Teatr
FILTRUJ
Wystawa stanowi efekt pracy twórczej fotografek i fotografów, którzy przez cały bieżący sezon teatralny mieli okazję dokumentować wydarzenia odbywające się m.in. w przestrzeniach Instytutu im. Jerzego Grotowskiego oraz wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych.
Autorki i autorzy zdjęć: Magda Boruch, Ewa Drankowska, Marcelina Durska, Izabela Grzebieniak, Karolina Kluza, Agnieszka Kołdyka, Alicja Kopiec, Karolina Kratochwil, Dominik Kurzyński, Marta Matuszewska, Małgorzata Paczka, Wiktoria Palczewska, Zbigniew Śmiałek, Karolina Świerzy, Anna Wasilewska, Katarzyna Zarychta, Michał Zasina
„Z powszechnie wykorzystywanych możliwości dokumentowania teatru (przy jednoczesnej i w gruncie rzeczy oczywistej niemożności jego udokumentowania) fotografia wydaje się być jedną z najlepszych, jeśli nie najlepszą. Ulotność tego medium pozwala jasno wyodrębnić sceniczne emocje oraz podkreślić dramaturgię wybranego momentu. Właśnie ten pierwiastek ulotności stanowi wspólny mianownik dla fotografii i teatru. Zarówno teatr, jak i fotografia są jedynie śladem tego, co się wydarzyło i co nie ma prawa się powtórzyć. Teatr i fotografia to zawsze chwila miniona, mgliste i indywidualne wspomnienie, coś, co nie istnieje, choć wiemy, że kiedyś istniało. Fotograf teatralny to specyficzny widz – taki, który potrzebuje publiczności dla swojego procesu patrzenia. Tylko w spojrzeniu opartym na pełnej emocjonalnej subiektywności i własnej interpretacji wizualnej istnieje szansa na udaną dokumentację fotograficzną przedstawienia, tylko wtedy można się choć trochę zbliżyć do oddania atmosfery i wewnętrznej dynamiki spektaklu oraz tego wszystkiego, co istnieje w nim „pomiędzy” i co w teatrze niematerialne – teatrze, który przecież współcześnie objawia się nam dużo częściej w swoich imponderabiliach i w zmiennych relacjach między jego uczestnikami i elementami niż na przykład w syntezie poszczególnych sztuk, jak chciał tego Richard Wagner. W takim ujęciu fotografia teatralna może stać się, podobnie jak spektakl teatralny, zapisem zarówno indywidualnego, jak i kolektywnego doświadczenia”. – Tobiasz Papuczys, kurator wystawy
Przejście Żelaźnicze, Wrocław