wspomnienie walk o Festung Breslau – opowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Nowy mister piękności w mieście stu mostów

Od zakończenia remontu minęło kilka dni, a most Południowy już tytułowany jest najpiękniejszą z wrocławskich przepraw. Zaprojektowany przez słynnego Karla Klimma nawiązuje do historycznej tradycji mostów średniowiecznych. Stąd też klinkierowe łuki, strażnice nawiązujące do punktów poboru myta. Myta na tym obiekcie nie pobierano, bo powstał w 1905 roku, ale strażnice robią wrażenie.

– Przypomnę, że po wojnie obiekty przykryto papą, a jeszcze nie tak dawno strażnice były czarno-szare od brudu, sadzy, popiołów. W wyniku prac piaskowiec radkowski, z którego są zbudowane został oczyszczony ręcznie przez kamieniarzy, uzupełniono brakujące elementy – wyjaśnia prezydent Jacek Sutryk.

Historyczne napisy na mostach Pomorskich

Obiekty są wyposażone w sieci i przygotowane do działalności komercyjnej. Na strażnicę wschodnią wróciła oryginalna nazwa mostu Werder-Brücke. Na stopniach prowadzących do strażnic w kamieniu mamy datę 2023, czyli momentu zakończenia renowacji. Tę datę wraz z łacińskim napisem: Renovatio 2023 wykonano z piaskowca na strażnicy zachodniej. Baszty zostały wzmocnione specjalnymi palami, dzięki temu ich konstrukcja będzie stabilna przez kolejne lata.

– Na dachu strażnic ułożyliśmy dachówkę mnich mniszkę. Wyprodukowała ją firma, która przygotowywała pokrycie dachowe dla zamku w Gniewie czy Malborku. Tradycyjny wyrób według starych metod – opowiada Wojciech Kaim. – Na strażnicach mamy stylowe rzygacze. Wyprodukowane przez wrocławską firmę, która zasłynęła m.in. tym, że przygotowała smocze jajo - słynny rekwizyt do „Gry o tron” - wielkiej produkcji HBO. Strażnice zyskały nowe okna, stylowe drzwi, stropy, podłogę z lastriko, zadbaliśmy o ich oświetlenie.  

Maszkarony patrzą na Odrę

Na moście odtworzone zostały stylowe lampy i sterczyny, który były na nim historycznie. Dziś słupy służą nie tylko, jako oświetlenie, ale również element do utrzymania sieci trakcyjnej. Słupy powstały z żelbetu, a osłonione zostały elementami z piaskowca, nawiązującymi do balustrad i maszkaronów. Użyto do tego 42 tony piaskowca.

Część balustrad jest nowa, ponieważ kilkadziesiąt la temu zamieniano je na elementy z betonu.

– Postanowiliśmy wrócić do historycznych rozwiązań. Piaskowiec zatem się różni kolorami. Część jest świadkiem historii, dostrzeżecie tu odpryski po pociskach, część odtworzyliśmy, część jest nowa, inne elementy zostały oczyszczone. Piaskowiec radkowski, z którego wykonano 95 procent elementów z tego kamienia na moście, to cenne tworzywo, ale trudne w obróbce. W sumie tego kamienia było 230 ton – mówi Wojciech Kaim.

Kamieniarze zajmowali się też 68 maszkaronami. Są ich cztery rodzaje. Stwory morskie wiele przeszły. Część z nich straciła oczy, nosy, fragmenty twarzy. Były ostrzelane z karabinów maszynowych, bo most był świadkiem działań wojennych. Maszkarony są tak brzydkie, że aż piękne. Po wielomiesięcznej renowacji są efektownie podświetlone i patrzą na Odrę tak jak na początku XX wieku.

Ostatni dzwonek! 3000 zł do wygrania w konkursie na zdjęcie mostów Pomorskich

Wyremontowane mosty Pomorskie prezentują się w pełnej krasie, więc kiedy jak nie teraz!? Trwa konkurs fotograficzny "Pokaż mosty Pomorskie w fotograficznej perspektywie". Jeszcze jest dość czasu, by zrobić im zdjęcie i wysłać na adres konkurs.foto(at)wi.wroc.pl. Zgłoszenia przyjmowane są do końca wtorku (31 stycznia). Nagroda główna to 3 tysiące złotych. Zobaczcie, jak wziąć udział w konkursie!

Źródło: materiały prasowe

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl