Informacje w skrócie:
- MPK Wrocław modernizuje swoje stare tramwaje Protram 204 WrAs.
- Jednym z efektów prac jest wyposażenie pojazdów w klimatyzację.
- Na razie gotowy jest jeden Protram 204 z klimatyzacją.
- Do przyszłorocznego lata gotowe mają być kolejne.
- Protramy to o tyle wyjątkowe tramwaje, że zostały wyprodukowane we Wrocławiu.
MPK pochwaliło się zmodernizowanym składem 20-letnich wagonów i numerach 2604 i 2603. Są one odnowione i wnętrze wygląda tak, jakby tramwaj przed chwilą opuścił fabrykę. Aby dostrzec największą zmianę, należy spojrzeć w górę. Na suficie widać nawiewy klimatyzacji.
- Klimatyzacja jest w pełni automatyczna. Klimatyzator załącza się gdy temperatura na zewnątrz przekracza 23 stopnie - opowiada Piotr Potera, kierownik Zajezdni Tramwajowej Ołbin.
Jest jeden, a do wakacji będzie pięć lub sześć
Nie wiadomo, czy pasażerowie w tym roku będą mieli okazję przetestować klimatyzację w Protramie 204. Prognoza pogody sugeruje, że w najbliższych dniach to się nie uda.
Jednak Protramy 204 będą kursować po wrocławskich torach jeszcze długie lata, więc zamontowana klimatyzacja będzie wybawieniem podczas wielu kolejnych sezonów. Co ważne - klimatyzowanych Protramów będzie przybywać.
- Do przyszłorocznych wakacji jesteśmy w stanie wykonać cztery-pięć takich modernizacji - deklaruje Piotr Potera.
A zatem, gdy w przyszłym roku nadejdą upały, chłodzić pasażerów będą wszystkie lub prawie wszystkie Protramy 204. Przypomnijmy, że MPK posiada sześć takich składów.
Modernizują sami, na zajezdni
Z modyfikacją starych pojazdów wiąże się jeszcze jedna ciekawostka. Wszystkie prace wykonali pracownicy MPK na zajezdni. Modernizacja nie była zlecona zewnętrznej firmie.
- Ten tramwaj został zmodernizowany przez naszych pracowników, własnym sumptem - chwali swój zespół Piotr Potera, szef zajezdni przy ulicy Słowiańskiej, na której stacjonują najstarsze tramwaje z taboru MPK, głównie Konstale 105.
"Jesteśmy dumni z zespołu, który nie tylko dba o bieżące utrzymanie taboru, ale też potrafi go unowocześniać i poprawiać komfort Waszych podróży" - pisze na Facebooku MPK Wrocław.
Krótka historia produkcji tramwajów we Wrocławiu
Niedługie istnienie wrocławskiej spółki Protram zaowocowało powstaniem dwóch typów tramwajów. To właśnie Protramy 204 WrAs, o których piszemy, które są bezpośrednim rozwinięciem tramwajów Konstal 105. Protram świetnie znał tę konstrukcję, bowiem zajmował się modernizacją jeżdżących po Wrocławiu Konstali wyprodukowanych w Chorzowie w latach 70. i 80.
Galeria zdjęć
Spółka Protram była ściśle związana z MPK, bowiem powstała w 1999 roku z wydzielenia ze struktur przewoźnika Zakładów Napraw Tramwajów. Od tego momentu zaczęła działać na własny rachunek. Siedzibą firmy była dawna zajezdnia nr 5 przy ulicy Legnickiej 65.
Zajezdnia Popowice wciąż istnieje, można nawet ją zwiedzać. Najlepszą okazją są Dni Otwarte organizowane cyklicznie przez działający tu Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zajezdnia Popowice na mapie
Kolejnym produktem firmy był Protram 205 WrAs. To trójczłonowe tramwaje z niską podłogą w środkowej części. MPK ma ich 26. W 2021 roku przeszły gruntowną modernizację w poznańskich zakładach Modertrans.
Po odmłodzeniu nie wyglądają już jednak jak Protramy, ale jak Moderusy Beta. Rozróżnić je można jedynie po kolorze lakieru. Te z wrocławskim pochodzeniem są niebieskie, a te poznańskie ciemnogranatowe.
Spółka Protram upadła w 2016 roku i tak zakończyła się historia wrocławskiego producenta tramwajów.