Dlaczego Ruska wymaga zmian?
To bardzo ważny korytarz pieszy przez Stare Miasto. Pokazały to jak na dłoni kompleksowe badania ruchu przeprowadzone w 2018 roku. Dwa lata temu, w 2021 roku opracowaliśmy Masterplan dla przestrzeni miejskich w centrum. Ulica Ruska wskazana została w nim jako ta przestrzeń, która pilnie wymaga zmiany. Potrzebne jest m.in. uporządkowanie ruchu, w którym komunikacja piesza będzie najważniejsza. Ale także zazielenienie i rozbetonowanie, rozszczelnienie nawierzchni. Ta ulica ma stać się pięknym deptakiem i bramą do Rynku. Musimy jednocześnie pamiętać o potrzebie obsługi restauracji i kawiarń czy dostawach do sklepów.
Jednym słowem, mogą występować sprzeczności interesów. Czy wiemy już, w jaką stronę pójdą ostatecznie zmiany na tej ulicy?
Więcej na ten temat będzie można powiedzieć pod koniec miesiąca. Latem tego roku analizowaliśmy wszystkie możliwości i opinie podczas konsultacji społecznych. Podsumowujący je raport właśnie powstaje. Liczymy, że będziemy mogli opublikować go najdalej do końca września.
Nie jest tajemnicą, że uczestnicy Narady Obywatelskiej (forma konsultacji – przyp. red.) zarekomendowali organizację ruchu dopuszczającą tylko ruch mieszkańców oraz związany z dostawami czy obsługą posesji. Taka właśnie rekomendacja przekazana została projektantowi.
Temat rzeczywiście budzi ogromne zainteresowanie. Nawet po zakończeniu narady, wpłynął do nas wniosek jednej z organizacji pozarządowych, by Ruską całkowicie zamienić w deptak.
Przychylicie się do niego?
Formalnie nie możemy. Jesteśmy w trakcie procesu, który musi przebiegać określonym trybem. Wynika to z przepisów. Co do idei, mogę powiedzieć, że jest to oczywiście w znacznej mierze zbieżne z polityką miasta i z rekomendacjami Narady Obywatelskiej.
Czego możemy spodziewać się w zakresie organizacji dostaw? Okoliczni przedsiębiorcy mogą spać spokojnie?
Rozmawialiśmy z nimi, analizowaliśmy wspólnie możliwe warianty. Myślę, że formuła narady pozwoliła głębiej pochylić się nad każdym argumentem i poszukać akceptowalnych rozwiązań. Obsługa towarowa ścisłego centrum to szalenie ważny temat. Każdy jest tutaj tego świadomy. To jak z płytą rynku - nie można po rynku jeździć samochodami, ale dostawy są zapewnione w godzinach porannych. Albo Oławska po której samochodami nie można jeździć, ale jest możliwość jej przekroczenia ulicą Łaciarską. Mamy więc przykłady przestrzeni gdzie da się pogodzić wodę z ogniem.
Na pewno obsługa towarowa zostanie uwzględniona w projekcie organizacji ruchu dla ulicy Ruskiej. Na szczegóły musimy jednak jeszcze trochę zaczekać. Będą one wynikały z rekomendacji raportu i rozwiązań projektowych.