wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

18°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 15 a może nawet 45 nowych pociągów na naszych torach
Kliknij, aby powiększyć
Polregio zamierza odmłodzić swój 40-letni tabor. Na zdjęciu skład przewoźnika EN57-942 Fot. Crusier (CC BY-SA 3.0)
Polregio zamierza odmłodzić swój 40-letni tabor. Na zdjęciu skład przewoźnika EN57-942

Dwóch przewoźników kolejowych wożących wrocławian i Dolnoślązaków idzie na zakupy. Polregio na potrzeby naszego regionu kupi 5pociągów, a Koleje Dolnośląskie - minimum 10. Bardziej ambitne plany mówią nawet o 40 składach. To zasługa pieniędzy, które zaczęły płynąć z Unii Europejskiej. 

Reklama

Obie spółki dostały dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w ramach KPO (Krajowego Planu Odbudowy). Kolejne środki Koleje Dolnośląskie pozyskały z programu Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska.

Nowe pociągi dla Dolnego Śląska 

Polregio, przewoźnik działający na terenie całej Polski we współpracy z wojewódzkimi samorządami, idzie na ogromne zakupy. Chce nabyć aż 98 pociągów, ale z tej puli tylko pięć do obsługi Dolnoślązaków. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Pociąg Elf 2 Kolei Dolnośląskich na dworcu Wrocław Główny Fot. KD
Pociąg Elf 2 Kolei Dolnośląskich na dworcu Wrocław Główny

Natomiast Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na zakup 10 składów elektrycznych z opcją dokupienia kolejnych 10. Przy tych zakupach skorzystają z unijnych dotacji, a dodatkowo, z własnych środków, zamierzają kupić jeszcze 10 spalinowozów z opcją dokupienia kolejnych 10. Unia jednak nie dotuje zakupów takich pociągów, dlatego przewoźnik zapłaci za nie sam. 

W wersji najbardziej ambitnej, realizacja planów przewoźników oznacza 45 nowych składów na torach naszego regionu.

Nowe pociągi zamiast 40-letnich 

Polregio przyznaje, że odmłodzenie taboru to konieczność, bowiem średni wiek tego, którym dysponuje, przekracza już 40 lat. - Mamy do nadrobienia znacznie większy dystans niż pozostali przewoźnicy, którzy uzupełniają flotę nowoczesnych pojazdów. Dla nas KPO i pozostałe źródła finansowania taboru to kwestia egzystencjalna. Potrzebujemy skokowej wymiany taboru – przyznaje prezes Polregio Adam Pawlik.

Natomiast Koleje Dolnośląskie nowego taboru chcą użyć do zwiększenia częstotliwości kursów na obecnych liniach i tworzenia nowych połączeń.

W przypadku elektrowozów KD kupią pojazdy pięcioczłonowe, podobne do tych, które już mają, czyli takich jak Impuls 2 (45WE) czy Elf 2 (48WEc). Zwycięzca przetargu będzie miał na dostarczenie 10 sztuk pociągów 22 miesiące od dnia zawarcia umowy. Przetargu na spalinowozy KD jeszcze nie ogłosiły.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl