Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Remont ul. Szczytnickiej - sześciu chętnych na koncepcję
- Rewitalizacja Szczytnickiej - uspokojony ruch czy deptak?
- Rewitalizacja Szczytnickiej od skweru Bocheńskiego do skrzyżowania z Reja
- Szczytnicka - z szacunkiem dla przeszłości
- Będzie zieleń na Szczytnickiej?
- MPK remontuje torowisko - rozkopy na Szczytnickiej
Na Szczytnickiej trwa właśnie remont torowiska. To jednak dopiero początek odnawiania tej historycznej ulicy, która jest również ważną arteria komunikacyjną. Na razie, bo może zostać wyłączona z ruchu samochodowego.
Remont ul. Szczytnickiej - sześciu chętnych na koncepcję
Działające w imieniu miasta Wrocławskie Inwestycje otworzyły właśnie oferty, które złożyli chętni na stworzenie koncepcji rewitalizacji tej ulicy. Najtańsza opiewa na blisko 342 tys. zł, a najdroższa na aż 959 tys. zł. Zamawiający szacował, że zmieści się w kwocie 201 tys. zł. Procedura przetargowa trwa i mimo to prawdopodobne jest, że zakończy się powodzeniem.
Teraz sprawdzamy oferty pod względem formalnym. Możemy z zainteresowanymi przeprowadzić negocjacje cenowe, które być może poskutkują obniżeniem pierwotnie proponowanych cen.Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
Rewitalizacja Szczytnickiej - uspokojony ruch czy deptak?
Zwycięzca przetargu będzie musiał opracować dwa warianty koncepcji dla kompleksowej przebudowy ul. Szczytnickiej. Pierwszy jest dość oczywisty: pozostawienie ruchu samochodowego. Natomiast drugi budzi znacznie większe zainteresowanie: Szczytnicka miałaby się stać deptakiem. Ruch samochodowy byłby ograniczony do niezbędnego minimum - dojazdu do posesji, dostaw i obsługi bytowej oraz obsługi przeciwpożarowej.
W każdej z tych dwóch koncepcji, ruch samochodowy będzie prowadzony torowiskiem, czyli blisko osi jezdni.
Jeśli wygra wersja z ruchliwą ulicą, mają na niej powstać ścieżki rowerowe, a bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów mają poprawiać "elementy wpływające na uspokojenie ruchu samochodowego".
Bezpieczniej będzie również dla pasażerów MPK, bowiem w miejscu istniejącego przystanku tramwajowo-autobusowego powstanie peron wiedeński. Dla pieszych powstanie dodatkowe przejście pośrodku ul. Szczytnickiej.
Rewitalizacja Szczytnickiej od skweru Bocheńskiego do skrzyżowania z Reja
Projekt ma obejmować niemal całą ul. Szczytnicką. Nie zostanie nim objęty krótki odcinek od ul. Wyszyńskiego do skweru Adolfa Marii Bocheńskiego. Wraz z samą ulicą obejmie on również plac na skrzyżowaniu z Polaka, Ładną, Reja, Nehringa i Skłodowskiej-Curie.
Szczytnicka - z szacunkiem dla przeszłości
W wymaganiach dla projektanta czytamy: "Biorąc pod uwagę położenie ulicy Szczytnickiej w historycznym centrum Wrocławia i potrzebę osiągnięcia spójności estetycznej oraz uwypuklenia wartości historycznych miejsca, zamawiający wymaga, aby w zespole projektowym uczestniczyły osoby z udokumentowaną znajomością zagadnień konserwatorskich to jest: architekt, urbanista, architekt krajobrazu, których rolą będzie zaprojektowanie stosownych nawierzchni, elementów wyposażenia pasa drogowego takich jak np. stylistycznie dopasowane do otoczenia słupy i oprawy oświetleniowe, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, ozdobne pokrywy studzienek, ozdobne ruszty wpustów."
Ze wskazań konserwatorskich warto zwrócić uwagę na uwzględnienie w projekcie ogródków gastronomicznych. Jednak nie chodzi o wielkie wiaty, a ogródki "zlokalizowane przy elewacjach, zaaranżowane wyłącznie jako stolik i krzesełka".
Będzie zieleń na Szczytnickiej?
Zadaniem projektanta będzie wprowadzenie wzdłuż ulicy Szczytnickiej drzew wysokich w donicach i zieleni niskiej w gruncie lub donicach. Jak czytamy w opisie zamówienia, na ul. Szczytnickiej istnieje duży deficyt zieleni, dlatego w projekcie należy dążyć do wprowadzenia jak największej liczby drzew, krzewów czy bylin.
Ze względu na ograniczone możliwości zagospodarowania wód opadowych w rejonie planowanej przebudowy, rekomenduje się wprowadzenie rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury, np. rozszczelnienie nawierzchni i posadzenie roślin w gruncie, zaprojektowanie tzw. zielonych przystanków, co będzie pełniło funkcje retencyjne.
MPK remontuje torowisko - rozkopy na Szczytnickiej
Obecnie ul. Szczytnicka to plac budowy. MPK wymienia torowisko i całą związaną z nim infrastrukturę. Po remoncie ma być ciszej, bowiem nowe tory będą położone na warstwie wibroizolacyjnej.
Po zakończeniu inwestycji poprawi się komfort życia mieszkańców ulicy Szczytnickiej. Tramwaje będą jeździć znaczne ciszej.Katarzyna Pawlak, MPK Wrocław
Międzytorze ma symulować bruk – będzie na nim wyciśnięta faktura kostki. Nowa będzie sieć trakcyjna na całej długości ulic Szczytnickiej i Curie-Skłodowskiej od ronda Reagana do Wyszyńskiego. Odświeżone i zakonserwowane będzie 31 słupów oraz staną dwa nowe.