wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

1°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Spotkania
  4. Cenne rady inwestorów na Startup WRO Meetup

Fundusz wybiera Ciebie, czy Ty fundusz? Jednocześnie jedno i drugie. Musi być chemia i to nie tylko biznesowa. Nie mniej ważna jest ta międzyludzka. Fundusz inwestycyjny musi w Ciebie uwierzyć – nie tylko w Twój pomysł, ale właśnie w Ciebie. Natomiast Ty powinieneś sprawdzić fundusz i przekonać się, czy chcesz pracować akurat z tymi ludźmi. Bo to poważny związek i jak się okazuje, to małżeństwo nie tylko z rozsądku. To jeden z wniosków płynących z szóstego już spotkania Startup WRO Meetup.

Reklama

W sprzyjającej interakcjom przestrzeni w Basemcamp Student przy ul. Sienkiewicza spotkali się przedstawiciele funduszy inwestujących w startupy z osobami zainteresowanymi pozyskaniem kapitału.

Podczas szóstej edycji Startup WRO Meetup scenę oddaliśmy inwestorom. Zależy nam, aby przed kolejną perspektywą finansową founderzy startupów zapoznali się z możliwościami, jakie przed nimi stoją i poznali odpowiednie osoby, które mogą im pomóc w rozwoju biznesu.
Paulina Muszyńska, kierowniczka Startup Wrocław

Przedstawiciele funduszy mówili przede wszystkim o tym, dlaczego decydują się zainwestować. Co ich skłania, że wybierają taki, a nie inny projekt. Słuchając ich można było pozyskać sporo cennej wiedzy. I wcale nie chodzi o techniki autoprezentacji – mówili zupełnie o czymś innym.

Na co zwracają uwagę inwestorzy?

Panowała zgoda, że niezmiernie ważne jest to, jaki człowiek, bądź jacy ludzie, chcą rozwijać swój biznes. Sumienność, pracowitość, umiejętność słuchania, rozwiązywania problemów – to tylko niektóre z wymienianych cech.

Można odnieść wrażenie, że takie cechy są cenione wyżej niż wizjonerstwo. Wizja jest ważna, jeśli idzie za nią gotowość do konsekwentnego, racjonalnego działania do jej osiągnięcia. Wizjonerzy, których dyplomatycznie można określić jako ludzi nieogarniętych, bujających w obłokach, mogą mieć problemy z pozyskaniem inwestora.

Szukam przyszłych liderów, którzy budują rynki, walczą, odnoszą sukcesy. Liczą się dla mnie osobiste relacje, spotkania, rekomendacje. Zanim zainwestuję w firmę, muszę bliżej poznać osoby, które za nią stoją.
Tomasz Popów, General Partner & Co-Founder w RST Ventures For Earth

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Tomasz Popów, General Partner & Co-Founder, RST Ventures For Earth. Fot. Marek Księżarek
Tomasz Popów, General Partner & Co-Founder, RST Ventures For Earth.

W podobnym tonie wypowiada się Sławomir Borkowski, Investment Director w Fidiasz EVC. - Wybór partnera, z którym będziemy współpracować, to jest osobiste doświadczenie. To czuć, czy coś gra, iskrzy. Wyczucie, z kim mamy do czynienia, jest bardzo ważne przy podejmowaniu decyzji – uważa Borkowski.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Sławomir Borkowski, Investment Director, Fidiasz EVC.</p> Fot. Marek Księżarek
Sławomir Borkowski, Investment Director, Fidiasz EVC.

Jak zainteresować inwestora? Po pierwsze: nie spamuj 

Może właśnie dlatego zasypywanie funduszy ofertami nie jest zbyt skuteczne. Ich przedstawiciele przyznają, że dostają setki maili.

Na skrzynki wpływa mnóstwo ofert. My tylko je skanujemy wzrokiem. Jeśli nie otrzymaliście odpowiedzi na swój mail, to nie dlatego, że jesteśmy wredni. Po prostu nie mamy możliwości odpisać na wszystkie wiadomości.
Magda Surowiec, partner w Unfold VC

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: PL; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Magda Surowiec, Partner, Unfold VC.</span></p> Fot. Marek Księżarek
Magda Surowiec, Partner, Unfold VC.

Dlatego ważne jest, aby sprawdzić profil funduszu, nie tracić czasu i energii na próby zainteresowania tych, których i tak nie mamy szans zainteresować.

Jeśli founder nie potrafi przeznaczyć pięciu minut na reaserch, w co inwestuje fundusz, to nam szkoda czasu na kontakt z nim. Interesują nas takie projekty, które mają jakieś powiązanie z naszym biznesem, dzięki którym osiągniemy jakąś synergię. Oczywiście muszą to też być ludzie wytrwali. Wytrwali w działaniu zmierzającym do osiągnięcia celu, o którym mówią.
Maciej Siemaszko z Ekipa Investments

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p><span style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: PL; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Maciej Siemaszko, Managing Partner, Ekipa Investments.</span></p> Fot. Marek Księżarek
Maciej Siemaszko, Managing Partner, Ekipa Investments.

Inwestor jest potrzebny startupom, ale nie jakikolwiek

Fundusz to nie tylko dobry wujek, który daje pieniądze. To nie zawsze taki anioł biznesu, który otoczy swoimi skrzydłami. Przestrzega przed tym Magda Surowiec z Unfold VC.

Sprawdzajcie, kogo wybieracie. W przyszłości okaże się bardzo ważne to, jak reagują wasi potencjalni partnerzy na sytuacje stresowe, kryzysowe. A takie na pewno będą. Porozmawiajcie ze spółkami, w które dany fundusz już zainwestował. Inwestor może kogoś uskrzydlić, ale może też zdeptać.
Magda Surowiec, partner w Unfold VC

Wszyscy prelegenci podkreślali, że ważna jest etyka, bo niezależnie, jak potoczy się projekt, za nim stoją ludzie. A każdy inaczej znosi porażki. W przypadku sukcesów oczywiście jest znacznie prościej, każdy chętnie sobie przypisuje duży w nim udział.

Uczestnicy spotkania mogli również poznać aniołów, oczywiście tych od biznesu. - Wrocław Tech Business Angel Club to społeczność z Dolnego Śląska skupiająca osoby zainteresowane zainwestowaniem w obiecujące firmy. Te osoby mogą dzielić się wiedzą, doświadczeniem – mówi Piotr Krzysztofik z Wrocław Tech Business Angel Club.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl