Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Poruszanie się po Wrocławiu nikomu, nawet osobom nie porozumiewającym się w języku polskim, nie powinno sprawiać większych problemów. Do dyspozycji są zarówno autobusy i tramwaje, jak i rowery czy też pociągi. Z kolei tym, którzy cenią sobie większą wygodę z pewnością z pomocą przyjdą taksówki oraz wypożyczalnie samochodów.
Autobusy i tramwaje
We Wrocławiu funkcjonuje ponad dwadzieścia linii tramwajowych i około pięćdziesiąt linii autobusowych dziennych oraz trzynaście nocnych. Wszystkie autobusy i około 40 proc. tramwajów to pojazdy niskopodłogowe przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach.
Jeśli zaplanujemy przejazd miejskim środkiem lokomocji, musimy najpierw kupić bilet. We Wrocławiu obowiązują dwa systemy biletowe: system jednorazowych opłat za przejazd oraz system biletów czasowych. Bilety można nabyć zarówno w kioskach Ruch-u, jak i w biletomatach stacjonarnych zlokalizowanych na przystankach. W biletomaty mobilne wyposażone są także wszystkie autobusy i tramwaje. Za przejazd można zapłacić także za pomocą aplikacji na telefon oraz przez Internet. Z kolei bilety na regularne przejazdy można zakodować na URBANCARD-Wrocławskiej Karcie Miejskiej.
– Zakupienie biletu na tramwaj lub autobus nie powinno sprawić obcokrajowcom żadnego kłopotu – twierdzi Klaudia Zając z Biura ds. Komunikacji Społecznej i Promocji wrocławskiego MPK. – Dokładne informacje na ten temat w języku angielskim znajdują się na wszystkich biletomatach. Zagraniczni goście mogą również skorzystać z angielskiej wersji strony dotyczącej Urbancard - TUTAJ.
Natomiast mapa punktów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej znajduje się na stronie - TUTAJ
Aby móc na bieżąco sprawdzać rozkłady jazdy, zlokalizować tramwaj lub autobus, którym zamierzamy się poruszać, a nawet dowiedzieć się, czy na trasie naszego przejazdu nie natkniemy się na korki, można również skorzystać z bezpłatnej aplikacji mobilnej iMPK, która jest dostępna zarówno na urządzenia działające w systemie Android, jak i IOS.
Bardzo pomocna w planowaniu podróży po Wrocławiu komunikacją miejską jest również strona - TUTAJ, gdzie posługując się językiem angielskim możemy dowiedzieć się nie tylko, o której godzinie odjeżdża interesujący nas tramwaj czy autobus, ale też jak optymalnie połączyć ze sobą różne linie, a nawet o której godzinie wyjść z domu, aby najszybciej i w odpowiadającym nam czasie dotrzeć do celu.
Specjalnie dla osób z zagranicy przyjeżdżających do Wrocławia, możliwości poruszania się po mieście opisał Owen Williams – Brytyjczyk, który w 2012 roku przyjechał do Wrocławia i postanowił tu zostać. Zrealizowany przez niego film jest praktycznym przewodnikiem dla obcokrajowców.
Owen pokazuje nie tylko uroki stolicy Dolnego Śląska, ale przede wszystkim wyjaśnia jak się po nim poruszać komunikacją miejską, instruuje jak kupić bilet w automacie czy też jak korzystać z aplikacji iMPK.
Wsiąść do pociągu…
Osoby, które dojeżdżają do Wrocławia z pobliskich miejscowości lub po prostu jest im wygodniej podróżować pociągiem, mogą skorzystać z tzw. biletu aglomeracyjnego. Pozwala on taniej podróżować koleją na terenie aglomeracji wrocławskiej - między Wrocławiem a Strzelinem, Jaworzyną Śląską, Wołowem, Żmigrodem, Oleśnicą, Jelczem-Laskowicami, Oławą i Trzebnicą, a także do wszystkich stacji kolejowych na terenie Wrocławia. Upoważnia on jednocześnie do przejazdów wrocławską komunikacją miejską.
Imienny bilet miesięczny Przewozów Regionalnych lub Kolei Dolnośląskich z naklejonym znaczkiem gminy uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów drogą najkrótszą lub wskazaną na bilecie, między wszystkimi stacjami odcinka, na który został wydany, pociągami osobowymi w klasie 2 oraz nieograniczonej liczby przejazdów na wszystkich komunikacji miejskiej w granicach Wrocławia.Sprzedaż biletów aglomeracyjnych odbywa się w kolejowych kasach biletowych. Wysokość opłat za kolejowe przejazdy aglomeracyjne uzależniona jest od odległości pokonywanej trasy.
Podróżni korzystający codziennie z komunikacji miejskiej mają do dyspozycji średnio 220 pociągów w ciągu doby, którymi można poruszać się bez ograniczeń pomiędzy 19 stacjami i przystankami kolejowymi na terenie Wrocławia. Oznacza to, że przejazd z najodleglejszych części miasta do centrum, niezależnie od pory dnia, zajmie nie więcej niż 25 minut. Przejazdy są możliwe tylko w granicach miasta, pomiędzy stacjami, w których nazwie znajduje się "Wrocław".
Rower dla każdego
Miłośnicy zdrowego stylu życia, ekologii i szybkiego omijania korków, do poruszania się po mieście mogą wybrać rower.
– We Wrocławiu znajduje się ponad 250 km ścieżek rowerowych, 100 km nadrzecznych wałów, głównie wzdłuż Odry i Widawy, po których mogą poruszać się rowerzyści – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy. – Do ich dyspozycji jest również około 6 tys. miejsc parkingowych przeznaczonych specjalnie na rowery. Z kolei osoby, które lubią łączyć przemieszczanie się na rowerze z korzystaniem z komunikacji miejskiej, mogą skorzystać z ponad pół tysiąca miejsc Bike&Ride. Pozostawiając tam swój dwukołowiec, mogą po prostu przesiąść się do tramwaju lub autobusu i w ten sposób kontynuować swoją podróż, gdyż miejsca te znajdują się zwykle tuż obok przystanków.
Dobrym rozwiązaniem jest również skorzystanie z oferty Wrocławskiego Roweru Miejskiego, który z powodzeniem działa w mieście od kilku lat. To alternatywny środek transportu, który jest dobrym uzupełnieniem komunikacji miejskiej we Wrocławiu. Polega on na wypożyczaniu roweru w jednej z jego stacji i oddaniu w innej, znajdującej się w tej części miasta, do której zamierzaliśmy dotrzeć. Rowerzyści mają do dyspozycji 76 stacji i 760 rowerów.
– Odkąd przyjechałem do Wrocławia na studia cały czas korzystam właśnie z Wrocławskiego Roweru Miejskiego – mówi Ian Bejm z Danii, studiujący na Politechnice Wrocławskiej. – Dla mnie to najwygodniejszy i najtańszy sposób poruszania się po mieście. Zwłaszcza, że na dojazd na uczelnię potrzebuję jedynie około 10 minut, a pierwsze 20 minut wypożyczenia roweru jest bezpłatne.
Mapa stacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego znajduje się na stronie - TUTAJ.
Natomiast wszelkie informacje na temat funkcjonowania tego systemu oraz kosztów wynajmu rowerów, również w języku angielskim i niemieckim, można znaleźć tutaj - TUTAJ
Prosta droga z lotniska
Podróżni przylatujący do Wrocławia samolotem, również nie mają problemu z dostaniem się w dowolne zakątki miasta, mimo że jest ono oddalone o 10 km od jego centrum. Do wyboru mają zarówno taksówki, autobusy miejskie, jak i samochody z wypożyczalni.
– Wrocławskie lotnisko to przykład komunikacji przyjaznej pasażerom - mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. - Jesteśmy jednym z najlepiej skomunikowanych z miastem i regionem portów w Polsce. Dojazd do lotniska z newralgicznych miejsc, usytuowanych w różnych częściach miasta, zajmuje maksymalnie pół godziny .
Rozwinięta infrastruktura pozwala na szybki dojazd autem. Na przykład podróż do Rynku trwa około 20 minut, a do Dworca Głównego niespełna pół godziny. Podróżni mogą skorzystać z wypożyczalni samochodów, które znajdują się w hali przylotów lub też z taksówek czekających przed budynkiem lotniska. W tym wypadku warto zdecydować się na jedną z korporacji, z którą lotnisko ma podpisana umowę - Partner Taxi, Taxi-Plus, EcoCar. W tych taksówkach cena przejazdu jest umieszczona w widocznym miejscu na szybie pojazdu.
Wrocławskie lotnisko łączy z dzielnicami miasta linia autobusowa dzienna 106, która łączy Port Lotniczy z ulicą Dworcową. Kursy realizowane są mniej więcej co 20 minut, a czas podróży to 35-40 minut. Z kolei nocą pasażerowie mają do dyspozycji autobus linii 206, który pokonuje taką samą trasę.
Wrocławskie lotnisko sprzyja także podróżnym, którzy po przylocie chcą poznać nie tylko stolicę Dolnego Śląska, ale również cały region. Dzięki Systemowi Informacji Pasażerskiej realizowanej w ramach projektu Champions, można zapoznać się z informacją o godzinach i kierunkach odjazdów pociągów z Dworca Głównego. Specjalne tablice elektroniczne znajdują się w hali ogólnodostępnej w strefie przylotów.
Coś dla zmotoryzowanych
Wrocław jak każde duże miasto ma również dobrze przygotowaną infrastrukturę dla kierowców. Mają oni do dyspozycji liczne parkingi we wszystkich częściach miasta. We Wrocławiu opłaty za postój pojazdów obowiązują na wyznaczonych miejscach postojowych w strefie płatnego parkowania.
Granice strefy płatnego parkowania wskazane zostały na mapie
Opłatę za postój należy wnieść od razu, bez wezwania, z chwilą zajęcia miejsca postojowego w najbliższym parkomacie w strefie płatnego parkowania. Jest to konieczne od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 18.00. Wysokość opłaty jest zróżnicowana w zależności od miejsca postoju pojazdu i wynosi od 1 do 4,30 zł za godzinę postoju. Zależy to zarówno od rodzaju strefy płatnego parkowania – A (ścisłe centrum), B oraz C (miejsca oddalone od ścisłego centrum), jak i od czasu, jaki nasz samochód w tym miejscu spędzi.
Natomiast kierowcy, którzy nie chcą martwić się o wolne miejsce na parkingu w centrum miasta mogą skorzystać z miejsc parkingowych Park&Ride. Znajdują się one zwykle w pobliżu przystanków i węzłów przesiadkowych. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które łączą podróż samochodem i komunikacją publiczną. Obecnie we Wrocławiu funkcjonuje siedem takich parkingów. Ich lokalizację można znaleźć na mapie poniżej.
Na miłośników motoryzacji, którzy do Wrocławia przyjeżdżają bez własnego środka lokomocji czeka również wiele wypożyczalni samochodów, znajdujących się na terenie całego miasta. Cena wypożyczenia auta na cały dzień rozpoczyna się już od około 50 zł.
Doświadczenia obcokrajowców
Erik Maita od lutego 2016 r. pracuje we wrocławskim oddziale Google’a. Ma 27 lat, pochodzi ze stolicy Peru – Limy. – Ktoś, kto tak jak ja nie zna języka i pierwszy raz przyjeżdża do Wrocławia, dość łatwo może się tu odnaleźć. Podoba mi się, że miasto nie jest duże i można je przejechać rowerem. Dla mnie trochę skomplikowana jest komunikacja tramwajowa, bo już z autobusami problemów nie miałem. W taksówkach można się dogadać po angielsku – wylicza Erik.
35-letni Marvel Matarrita pochodzi z Kostaryki. Do Wrocławia przyjechał w lutym 2010 r. Obecnie pracuje we wrocławskim oddziale Google’a. Dla Kostarykańczyka wyjazd do pracy, do Wrocławia to niczym podróż na drugi koniec świata. Dla niego była to pierwsza wizyta w Europie. Pierwsze wrażenie, gdy wylądował – małe, stare lotnisko. – Pomyślałem, o kurcze, co to za miasto, skoro ma takie małe lotnisko? Jadąc przez centrum, widziałem to, co wcześniej oglądałem na europejskich filmach i z czym Europa mi się kojarzyła, czyli z różnorodną architekturą. Wrażenie zrobił na mnie kolorowy, niczym z bajki, wrocławski Rynek –Marvel wspomina swój pierwszy dzień we Wrocławiu i dodaje: – Na początku dużo jeździłem komunikacją miejską. Stare automaty do kupna biletu sprawiały mi kłopot. Teraz są nowoczesne, z różnymi wersjami językowymi. Trochę wykorzystuję je do nauki polskiego, przełączam wersję angielską na polską i sprawdzam, czy wszystko rozumiem – śmieje się Marvel
Raghavender Balasubramanian ma 35 lat i od lipca 2014 r. jest szefem oddziału firmy CRISIL Global Research & Analytics (GR&A) we Wrocławiu: – Przyjeżdżając do Wrocławia, myślałem, że tu więcej osób mówi po angielsku. Okazało się, że jest z tym problem. Natomiast bardzo podoba mi się sprawnie działający w mieście system transportu publicznego, duża liczba rowerzystów oraz relatywnie niskie natężenie ruchu drogowego.
Zagraniczni pracownicy we Wrocławiu [PRZEWODNIK]
Coraz więcej zagranicznych specjalistów pracuje we Wrocławiu. Z myślą o nich, ich rodzinach i pracodawcach przygotowujemy swojego rodzaju poradnik. W kolejnych artykułach znajdą się takie tematy, jak – relokacja pracowników z zagranicy w praktyce z punktu widzenia pracodawcy, relokacja członków rodziny pracownika z zagranicy, początkowe koszty obcokrajowca związane z przeprowadzką do Wrocławia, rejestracja firmy w Polce przez cudzoziemca oraz miniporadnik ekspata, czyli jak odnaleźć się we Wrocławiu.
Wersja angielska [ENG]: Wrocław city transport: prices, rental, parking
Wersja niemiecka [DE]: Öffentlicher Verkehr, Auto, Fahrrad: Fahrscheinpreise, Verleih, Parken
Katarzyna Wiązowska, Jarek Ratajczak
Artykuł przygotowany we współpracy z Agencją Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej