wroclaw.pl Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja logo
Pogoda we Wrocławiu temperatura powietrza wynosi 18°C
Link do portalu wroclaw.pl
Aby wyświetlić zawartość strony, zaakceptuj pliki cookie
Reklama

Tak działa nowy system kontroli płatnego parkowania we Wrocławiu. Co się zmieniło? [SPRAWDŹ]

Maciej Wołodko,
System e-kontroli płatnego parkowania rusza we Wrocławiu 1 sierpnia 2022 fot. Maciej Kulczyński
System e-kontroli płatnego parkowania rusza we Wrocławiu 1 sierpnia 2022

1 sierpnia Strefa Płatnego Parkowania (SPP) we Wrocławiu rozszerza się o 859 miejsc postojowych. Tym samym liczba płatnych miejsc parkingowych została zwiększona do 6457. Aby skutecznie kontrolować taki obszar, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu (ZDIUM) uruchomił system e-kontroli. Dostarcza go firma KBU Sp. z o.o.

Reklama

Strefa Płatnego Parkowania obejmie po rozszerzeniu znaczny obszar placu Grunwaldzkiego oraz Przedmieścia Świdnickiego, jak również niewielką część Ołbina oraz Starego Miasta.

Elektryczny samochód i e-kontrola od 1 sierpnia. Jak to działa?

Flota e-kontroli będzie liczyła na początek dwa auta. Oba to nissany LEAF o napędzie elektrycznym. Samochody, których zasięg w mieście przy zasilaniu energią elektryczną wynosi 407 km, wyposażone są w zestaw kamer oraz umieszczony na dachu system pozycjonowania. Posiadają również system przetwarzania i transmisji danych, dzięki któremu online sprawdzają, czy kierowca zaparkowanego w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) lub Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania (ŚSPP) pojazdu zapłacił za postój.

Jak to dokładnie działa?

Na tym etapie następuje ostateczna weryfikacja, czy system prawidłowo odczytał numer rejestracyjny oraz czy pojazd zajmował płatne miejsce postojowe. W przypadku pozytywnej weryfikacji, tj. potwierdzenia poprawności danych pozyskanych podczas e-kontroli, dane i dokumentacja pozyskane w procesie e-kontroli przesyłane są online do systemu windykacyjnego, w celu pobrania należnej opłaty dodatkowej.

- Samochody posiadają zielone tablice rejestracyjne. Po okresie testów będą też specjalnie oznakowane, aby żaden mieszkaniec nie miał wątpliwości, do kogo należy pojazd i jaka jest jego funkcja – wyjaśnia Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Pierwsze trzy miesiące będą okresem testowania działania systemu

System elektronicznej kontroli strefy zacznie funkcjonować od 1 sierpnia. 

- Tego dnia na ulice Wrocławia wyjadą elektryczne auta z charakterystycznym modułem na dachu – zapewnia Staruchowicz. – Co istotne pierwsze trzy miesiące będą dla nas okresem testowania nowego rozwiązania, musimy dokładnie sprawdzić działanie systemu, aby dążyć do jego optymalnego wykorzystania, również nasi kierowcy muszą nauczyć się, jak prowadzić efektywną e-kontrolę w mieście. Przyjęliśmy zatem, iż pierwsze 3 miesiące funkcjonowania systemu traktujemy jako okres wdrożeniowy, w trakcie którego możemy wprowadzić ewentualne korekty, tak aby w przyszłości, system wykorzystywany był adekwatnie do zastosowanych rozwiązań technologicznych.

Automatyzacja kontroli opłat parkingowych ma pozwolić podnieść ich skuteczność i poprawić bezpieczeństwo pracowników

Tylko w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 30 czerwca 2022 roku ZDiUM we Wrocławiu wystawił prawie 31 tys. zawiadomień o braku uiszczonej opłaty za parkowanie, to ponad 5 tys. zawiadomień w miesiącu i 171 zawiadomień dziennie. 

- Z analizy funkcjonowania strefy wynika, że ok. 30 proc. pojazdów zaparkowanych w SPP i ŚSPP nie posiada wniesionej opłaty za postój – dodaje Staruchowicz. – Nasi kontrolerzy sprawdzają około 6,5 tys. pojazdów i dziennie wystawiają około 170 zawiadomień. Dzięki temu, że proces kontroli SPP zostanie zautomatyzowany, ich praca również się zmieni, a dodatkowo stanie się bezpieczniejsza, bo pracownicy pracujący w terenie będą w kontakcie z kierowcami, co może być pomocne w sytuacji ewentualnego zagrożenia.

Równolegle do e-kontroli prowadzona będzie również tradycyjna kontrola z udziałem kontrolerów parkingowych. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie częstotliwości kontroli w całej strefie, co ma zniechęcić kierowców do parkowania bez zapłaty.

System automatycznie wymazuje obrazy i wizerunki sfotografowanych osób

- Automatycznie też wymazywane są wszystkie obrazy i wizerunki osób, które mogą pojawić się podczas wykonywania skanowania – wyjaśnia Wojciech Olearczyk z KBU Sp. z o.o. -  Numery umieszczone na sfotografowanych tablicach są automatycznie porównywane z bazą zawierającą wniesione opłaty za parkowanie. Numery samochodów, których kierowcy zapłacili za postój, mieli abonament lub zapłacili poprzez aplikację mobilną, są od razu kasowane. System przekazuje jedynie dokumentację z kontroli (nr rej., zdjęcia zaparkowanego pojazdu, lokalizację pojazdu naniesioną na mapę) tych aut, których kierowcy nie uiścili opłaty w ŚSPP lub SPP, mimo że powinni to zrobić.

Dwukrotna kontrola w krótkim odstępie czasu, by nie ukarać kierowców idących właśnie do parkomatu

Kontrola wykonywana jest dwukrotnie w krótkim odstępie czasu. Po to, aby wyeliminować pomyłki lub pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu, aby dokonać opłaty. Po systemowej weryfikacji właścicielowi auta, który nie dokonał zapłaty, naliczana jest opłata dodatkowa.

- Do właścicieli pojazdów, których dane pozyskiwane są z Centralnej Ewidencji Pojazdów, wysłane będzie za pośrednictwem operatora pocztowego zawiadomienie o ustaleniu faktu nieuiszczenia opłaty za postój  wraz z dokumentacją fotograficzną zaparkowanego pojazdu oraz mapą wskazującą miejsce postoju – dodaje Olearczyk.

Płać mobilnie za pomocą darmowych aplikacji. Parkuj wygodnie

- Chcemy wpłynąć na kierowców, aby nie parkowali bez zapłaty, ponieważ jest to nieuczciwe w stosunku do wszystkich pozostałych mieszkańców naszego miasta, ale też zależy nam na tym, aby dokonanie opłaty za abonament czy postój było szybkie i wygodne – mówi Staruchowicz. – Dlatego też będziemy szeroko informować oraz zachęcać wszystkich do korzystania z naszej strony internetowej spp.zdium.wroc.pl oraz z płatności mobilnych i dostępnych aplikacji SkyCash lub Anypark (dawniej Pango), które można zainstalować bezpłatnie na telefonie.

Strona dotycząca Stefy Płatnego Parkowania we Wrocławiu zawiera wszystkie informacje na temat obowiązujących stref, opłat za postój, abonamentów oraz instrukcji korzystania z parkomatów. ZDiUM uruchomił również w Biurze Obsługi Klienta przy ul. Długiej 29 kasę oraz wpłatomat, umożliwiające szybkie dokonanie wpłaty na miejscu, bez konieczności oczekiwania na jej potwierdzenie.

Sporym ułatwieniem dla kierowców, którzy chcą skorzystać z płatnych miejsc parkingowych we Wrocławiu są również aplikacje mobilne. Ich zasadniczą korzyścią jest to, że nie trzeba rozglądać się za parkomatem, można zapłacić za rzeczywisty czas parkowania, a co istotne, w każdej chwili można przedłużyć parkowanie w dowolnym momencie, nie wracając do samochodu.

Ile za brak biletu parkingowego? Wysokość opłaty dodatkowej

Opłata dodatkowa w ŚSPP:

Opłata dodatkowa w SPP:

Wysokość w/w opłat ulega obniżeniu o 50 proc. w przypadku ich uregulowania w terminie 7 dni od daty wystawienia zawiadomienia.

Więcej informacji na temat Strefy Płatnego Parkowania, wysokości opłat i abonamentów znajdziecie na stronie www.spp.zdium.wroc.pl.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Zobacz więcej wiadomości portalu wroclaw.pl Więcej wiadomości portalu wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl Logo wroclaw.pl