Do komputera pokładowego w nowych autobusach solaris, został podpięty dodatkowy moduł, który ma wspierać kierowców i pomagać pasażerom. Zostały wprowadzone do niego odpowiednie parametry, które określają wzorcową jazdę. Taką, która jest bezpieczna, komfortowa ale i dynamiczna. Jeśli kierowcy przekraczają te parametry system pokazuje im to na panelu w kabinie. W związku z tym, że podczas jazdy trudno śledzić monitor, dodatkowo moduł alarmuje kierującego sygnałem dźwiękowym. Chodzi m.in. o dopuszczalną prędkość, obroty silnika, zbyt gwałtowne hamowanie, zbyt długą pracę silnika na biegu neutralnym lub włączanie biegu neutralnego podczas jazdy.
Ma wyeliminować gwałtowne manewry
- Jadąc autobusem nasi pasażerowie najczęściej stoją, trzymając się poręczy lub przemieszczają po pojeździe. Alarmowanie o gwałtownym hamowaniu, czy przyspieszeniu ma wyeliminować gwałtowne manewry, które dla pasażera oznaczają dyskomfort, a w skrajnych przypadkach mogą skończyć się np. upadkiem – wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowa MPK Wrocław.
System wspomagania kierowcy nie jest niczym nowym. Producenci autobusów, czy aut ciężarowych już dawno montowali go w swoich pojazdach. Tylko na Dolnym Śląsku używają go przedsiębiorstwa komunikacyjne w Legnicy, Świdnicy i Głogowie. - Używamy go od 3 lat i jesteśmy bardzo zadowoleni z jego działania. Fakt, na początku kierowcy nie za bardzo akceptowali, że coś ich „upomina”. Jednak potem zobaczyli, że system chce im pomóc, a przy okazji przynosi oszczędności dla firmy. Przyzwyczaili się i w tej chwili nie słyszymy zastrzeżeń – mówi Janusz Dulik, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych z MPK Legnica.
Zaoszczędzi paliwo
We Wrocławiu kierowcy też już wcześniej testowali podobnie działający system w dwóch innych autobusach. - Jak w przypadku każdej nowości, kierowcy potrzebują czasu, by się do tego systemu przyzwyczaić. Potem będzie uruchamiał alarm tylko w sporadycznych sytuacjach – mówi Agnieszka Korzeniowska..
Przy okazji system może dać efekty w postaci oszczędności na paliwie. Jak szacują w MPK dzięki temu modułowi mogą obniżyć zużycie paliwa co najmniej o 1 l itr na 100 km. Przy jednym autobusie to może i niewiele, ale przy 57 pojazdach może dać to oszczędności rzędu 170 tysięcy złotych rocznie.
W tym tygodniu MPK Wrocław wyregulowało też ustawienia zapowiedzi głosowych w nowych pojazdach. – Głośność, została zmniejszona w stosunku do ustawień fabrycznych. Różnice w natężeniu dźwięku wynikają po prostu z podziału na ustawienia dzienne i nocne. Jedna głośność jest między godz. 6, a 20 i inna między 20 a 6 rano – wyjaśniają w MPK.jk