Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Na to pytanie nie znamy jeszcze odpowiedzi. Opublikowane wyniki w zakresie stężeń dwutlenku azotu wyraźnie bowiem odbiegają od tych z poprzednich lat. Jeśli okaże się, że jest to jednorazowe wahnięcie, związane na przykład z warunkami pogodowymi, i w kolejnych latach znowu będzie przekraczana norma, Wrocławia nie ominie obowiązek wprowadzenia strefy czystego transportu. Dlatego miasto pyta radnych miejskich o opinię na temat przyszłych i obecnych prac.
Ocena jakości powietrza publikowana jest przez GIOŚ co roku pod koniec kwietnia. Jeśli zostałoby stwierdzone w niej przekroczenie średniorocznego stężenia dwutlenku azotu na terenie Wrocławia, Rada Miejska Wrocławia musiałaby podjąć uchwałę o ustanowieniu strefy czystego transportu do końca roku, w którym dokument jest publikowany.
Strefa czystego transportu - jaki będzie kolejny krok?
Po pomyślnych wynikach pomiarów - zgodnie z obecnymi zapisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych - Wrocław nie ma obowiązku wprowadzenia strefy. Prace nad nią mogłyby zostać zawieszone. Co jednak, gdy w którymś z przyszłych lat takie przekroczenie nastąpi?
Wtedy, automatycznie w ciągu ośmiu miesięcy, strefa powinna zostać ustanowiona. Żeby uniknąć sytuacji nieprzemyślanych i wprowadzanych na szybko rozwiązań, miasto pyta radnych, czy powinniśmy kontynuować prace.
Co istotne, od 2030 roku obowiązywać będzie dwukrotnie ostrzejsza norma w zakresie dwutlenku azotu, a jej spełnienie bez odpowiednio wcześnie podjętych działań, będzie bardzo trudne.
Punkty za walkę z trującym powietrzem
Jest wreszcie aspekt punktacji w konkursach o środki unijne na rozwój transportu zbiorowego. Z tego powodu temat strefy jest dyskutowany także w innych miastach, które nie mają obowiązku jej ustanowienia, jak Szczecin czy Głogów. Dlatego po ostatniej nowelizacji przepisów także wrocławscy urzędnicy przystąpili do przygotowania założeń projektu uchwały, które w styczniu były dyskutowane w strukturach Rady Miejskiej.
Jesteśmy po spotkaniach z radnymi miejskimi. W marcu poprosiliśmy również wszystkie kluby Rady Miejskiej o pisemne opinie, co do chęci kontynuowania prac nad wdrożeniem SCT we Wrocławiu.Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia
To właśnie w porozumieniu z radnymi miejskimi, w przypadku chęci kontynuowania prac, zostanie wypracowany ostateczny kształt projektu, który następnie będzie poddany konsultacjom społecznym. Zgodnie z ustawą będą one trwać co najmniej 21 dni i będą miały formułę otwartą.
Strefa czystego transportu we Wrocławiu – przygotowania od 2022 roku
Przygotowania do wprowadzenia strefy miasto rozpoczęło trzy lata temu. Już wtedy ówczesny rząd informował, że dąży do nałożenia obowiązku wdrożenia takich stref w największych miastach Polski. Takie zobowiązanie wpisane zostało także do Krajowego Planu Odbudowy. Dlatego w czerwcu 2022 roku na zlecenie miasta przeprowadzono badania określające strukturę oraz emisyjność floty pojazdów poruszających się po obszarze wrocławskiego Śródmieścia.
W grudniu 2022 roku urząd opublikował opracowany na podstawie tych danych raport zawierający trzy propozycje obszaru oraz kryteriów wjazdu do SCT we Wrocławiu. W roku 2023 odbyły się dwa etapy konsultacji społecznych – w kwietniu w formule otwartej, a w listopadzie w formie narady obywatelskiej.
Więcej informacji o strefie czystego transportu we Wrocławiu znajdziesz w tych artykułach: