wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Wyremontowali zabytkowy wrocławski tramwaj LH Standard. Będzie jeździł w Noc Muzeów!

Tak jeździliśmy po Wrocławiu pół wieku temu. Pasażerowie siedzieli na drewnianych ławeczkach, których oparcia można było przekładać. Drzwi otwierało się ręcznie. Praca motorniczego była nie lada wyzwaniem. Stał on wyprostowany za korbą. Czasami miał niewielki stołek do dyspozycji. A dzwonił nogą, uderzając w mosiężny gong podwieszony do podwozia. Teraz znów będzie to można przeżyć. Okazją jest zbliżająca się Noc Muzeów.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM) przywrócił do ruchu kolejny zabytkowy wrocławski tramwaj. Zakończył się główny etap remontu zabytkowego wagonu Linke-Hofmann Standard.

LH Standard – tramwaj zbudowany dla Wrocławia

Po I wojnie światowej miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne – firma Städtische Straßenbahn Breslau – zamówiła we wrocławskiej fabryce Linke-Hofmann-Werke (powojenny PaFaWag) nowy typ tramwaju. Miał być to pojazd uniwersalny dla Wrocławia: na każdą pogodę i każdą trasę. Jak na ówczesne czasy był to bardzo nowoczesny wagon, jeden z pierwszych w Niemczech, w którym zastosowano stalową konstrukcję nadwozia. Pojazd był dwukierunkowy (posiadał dwa stanowiska motorniczego) i miał drzwi po obu stronach.

Wyremontowany tramwaj LH Standard z 1929 roku KSTM
Wyremontowany tramwaj LH Standard z 1929 roku

– Tylko niektóre ówczesne trasy były zakończone pętlami. Tramwaj dojeżdżał zatem do ślepej krańcówki, motorniczy przechodził na przeciwległy pomost i przejeżdżał na sąsiedni tor, a konduktor w tym czasie przekładał oparcia ławek, by pasażerowie mogli siedzieć twarzą do kierunku jazdy – tłumaczy historyk dr Tomasz Sielicki z KSTM.

Serię 232 wozów tego typu wyprodukowano w latach 1925-1929.

Po II wojnie światowej większość wagonów tego typu nadal służyła

Do naszych czasów przetrwało zaledwie kilkanaście takich pojazdów, w różnym stanie technicznym. Odrestaurowany przez KSTM wagon o numerze #1192 wyprodukowano w 1929 r. Przetrwał, ponieważ w latach 70. został przebudowany na wóz gospodarczy MPK. Taką funkcję pełnił do około 1993 r., gdy został powierzchownie odremontowany w celu pełnienia funkcji wagonu zabytkowego. Niestety, już trzy lata później części tego tramwaju posłużyły do remontu innych pojazdów. Od tego czasu tramwaj stał nieczynny w Zajezdni Popowice.

Remont trwał 6 lat

KSTM przystąpił do niego w 2018 r. Prace były realizowane z własnych środków stowarzyszenia, z wpłat sponsorów i darczyńców oraz w oparciu o pracę członków klubu.

– Została skompletowana aparatura elektryczna, silniki i nastawniki. Najpierw dokonaliśmy remontu podwozia i układu jezdnego. Po około ćwierćwieczu postoju tramwaj odzyskał sprawność techniczną. Następnie wyremontowaliśmy jego wnętrze, a na końcu wagon trafił do lakierowania – wylicza dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

Zamontowano okna i mosiężne elementy wykończeniowe. W środku znów znajdują się charakterystyczne drewniane ławeczki z przekładanymi oparciami. – Musieliśmy je skompletować i poddać fachowej renowacji – dodaje.

(Remont wciąż można wesprzeć za pośrednictwem zbiórki Remont tramwaju Linke-Hofmann Standard. Dla darczyńców KSTM szykuje specjalny przejazd z sesją fotograficzną.)

Obecnie wagon prezentuje stan na połowę lat 70.

– Przywróciliśmy mu charakterystyczną dla Wrocławia tamtej epoki kremowo-niebieską barwę. Na burtach pojawił się historyczny herb – zwraca uwagę dr Kołodziejczyk.

Herb Wrocławia obowiązujący w latach 70. XX wieku, wymalowany na burcie odrestaurowanego tramwaju LH Standard KSTM
Herb Wrocławia obowiązujący w latach 70. XX wieku, wymalowany na burcie odrestaurowanego tramwaju LH Standard

– Tramwaje tego typu przewiozły kilka pokoleń mieszkańców naszego miasta – zarówno przedwojennych, jak i powojennych. Na liniach kursowały prawie pół wieku – do 1977 r.– dodaje  Sielicki.

Tramwaj wykorzystywany będzie do okolicznościowych przejazdów po Wrocławiu

Najbliższa okazja już w sobotę 18 maja z okazji Nocy Muzeów, kiedy obsłuży okólną linię M1. Przejazdy tego wieczora będą bezpłatne.

Będzie to dopiero pierwsza z wielu okazji do przejażdżki zabytkowymi pojazdami komunikacji miejskiej, bowiem już 30 maja ruszają Wrocławskie Linie Turystyczne. Więcej informacji na ten temat oraz rozkłady jazdy znajdziecie na stronie kstm.pl.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama