wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Gang powrócił i grzecznie prosi: nie strzelajcie fajerwerkami, bo... możecie zniknąć na zawsze

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Muchobór Wielki: pierwszy krok do buspasa na Mińskiej!
Kliknij, aby zobaczyć galerię
Wydzielony buspas zaczynać się będzie na ulicy Strzegomskiej od skrzyżowania z Rogowską. Na zdjęciu widok na to skrzyżowanie, gdzie autobusy jadące w kierunku Muchoboru Wielkiego zjeżdżają z trasy autobusowo-tramwajowej i kontynuują jazdę ogólną jezdnią Strzegomskiej, a dalej Mińskiej Fot. Bartosz Chochołowski
Wydzielony buspas zaczynać się będzie na ulicy Strzegomskiej od skrzyżowania z Rogowską. Na zdjęciu widok na to skrzyżowanie, gdzie autobusy jadące w kierunku Muchoboru Wielkiego zjeżdżają z trasy autobusowo-tramwajowej i kontynuują jazdę ogólną jezdnią Strzegomskiej, a dalej Mińskiej

Gdy ta idea zmaterializuje się, komfort życia mieszkańców Muchoboru Wielkiego znacznie się poprawi. Przede wszystkim tych, którzy korzystają z komunikacji zbiorowej. Działające w imieniu miasta Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg, który ma wyłonić wykonawcę koncepcji budowy buspasa na ulicach Strzegomskiej i Mińskiej, od Rogowskiej do Roślinnej.

Reklama

Podstawowe informacje o buspasie na Muchobór Wielki

  • Miasto ogłosiło przetarg, który ma wyłonić wykonawcę koncepcji buspasa na ulicy Strzegomskiej i Mińskiej, od Rogowskiej do Roślinnej.
  • Koncepcja ma uwzględniać stworzenie trasy autobusowej, którą w przyszłości będzie można przekształcić w autobusowo-tramwajową.
  • Wydzielony korytarz dla autobusów odmieni funkcjonowanie komunikacji zbiorowej na ul. Mińskiej, która w godzinach szczytu jest paraliżowana przez korki. 

Wydzielony buspas, a kiedyś może i trasa autobusowo-tramwajowa (TAT), zaczynać się ma w miejscu, gdzie TAT na Nowy Dwór skręca ze Strzegomskiej w Rogowską. Teraz autobusy jadące na Muchobór Wielki zjeżdżają z wydzielonego korytarza na ogólną jezdnię i... utykają w korkach. 

Możliwy przebieg buspasa na Muchobór Wielki 

Mapa przedstawia możliwą trasę buspasa na Muchobór Wielki. Jak dokładnie zostanie zaplanowany jego przebieg, dowiemy się z koncepcji, którą miasto zamówi po rozstrzygnięciu przetargu WI
Mapa przedstawia możliwą trasę buspasa na Muchobór Wielki. Jak dokładnie zostanie zaplanowany jego przebieg, dowiemy się z koncepcji, którą miasto zamówi po rozstrzygnięciu przetargu

Łącznie koncepcja obejmie odcinek liczący około 1,6 kilometra. Przypomnijmy, że koncepcja to wstępny zamysł projektu, który przekształca ideę w konkretny plan, przedstawiający główne założenia. Nowy korytarz komunikacyjny ma usprawnić ruch w dynamicznie rozwijającej się części miasta, a jednocześnie przygotować infrastrukturę pod przyszłe połączenia tramwajowe.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

W godzinach szczytu przejechanie autobusem jednego kilometra ulicy Mińskiej zajmuje niekiedy więcej czasu niż przejazd pięciu kilometrów z Jana Pawła do Rogowskiej. Po wybudowaniu TAT-u na Nowy Dwór komunikacja zbiorowa zapewnia bardzo dobre czasy dotarcia ze ścisłego centrum miasta do Nowego Dworu i Muchoboru Małego. Ale wraz z końcem TAT-u kończą się zalety komunikacji miejskiej. 

<p>Na tym zdjęciu dobrze widać rezerwę terenu przed i za rondem Pileckiego, kt&oacute;ra zostanie wykorzystana do wybudowania buspasa</p> Fot. Bartosz Chochołowski
Na tym zdjęciu dobrze widać rezerwę terenu przed i za rondem Pileckiego, która zostanie wykorzystana do wybudowania buspasa

To ma się zmienić i to bardzo istotnie. Wydzielony buspas zapewni bowiem autobusom "bezkorkowy" przejazd niemal przez całą Mińską. Na jezdnię ogólną zjeżdżać będą prawdopodobnie około 300 metrów przed Stanisławowską, przed rondem Chamcówny.

Chcemy, aby powstała analiza rozwiązania zapewniającego priorytet dla ruchu autobusów od pętli do ronda Chamcówny.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

W tym miejscu buspas będzie włączał się w jezdnię ogólną ulicy Mińskiej 

Na tym ostatnim odcinku Mińskiej i dalej za rondem Chamcówny znów utkną w korku, ale tu poprawy sytuacji nie można się spodziewać - nie ma przestrzeni na rozbudowę układu komunikacyjnego, a historyczna część Muchoboru Wielkiego jest pod ochroną konserwatorską, więc wyburzeń tu nie będzie. 

Jednak niebagatelne przyspieszenie na Mińskiej, które zapewni buspas, diametralnie odmieni komunikacyjny obraz osiedla. Zresztą nie tylko Muchoboru Wielkiego - Mińską jeździ autobus aglomeracyjny do Smolca, a linie miejskie podążają m.in. na Grabiszyn i Oporów.

