FILTRUJ
Tegoroczny Tydzień Filmu Niemieckiego, organizowany wspólnie przez Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego w Warszawie i Krakowie oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu rozpocznie się 24 stycznia 2025 roku i zagości w 9 miastach w Polsce.
Program, na który złożą się aktualne produkcje zza naszej zachodniej granicy, zaprezentujemy w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Opolu, Poznaniu, Łodzi, Gdańsku i Rzeszowie. Są wśród nich znakomite debiuty, jak i filmy twórców nagradzanych na wielu festiwalach i znanych publiczności naszego przeglądu. Kino niemieckie nie tylko bardzo szybko reaguje na aktualne i ważne problemy społeczne i polityczne, ale też nieustannie rozlicza się z nazistowską przeszłością. Dlatego filmy podejmujące tę tematykę są ważnym punktem programu Tygodnia Filmu Niemieckiego.
Jednym z wyróżniających się tytułów jest „Południca” Barbary Albert – ekranizacja powieści Julii Frank, wydawanej również w Polsce. Film odnosi się do dawnych słowiańskich wierzeń, symbolizując dusze kobiet, które zmarły podczas ślubu lub wesela. Ta metafora przejścia z radości do żałoby odzwierciedla zarówno los bohaterki, jak i przemiany polityczne w Niemczech w 1933 roku. Z kolei „Punkt zapalny” Erola Afşina, oparty na faktach, to mocne oskarżenie o rasizm i niewydolność systemu prawnego. Reżyser, poprzez swój dojrzały debiut, podejmuje temat współczesnego nacjonalizmu.
Frauke Lodders w filmie „W dobrej wierze” skupia się na rodzinie żyjącej według surowych zasad religijnych, która musi zmierzyć się z emocjami wykraczającymi poza nakazy wyznawanej wiary. Natomiast Mattias Glasner w „Symfonii o umieraniu” przedstawia samotność i rozpad więzi rodzinnych w zatomizowanym społeczeństwie. Z kolei „Weekendowi buntownicy” Marca Rothemunda to ciepły obraz ojca i syna – Jasona, 10-letniego chłopca w spektrum autyzmu, który postanawia odwiedzić wszystkie niemieckie stadiony w poszukiwaniu ulubionej drużyny piłkarskiej.
W tegorocznym programie nie zabrakło też trudnych tematów. „Niewypowiedziane” Piotra J. Lewandowskiego to intymny obraz ukazujący przemoc seksualną wobec bliskich osób. Film porusza granice zgody i konsekwencje ich przekroczenia. Innym poruszającym debiutem jest „Vena” Chiary Fleischhacker, portret młodej kobiety, przyszłej matki, która nie radzi sobie z życiem społecznym, ukazując jednocześnie bezradność systemu instytucji socjalnych w Niemczech.
Widzowie w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu będą mieli okazję zobaczyć także „Wodza i uwodziciela” Joachima A. Langa, studium manipulacji w czasach nazizmu. Reżyser zwraca uwagę na aktualność problemu zręcznej demagogii i radykalizacji poglądów. Partnerem Tygodnia Filmu Niemieckiego od wielu lat jest German-Films, instytucja wspierająca promocję niemieckiego kina, która w tym roku obchodzi swoje 70-lecie. Z tej okazji we Wrocławiu, Katowicach i Łodzi zostanie pokazany Toni Erdmann z Sandrą Hüller w roli głównej.
Tematem przewodnim tegorocznego programu są relacje międzyludzkie, w szczególności rodzinne, które kształtują dobrostan społeczny. Twórcy przyglądają się emocjonalnym więziom między małżonkami, partnerami, rodzeństwem czy rodzicami i dziećmi. Relacje te, niezależnie od statusu majątkowego czy pochodzenia, są uniwersalne i mają kluczowe znaczenie w funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa.
[Źródło: Renata Kopyto, Dom Norymberski w Krakowie] [Źródło: Renata Prokurat, Goethe-Institut w Warszawie] [Źródło: Michał Tomiczek, Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu]
Kazimierza Wielkiego 19a-21, Wrocław 50-077