Kluczowe informacje:
- Wojewoda Dolnośląska wydała zezwolenie na budowę tramwaju na Swojczyce.
- Inwestycja polega na wybudowaniu 2 km wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej, przebudowie ulic Mickiewicza i Swojczyckiej, budowie chodników i dróg rowerowych.
- Prace mają się rozpocząć za kilka tygodni.
- Tramwaj na Swojczyce ma zacząć jeździć jesienią 2027 roku.
- Dziś podpisałam decyzję, która zezwala na realizację inwestycji drogowej. Zespół Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego dołożył wszelkich starań, aby proces administracyjny przebiegł sprawnie i szybko - zapewniła wojewoda Anna Żabska przekazując prezydentowi Jackowi Sutrykowi zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Wizualizacja wideo - przelot dronem nad trasą na Swojczyce
Prezydent Wrocławia zapowiedział, że za 24 miesiące inwestycja będzie gotowa.
- Powstanie dwukilometrowa trasa tramwajowa, na końcu której będzie zielona pętla, podobna do tej, którą zrobiliśmy na Nowym Dworze. Budowy podjęła się wrocławska firma Pro-Tra Building, która tutaj płaci podatki i tu się sprawdziła realizując inne inwestycje. Przy znacznym udziale środków unijnych przebudujemy również drogę. To przedsięwzięcie warte niemal 140 mln zł ma znaczenie aglomeracyjne - podkreśla Jacek Sutryk.
I dodaje: - Dla wysiadających na przystanku kolejowym Wrocław Swojczyce będzie możliwość dogodnej przesiadki na tramwaj, podobnie jak dla dojeżdżających samochodem, który będzie można zostawić na parkingu P+R przy pętli tramwajowej.
Trasa tramwaju na Swojczyce zaczynać się będzie od pętli "Sępolno". Zostanie ona gruntowanie przebudowana. Będzie z niej wyjazd dla tramwajów i autobusów w kierunku mostów Chrobrego.
Zaczną pod ziemią, skończą na Sępolnie
- Pętlą "Sępolno" zajmiemy się na końcu. Zależy nam, aby w tym rejonie miasta jak najdłużej utrzymać komunikację - wyjaśnia Andrzej Biegus z Wrocławskich Inwestycji, kierownik projektu. - Na każdym etapie prac będziemy starać się minimalizować uciążliwości dla mieszkańców, kierowców i pasażerów, ale te oczywiście będą występować. Przy tak wielkie i złożonej inwestycji to nieuniknione.
Galeria zdjęć
Andrzej Biegus wyjaśnia, że prace rozpoczną się od prac podziemnych, przebudowy sieci. Będą prowadzone w różnych miejscach inwestycji. Dopiero po ich zakończeniu stopniowo zacznie się wyłaniać obraz nowej trasy autobusowo-tramwajowej i nowa jezdnia na ulicy Swojczyckiej.
Nie będzie to tylko jezdnia, powstaną też nowe chodniki i drogi rowerowe, a całość zostanie wzbogacona nasadzeniami 380 drzew i tysięcy krzewów.
Trasa tramwaju na Swojczyce
Jeśli chodzi o tramwaj, to powstanie krótki odcinek torów między pętlą "Sępolno" a istniejącymi torami na mostach Chrobrego. Właśnie z myślą o nowej linii na Swojczyce zostały wybudowane razem z mostami. Dalej od mostów torowisko pobiegnie przy ulicy Swojczyckiej.
- Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania - dodaje Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Na wysokości Bazaltowej tory skręcać będą w kierunku cmentarza parafii św. Jacka, ulicy Chałupniczej, gdzie powstanie pętla z parkingiem P+R, który ma pomieścić 166 aut.
Prace ruszą za kilka tygodni
W ramach budowy tramwaju na Swojczycie przebudowane zostaną jezdnie ulic Mickiewicza i Swojczyckiej, wloty ulic:
- Mydlanej,
- Kolumba
- i Magellana,
- wybudowana zostanie droga łącząca ulice Marca Polo ze Swojczycką.
Na nowej trasie będzie 14 przystanków:
- osiem wspólnych dla autobusów i tramwajów,
- jeden dwustronny
- i trzy tramwajowe.
- Prace ruszą za kilka tygodni. Uzgadniany jest projekt zmian w organizacji ruchu, musimy dokonać niezbędnych zgłoszeń, a wykonawca musi zorganizować plac budowy - wyjaśnia Andrzej Biegus z Wrocławskich Inwestycji. - Z pewnością nie wprowadzimy dużych utrudnień w ruchu przed dniem Wszystkich Świętych - uspokaja.