Na zdjęciach zobaczysz trasę przyszłego buspasa od Roślinnej do Rogowskiej

Galeria zdjęć

    Niezabudowany teren przy ulicy Mińskiej, miedzy Roślinną a Stachury, na którym powstać ma pętla autobusowo-tramwajowa. Jest tu przystanek Fot. Bartosz Chochołowski
    Niezabudowany teren przy ulicy Mińskiej, miedzy Roślinną a Stachury, na którym powstać ma pętla autobusowo-tramwajowa. Jest tu przystanek "Muchobór Wielki (Roślinna)". To miejsce w planie miejscowym określony jest jako "tereny komunikacji tramwajowej z zielenią towarzyszącą". Tu ma się rozpoczynać buspas, który biec będzie do Strzegomskiej, a tam połączy się z trasą autobusowo-tramwajową prowadzącą do centrum miasta 
    Odcinek między Roślinną a Tyrmanda - tędy przebiegać będzie buspas wzdłuż Mińskiej Fot. Bartosz Chochołowski
    Odcinek między Roślinną a Tyrmanda - tędy przebiegać będzie buspas wzdłuż Mińskiej
    Odcinek między Roślinną a Tyrmanda - tędy przebiegać będzie buspas wzdłuż Mińskiej Fot. Bartosz Chochołowski
    Odcinek między Roślinną a Tyrmanda - tędy przebiegać będzie buspas wzdłuż Mińskiej
    Ta Fot. Bartosz Chochołowski
    Ta "górka" przy skrzyżowaniu Mińskiej z Tyrmanda prawdopodobnie zostanie zniwelowana - jest na trasie buspasa 
    W miejscu Fot. Bartosz Chochołowski
    W miejscu "górki" przy skrzyżowaniu Mińskiej z Tyrmanda przebiegać będzie buspas 
    Skrzyżowanie Mińskiej z Tyrmanda. Buspas prawdopodobnie będzie przebiegał w miejscu, gdzie widać kiosk i przystanek autobusowy Fot. Bartosz Chochołowski
    Skrzyżowanie Mińskiej z Tyrmanda. Buspas prawdopodobnie będzie przebiegał w miejscu, gdzie widać kiosk i przystanek autobusowy "Tyrmanda" 
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego  Fot. Bartosz Chochołowski
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego 
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego  Fot. Bartosz Chochołowski
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego 
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego  Fot. Bartosz Chochołowski
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego 
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego  Fot. Bartosz Chochołowski
    Zachowana przestrzeń pod komunikację zbiorową między ulicą Tyrmanda a rondem Pileckiego 
    Na tym zdjęciu dobrze widać rezerwę terenu przed i za rondem Pileckiego, która zostanie wykorzystana do wybudowania buspasa Fot. Bartosz Chochołowski
    Na tym zdjęciu dobrze widać rezerwę terenu przed i za rondem Pileckiego, która zostanie wykorzystana do wybudowania buspasa
    Przed rondem Pileckiego miejsce na buspas jest między jezdniami ulicy Mińskiej  Fot. Bartosz Chochołowski
    Przed rondem Pileckiego miejsce na buspas jest między jezdniami ulicy Mińskiej 
    Rondo rotmistrza Pileckiego. Czy buspas będzie przecinał rondo w miejscu, gdzie dziś rośnie na nim trawa? Okaże się, gdy powstanie koncepcja  Fot. Bartosz Chochołowski
    Rondo rotmistrza Pileckiego. Czy buspas będzie przecinał rondo w miejscu, gdzie dziś rośnie na nim trawa? Okaże się, gdy powstanie koncepcja 
    Za rondem Pileckiego zaczyna się ulica Strzegomska. Przestrzeń na buspas jest między jezdniami. Ulicę przecina linia kolejowa 751. To przeszkoda na razie nie do pokonania dla tramwajów, ale buspas może tu powstać  Fot. Bartosz Chochołowski
    Za rondem Pileckiego zaczyna się ulica Strzegomska. Przestrzeń na buspas jest między jezdniami. Ulicę przecina linia kolejowa 751. To przeszkoda na razie nie do pokonania dla tramwajów, ale buspas może tu powstać 
    Za rondem Pileckiego zaczyna się ulica Strzegomska. Przestrzeń na buspas jest między jezdniami. Ulicę przecina linia kolejowa 751. To przeszkoda na razie nie do pokonania dla tramwajów, ale buspas może tu powstać  Fot. Bartosz Chochołowski
    Za rondem Pileckiego zaczyna się ulica Strzegomska. Przestrzeń na buspas jest między jezdniami. Ulicę przecina linia kolejowa 751. To przeszkoda na razie nie do pokonania dla tramwajów, ale buspas może tu powstać 
    Linia kolejowa 751 przecina ulicę Strzegomską. Pociągi nie jeżdżą tędy często, więc nie mają kluczowego znacznie dla ruchu aut. Chyba że... zepsują się rogatki. Wtedy zakorkowany jest cały Nowy Dwór, Muchobór Mały i Wielki, a także Stracjowice, Jerzmanowo i Jarnołtów   Fot. Bartosz Chochołowski
    Linia kolejowa 751 przecina ulicę Strzegomską. Pociągi nie jeżdżą tędy często, więc nie mają kluczowego znacznie dla ruchu aut. Chyba że... zepsują się rogatki. Wtedy zakorkowany jest cały Nowy Dwór, Muchobór Mały i Wielki, a także Stracjowice, Jerzmanowo i Jarnołtów  
    Ulica Strzegomska przebiega nad rzeką Ślęzą. Na potrzeby buspasa będzie musiał powstać most  Fot. Bartosz Chochołowski
    Ulica Strzegomska przebiega nad rzeką Ślęzą. Na potrzeby buspasa będzie musiał powstać most 
    Ulica Strzegomska przebiega nad rzeką Ślęzą. Na potrzeby buspasa będzie musiał powstać most między istniejącymi obecnie mostami  Fot. Bartosz Chochołowski
    Ulica Strzegomska przebiega nad rzeką Ślęzą. Na potrzeby buspasa będzie musiał powstać most między istniejącymi obecnie mostami 
    Ulica Strzegomska przed skrzyżowaniem z Rogowską. Tu buspas biec będzie między jezdniami  Fot. Bartosz Chochołowski
    Ulica Strzegomska przed skrzyżowaniem z Rogowską. Tu buspas biec będzie między jezdniami 
    Ulica Strzegomska przed skrzyżowaniem z Rogowską. Tu buspas biec będzie między jezdniami  Fot. Bartosz Chochołowski
    Ulica Strzegomska przed skrzyżowaniem z Rogowską. Tu buspas biec będzie między jezdniami 
    Ulica Strzegomska przed skrzyżowaniem z Rogowską. Tu buspas biec będzie między jezdniami i wpinać się będzie w istniejącą trasę autobusowo-tramwajową (na zdjęciu widać autobus stojący na jej początku)  Fot. Bartosz Chochołowski
    Ulica Strzegomska przed skrzyżowaniem z Rogowską. Tu buspas biec będzie między jezdniami i wpinać się będzie w istniejącą trasę autobusowo-tramwajową (na zdjęciu widać autobus stojący na jej początku) 
    Początek wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na ulicy Strzegomskiej - przystanek Fot. Bartosz Chochołowski
    Początek wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej na ulicy Strzegomskiej - przystanek "Rogowska P+R" 

