Organizatorzy #42PPA ogłosili program tegorocznej edycji Przeglądu, którego immanentną częścią jest Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki, czyli trzyetapowe zmagania młodych wokalistek i wokalistów.
Pierwsze eliminacje, bez udziału publiczności, odbyły się w lutym, a ich efekt widzowie zobaczą w sobotę 19 marca podczas II etapu Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki. Werdykt jury poznamy zaś w ostatnim etapie, podczas Koncertu Finałowego, gdy zostaną również wręczone nagrody, tj. 25 marca.
#42PPA – na co są jeszcze bilety
- Piątek, 18 marca, godz. 19.00, Kłajpedzki Teatr Dramatyczny: Między nogami Leny, czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia (bilety w cenie 90, 70, 60 zł)
- Niedziela, 20 marca, godz. 18.00, John Grant (śpiew, piano, klawisze) i Cormac Curran (multiinstrumentalista) (bilety 80-100 zł).
- Środa, 23 marca, godz. 19.00, "Komuna Warszawa: Święta Kluska", czyli musical na trójkę aktorów oparty – podobno – na czyimś prawdziwym życiu (z lekką domieszką fantazji) w reż. Agnieszki Smoczyńskiej (bilety 60 zł).
- Środa, 23 marca, godz. 21.00, Andrzej Stasiuk, Mikołaj Trzaska, Piotr Bukowski, Hubert Zemler, którzy wykonają sześć utworów – trzy żeńskie, trzy męskie. To mieszanka ducha polskiej prowincji, opornie odchodzącej w przeszłość, i tematu tabu – kobiecości Maryi (bilety 30 zł).
- Czwartek, 24 marca, godz. 20.00, Sages Comme des Sauvages: Luxe misère, Ava Carrère – śpiew, instrumenty perkusyjne, Ismael Colombani – śpiew, instrumenty strunowe, Emilie Alenda – fagot, Nilo Moreira – perkusja. Zespół nominalnie belgijski (bo powstał w Brukseli i tam ma swoją bazę), ale faktycznie międzynarodowy i bardziej wielokulturowy, niż wynika to z obywatelstw jego członków. (bilety 50 zł)
- Niedziela, 27 marca, godz. 18.00, TR Warszawa: Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady, tekst: Elfriede Jelinek, reżyseria, przestrzeń sceniczna, kostiumy: Katarzyna Kalwat. Spektakl nie jest rekonstrukcją tego, co stało się 70 lat temu w Rechnitz. To próba zrozumienia mechanizmów działania zbiorowej pamięci. To także opowieść o najnowszej historii Europy i europejskiej tożsamości, której częścią jest doświadczenie wojny i Holokaustu (bilety: 70, 60, 50 zł). Dla widzów 16+
- Niedziela, 27 marca, godz. 20.00, Koncert Galowy: WITAMY W ŚWIĄTYNI SZTUKI, słuchajcie, a będzie wam dane. Reżyseria, scenariusz, scenografia: Martyna Majewska. W poszukiwaniu atmosfery i siły wspólnotowego przeżycia duchowego, uniesienia, mitycznego katharsis, twórczynie i twórcy zapraszają na koncert-rytuał, który będzie składał się z największych przebojów PPA, współczesnych hitów hip-hopu i disco polo w zaskakujących aranżacjach i interpretacjach (bilety: 200, 170, 120 zł).
Sprawdźcie cały program Przeglądu i jak zaopatrzyć się w bilety:
42. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu
Teatr muzycznyTeatr Muzyczny Capitol
Drugą część Koncertu Finałowego wypełnią „Donosy rzeczywistości”, czyli spektakl, poświęcony twórczości Mirona Białoszewskiego, autora m.in. „Karuzeli z Madonnami”, które tak wspaniale do muzyki Zygmunta Koniecznego śpiewała Ewa Demarczyk. Reżyserem tego koncertu jest Jerzy Jan Połoński, a w rolę Białoszewskiego wciela się aktor TM Capitol – Błażej Wójcik.
Na zdjęciu Joanna Kiszkis – rzeczniczka TM Capitol i PPA, Cezary Studniak – dyrektor artystyczny oraz Paweł Krupski – główny producent PPA, fot. mawi/www.wroclaw.pl
„WITAMY W ŚWIĄTYNI SZTUKI, słuchajcie, a będzie wam dane”
Taki tytuł ma Gala tegorocznego PPA, która zostanie pokazana czterokrotnie na scenie Teatru Polskiego. Reżyserii tego widowiska podjęła się znana i nieraz nagradzana za swoje realizacje filmowe i teatralna Martyna Majewska.
– Martyna Majewska dość spektakularnie zagościła w teatrze Capitol, gdzie stworzyła już dwa wspaniałe spektakle, a na Przeglądzie reżyserowała także Koncert Finałowy, który okazał się sukcesem, więc ze spokojem powierzyłam jej realizację tegorocznej gali – mówi Cezary Studniak.
– Martyna postanowiła zrobić wielki ukłon w stronę sztuki w ogóle, jak ją określiła – „szóstej najważniejszej religii świata”. Koncert będzie więc opowiadał o mocy, metafizyce sztuki, o jej aspekcie duchowym i o tym, jak potrafi rozwijać nasze dusze i umysły, sprawiając, że czujemy się potrzebni na tym świecie – dodaje dyrektor artystyczny PPA.
Czytaj: Martyna Majewska wśród 30 Kreatywnych Wrocławia 2017
Ten koncert będzie złożony z evergreenów PPA, hiphopowych i discopolowych przebojów w zaskakujących aranżacjach i gwiazdorskich wykonaniach. – Obsada spektaklu będzie dość liczna, czym wracamy do takiej gali, „co się zowie”. Zapowiada się więc wyjątkowo spektakularny show – zaznacza dyrektor artystyczny PPA.
Gala i Finał to oczywiście premierowe koncerty, realizowane specjalnie dla Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Pierwsze wykonania będą miały również tegoroczne spektakle Nurtu OFF.
Czytaj: Spektakle, które obejrzymy w Nurcie OFF #42PPA
Zagraniczni goście 42. Przeglądu
Dyrektor Studniak zapewnia, że to znakomici artyści, choć w naszym kraju, oprócz niektórych środowisk, jeszcze nie bardzo rozpoznawalni.
Pierwszy nazywa się John Grant i jest Amerykaninem, teraz żyjącym w Islandii. – To poeta, wokalista o pięknym i niebanalnym głosie, a przy tym dobry pianista. W poszukiwaniu tożsamości osobistej i artystycznej, czując się napiętnowany ze względu na swoją orientację seksualną i nie radząc sobie w „buszu”, jakim są Stany Zjednoczone, „uciekł” stamtąd i odnalazł się jako człowiek i artysta właśnie w tej zimniej część Europy – rekomenduje występ Granta we Wrocławiu Cezary Studniak. Warto przypomnieć, że na ubiegłorocznym PPA song, napisany przez Granta, zaśpiewał podczas Gali Bartosz Porczyk.
Sarah McCoy wystąpi 22 marca w Starym Klasztorze, fot. Anoush, materiały PPA
Drugą artystką z zagranicy jest Sarah McCoy – pochodząca z Nowego Orleanu, która również porzuciła Stany Zjednoczone – dla Paryża. McCoy wykonuje „ciemne”, słodko-gorzkie ballady. – Ma potężne warunki głosowe i bardzo teatralnie podchodzi do swojej twórczości – mówi Cezary Studniak.
Sages Comme des Sauvages wystąpią 24 marca w Synagodze pod Białym Bocianem, mat. PPA
Zagraniczną gwiazdą 42. PPA jest też belgijski zespół Sages Comme des Sauvages (Mądrzy jak dzikusy) – ale mulikulturowość korzeni członków tej grupy, a także instrumentarium, którym się posługują jest bardzo bogata – jak zaznacza rzeczniczka PPA Joanna Kiszkis. – Zespół ma niezwykłe etniczne inspiracje i tworzy zaangażowane społecznie teksty. Między innymi z tego względu podczas koncertu będą one tłumaczone na język polski – dodaje.
Teraz oni – czyli mężczyźni
– W ostatniej edycji festiwalu był rzeczywiście wielki nacisk na siłę i moc kobiet, zresztą nie po raz pierwszy. Repertuarowo i liczebnie kobiety zdominowały ubiegłoroczny Przegląd. Tym razem postanowiliśmy skupić się na facetach – co się z nimi dzieje w tej obecnej chaotycznej i nieprzewidywalnej rzeczywistości, w jakiej są kondycji… – zastanawia się Cezary Studniak i wyjaśnia: – Okazuje się, że dajemy radę. Jest nas jeszcze wielu i mamy ciągle coś ważnego do powiedzenia. Dlatego w tym roku reprezentacja męska na festiwalu jest dość mocna i są to skrajne, zarówno pod względem filozoficznym, jak i estetycznym, postaci.
Opla Stasiuk Trzaska – 23 marca w Starym Klasztorze, mat. PPA
Oprócz wspomnianego już bohatera Koncertu Finałowego – Mirona Białoszewskiego, mamy więc również Bogdana Loebla (m.in. autora słuchowisk i licznych tekstów piosenek bluesowych i rockowych) – na podstawie jego tekstów powstał premierowy koncert Mai Kleszcz i Wojtka Krzaka w reżyserii Cezarego Studniaka. Usłyszymy Krzysztofa Zalewskiego, który śpiewać będzie Niemena, a także Jana Młynarskiego – grającego Grzesiuka. Pojawi się także ze swoim projektem muzycznym pisarz Andrzej Stasiuk oraz towarzyszący mu duet gitarowo-bębniarski Opla i Mikołaj Trzaska.
Spóźniona Maria Peszek
Oczywiście z powodu pandemii, trasa koncertowa Marii Peszek się opóźniła, ale w końcu artystka zagra siedem wyjątkowych wiosennych koncertów, w tym 21 marca na 42. PPA w TM Capitol. Po raz pierwszy usłyszymy więc cały materiał z jej najnowszej płyty pt. „AVE MARIA”, którą tygodnik „Polityka” uznał za płytę roku.
J*BIĘ TO WSZYSTKO. WIOSNA NARESZCIE! – czyli Maria Peszek 21 marca na scenie TM Capitol, fot. Zuza Krajewska, mat. PPA
Marii Peszek towarzyszyć będzie band w składzie Kamil Pater, Jacek Prościński i Olo Walicki, a także wyjątkowy gość specjalny...
Spektakle muzyczne #42PPA z Kałjpedy i z Warszawy
To będą z pewnością ciekawe, inspirujące i doskonale obsadzone widowiska muzyczne.
„Między nogami Leny, czyli Zaśnięcie Najświętszej Marii Panny według Michelangela Caravaggia” – ten spektakl zrealizowała Agata Duda-Gracz. Powstał w litewskiej Kłajpedzie, w tamtejszym Teatrze Dramatycznym. Opisywany jako bogaty malarsko, barwny, z dynamicznymi układami choreograficznymi, precyzyjnym ruchem scenicznym i wyrazistą mimiką aktorów, poruszających się w feerii dźwięków i muzyki.
„Między nogami Leny...” do obejrzenia pierwszego dnia PPA – 18 marca, fot. D. Matvejev, mat. PPA
„Święta Kluska” przyjeżdża na Przegląd z TR Warszawa. To gorzka współczesna baśń, tragikomiczny musical na trójkę aktorów – Piotra Trojana, Małgorzatę Gorol i Andrzeja Konopkę, w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, znanej z realizacji głośnych filmów „Córki dancingu” i „Fuga”.
„A planety szaleją… (Młodzi w hołdzie Korze)” to spektakl studentów warszawskiej Akademii Teatralnej w reż. Anny Sroki-Hryń na podstawie tekstów Olgi Jackowskiej i Marka Jackowskiego. Dobrze znane utwory z repertuaru zespołu MAANAM w nowych aranżacjach, przy akompaniamencie instrumentów w rzadko spotykanym zestawieniu, jak harfa, kontrabas i pianino.
TR Warszawa z „Operą – Anioła Zagłady” na finał 42. PPA 27 marca na Dużej Scenie Capitolu, fot. Marcin Oliva Soto, mat. PPA
„Rechnitz. Opera – Anioła Zagłady”, zrealizowana przez Wojtka Blecharza i Katarzynę Kalwat wg tekstu Elfriede Jelinek, opisuje jedno z tragicznych zdarzeń Zagłady. Ta refleksja nad zbiorową pamięcią zamknie 42. Przegląd Piosenki Aktorskiej – 27 marca na Dużej Scenie TM Capitol.