Kampania informacyjna zaczęła się we Wrocławiu 13 marca. Jej celem jest uświadamianie i edukowanie pasażerów, w jaki sposób rozpoznać legalnie działającą taksówkę. Kierowcy pobierają w urzędzie miejskim (w wydziale transportu) naklejki z kodem QR i naklejają je na szyby boczne od strony pasażera.
– Po zeskanowaniu kodu telefon użytkownika zostanie przekierowany do bazy legalnie działających we Wrocławiu taksówek. W ten sposób możemy szybko i sprawnie, jeszcze przed rozpoczęciem kursu, sprawdzić pojazd, który po nas przyjechał – wyjaśniała Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektorka Wydziału Transportu UMW i inicjatorka kampanii „Legalna taksówka”. – Każdą taksówkę można weryfikować po tablicy rejestracyjnej lub numerze bocznym – dodaje.
Urząd podaje statystyki z czterech miesięcy: 3761 wydanych naklejek. To oznacza, że oznaczona jest już prawie połowa taksówek jeżdżących z licencją po Wrocławiu. Bazę internetową odwiedziło blisko 20 tysięcy użytkowników.
– Ten wynik pokazuje, że była potrzeba stworzenia takiego narzędzia. Pasażerowie taksówek są coraz bardziej świadomi i chcą weryfikować, czy pojazd, do którego wsiadają, działa legalnie i czy jest prawidłowo oznaczony – uważa Paulina Tyniec-Piszcz.
Legal taxi. Do you know where are you getting in?
W lipcu ruszyła druga odsłona kampanii. Wrocław kieruje ją przede wszystkim do turystów, których latem jest w mieście najwięcej. – Gościmy sześć milionów turystów, w ciągu roku w tym dwa miliony obcokrajowców. Chcemy, by także oni poznali nasz program – wyjaśnia Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Naszym celem jest zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród pasażerów taksówek – podkreśla.
Chodzi o to, żeby turyści dowiedzieli się o „Legalnej taksówce”. Informacje o niej, także po angielsku, pojawiły się zatem na dworcu kolejowym i lotnisku, w zoo, parku wodnym przy ul. Borowskiej, w kompleksie Hali Stulecia, w Hydropolis i Kolejkowie. Akcję widać także w autobusach i tramwajach MPK.
– Z informacją o kampanii dotarliśmy do szeroko rozumianej branży turystycznej: hotelarzy, restauratorów czy przewodników miejskich. Oni wszyscy mają kontakt z turystami i podpowiadają, jak korzystać z bezpiecznego transportu w mieście. Liczymy na ich wsparcie – zaznacza Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki UMW.
Miasto uruchomiło pierwszą odsłonę kampanii „Legalna taksówka" po serii kontroli policji w obszarze funkcjonowania taksówek. Część z nich wykazała nieprawidłowości: od wykroczeń po przestępstwa.