Przekierowanie ruchu autobusowego na wydzielony buspas pozytywnie odczują kierowcy samochodów osobowych. W czasie jednej godziny szczytu komunikacyjnego z ogólnej jezdni zniknie aż 20 autobusów jadących w jednym kierunku. Z naprzeciwka podąża kolejnych 20. Zrobi się luźniej, bowiem statystycznie Mińską autobus przejeżdża co 1,5 minuty.

Linie autobusowe kursujące ulicą Mińską

Ulicą Mińską co kilka minut przejeżdża autobus. Jeżdżą tędy dzienne linie miejskie:

  • 107,
  • 119,
  • 319,
  • 122,
  • 132,
  • 152.

Jedna linia aglomeracyjna do gminy Kąty Wrocławskie:

  • 927.

Jedna linia nocna:

  • 241.

Inwestycja poprawi również komunikację rowerową. Obecnie na całej długości przyszłego buspasa jest dwukierunkowa droga rowerowa po zachodniej stronie Mińskiej. Docelowo mają tu być dwukierunkowe drogi po obu stronach. Przebudowane zostaną również chodniki i wloty w boczne ulice. 

Co powstanie w ramach koncepcji?

Według założeń inwestycja obejmie m.in.:

  • wydzieloną jezdnię autobusową z możliwością wprowadzenia tramwaju,
  • projekt przekroczenia rzeki Ślęzy na potrzeby jezdni dla autobusów,
  • przebudowę przejazdu kolejowego w ciągu ul. Strzegomskiej,
  • zaprojektowanie nowych przystanków,
  • obustronne ciągi piesze i obustronne, dwukierunkowe drogi rowerowe,
  • przejścia i przejazdy rowerowe na wszystkich wlotach skrzyżowań,
  • nową infrastrukturę oświetleniową i system ITS,
  • zieleń,
  • rozwiązania w zakresie retencji wód opadowych,
  • monitoring,
  • przebudowę kolidujących sieci podziemnych.

Inwestor podkreśla, że powstanie buspasa nie będzie związane z likwidacją istniejących na Strzegomskiej i Mińskiej pasów ruchu. Wykonawca od podpisania umowy będzie miał 18 miesięcy na opracowanie koncepcji.

To pierwszy etap realizacji przedsięwzięcia. Dopiero po stworzeniu koncepcji, w drugiej połowie 2027 roku, będzie można rozpocząć tworzenie projektu, co wiąże się z pozyskaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń. Gdy projekt będzie gotowy, miasto będzie mogło ogłosić przetarg na wybudowanie buspasa. Według optymistycznych założeń, buspas może być gotowy w 2029 roku.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama