Festiwal Musica Polonica Nova w NFM

Festiwal Musica Polonica Nova w NFM

Tegoroczna, 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 r.pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem internetu na sztukę i zachowania społeczne. Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń. Wreszcie festiwalowa sieć nie chce zamykać się jedynie w wąskim gronie znawców, lecz pragnie również wchodzić w reakcję z otaczającą nas rzeczywistością. 
 

Program festiwalu MPN 2018

20 kwietnia, piątek

  • godz. 18:15, NFM, foyer -1: Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #OrkiestroweRewolucje. Prowadzenie: Krzysztof Stefański
  • godz. 19:00, NFM, Sala Główna: #OrkiestroweRewolucje
    Szymon Bywalec – dyrygent, Nate Wooley – trąbka, Christine Pryn – skrzypce, Chór NFM, Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne, NFM Filharmonia Wrocławska
    Program:
    A. Zubel In the Shade of an Unshed Tear
    R. Augustyn Tam/Tu. Koncert na skrzypce, głosy i instrumenty 
    G. Pieniek Behind the Curtain
    P. Preusser Koncert na improwizującą trąbkę i orkiestrę (zamówienie MPN 2018)
@NFMFilharmoniaWrocławska @ChórNFM @Pryn @Wooley @Zubel @Augustyn @Pieniek @Preusse
#orkiestra #improwizacja #tradycja #prawykonanie #skrzypce #trąbka #KoncertNa
Jak połączyć tradycyjne medium orkiestry symfonicznej z muzyką najnowszą? Może zastąpić sekcję smyczkową chórem albo skonfrontować zespół z improwizującym trębaczem? /
Partner koncertu: Duński Instytut Kultury

21 kwietnia, sobota

  • godz. 18:15, NFM, foyer -1: Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #MiniOpera. Prowadzenie: Jan Topolski
  • godz. 19:00, NFM, Sala Czerwona: #MiniOpera
    Ivan Buffa – dyrygent, Joanna Freszel, Kaoko Amano – soprany, Anna Rakowska, Kamil Król – aktorzy, Ensemble Platypus, Małgorzata Kazińska – reżyseria
    Program:
    K. Dziewiątkowska, J. Woźny, M. Ryczek, T. Skweres MiniOpera na zespół kameralny, solistów i elektronikę
    Zamówienie utworu MiniOpera na zespół kameralny, solistów i elektronikę Katarzyny Dziewiątkowskiej, Joanny Woźny, Mateusza Ryczka i Tomasza Skweresa dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
@EnsemblePlatypus @Buffa @Freszel @Amano @Rakowska @Król @Kazińska @Dziewiątkowska @Woźny @Ryczek @Skweres
#MiniOpera #scena #elektronika #opera #śpiew #surrealizm #kooperacja / #MiniOpera
Spojrzenie czterech twórców na surrealistyczne teksty Erny Rosenstein. Klasyczny gatunek opery przetworzony przez współczesnych kompozytorów i wykonawców staje się MiniOperą. 
Partnerzy koncertu: Austriackie Forum Kultury, Bundesministerium Republik Österreich

22 kwietnia, niedziela

  • godz. 18:15, NFM, foyer -1: Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #post. Prowadzenie: Krzysztof Stefański 
  • godz. 19:00NFM, Sala Kameralna: #post
    Maciej Koczur – dyrygent, Joanna Freszel, Barbara K. Majewska – soprany, Ensemble Kompopolex: Monika Winczewska – flet, Rafał Łuc – akordeon, Aleksandra Gołaj – perkusja, Jacek Sotomski – elektronika 
    Program :
    C. Duchnowski Wściekłość (The Rage) na głos, instrumenty, elektronikę, bez wideo (tekst pochodzi z utworu Wut Elfride Jelinek w tłumaczeniu Karoliny Bikont)
    N. Fukuoka – uncanny valley
    J. Sotomski CREDOPOL (Weronika Murek – tekst /dramaturgia) – zamówienie miasta Wrocławia
Zamówienie utworu Wściekłość (The Rage) Cezarego Duchnowskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
@Kompopolex @Koczur @Sotomski @Duchnowski @Fukuoka
#postinternet #audio-wideo #elektronika #MuzykaAnsamblowa #garaż #eksperyment / 
Internet, postinternet, a może polinternet? Elektronika i multimedia stanowią specjalność zespołu Kompopolex, podobnie jak odniesienia do otaczającej nas rzeczywistości – również tej wirtualnej.

23 kwietnia, poniedziałek

  • godz. 18:15, NFM, foyer -1: Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #ZKPWr. Prowadzenie: Krzysztof Stefański
  • godz. 19:00, NFM, Sala Czarna: #ZKPWr
    Marlena Grodzicka-Myślak – altówka, Jakub Myślak – wiolonczela, Gracjan Szymczak – fortepian, Krzysztof Brzazgoń – aktor, głos
    Program:
    P. Bednarczyk Nervous na fortepian, altówkę i wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora
    J.A. Wichrowski Aphorisme per pianoforte – wybór 
    K. Dziewiątkowska Leżenia na fortepian, altówkę i wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora do tekstu Mirona Białoszewskiego
    G. Wierzba Light stream na fortepian, altówkę i wiolonczelę
    T. Skweres Hesitation na wiolonczelę i fortepian
    C. Duchnowski Początek – audycja na lektora i komputer (sł. P. Jasek)
    S. Kupczak Wrażliwe dane na fortepian, altówkę i wiolonczelę 
    J.A. Wichrowski Rubajaty na wiolonczelę i recytatora – wybór 
    J. Sotomski Seks i przemoc na recytatora i komputer 
@Grodzicka-Myślak @Myślak @Szymczak @Brzazgoń @Bednarczyk @Dziewiątkowska @Duchnowski @Wichrowski @Kupczak @Sotomski @Wierzba @Skweres
#ZKPWrocław #MuzykaKameralna #recytator #elektronika 
Muzyka mową dźwięków czy może: mowa muzyką głosek? We współpracy aktora z wrocławskimi kompozytorami powstały utwory, które łączą mowę, jedną z najbardziej pierwotnych ludzkich wokalizacji z elektroniką, należącą do najnowszych muzycznych mediów. 

24 kwietnia, wtorek

  • godz. 18:15,  NFM, foyer -3: Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #online. Prowadzenie: Jan Topolski
  • ​godz. 19:00, NFM, maszynownia +4, foyer -3 oraz internet: #online
    Flute o’clock: Ewa Liebchen – flet, Rafał Żółkoś – flet, Anna Kwiatkowska – skrzypce, Mikołaj Pałosz – wiolonczela, Zofia Dowgiałło – harfa, Adam Porębski – elektronika
    |Program:
    B. Skrzypczak Scene II
    Z. Dowgiałło Spektr-ar
    R. Zalech Battalia à 2
    R. Lubieniecki Kompozycja izorytmiczna nr 2 (wersja 1, 2017) na flet altowy solo 
    R. Haubenstock-Ramati Pluriel
    D. Karski Veiled Words na dwa flety altowe i dwa tam-tamy
    K. Krzewińsk Contre
    D. Jaskot Hgrrrsht na dwa flety i krtanie 
Utwór Battalia à 2 Rafała Zalecha został dofinansowany przez Austro Mechana ze środków programu SKE w Austrii.
@Kwiatkowska @Pałosz @FluteO’clock @Dowgiałło
#online #technologia #streaming #YouTube #OpenSource #ciało #MuzykaKameralna #FestiwalWDomu #flety #skrzypce #wiolonczela
Muzyka dzięki technologii live streamingu przekracza granice czasu i przestrzeni. Wykonawcy będą się znajdować w maszynowni NFM, publiczność – na całym świecie. 

26 kwietnia, czwartek 

  • godz. 18:15, NFM, foyer -1: Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #OśCzasu. Prowadzenie: Krzysztof Stefański
  • godz. 19:00, NFM, Sala Czarna: #OśCzasu 
    Maciej Koczur – dyrygent, Lutosławski Quartet, LutosAir Quintet, Aleksandra Gołaj – instrumenty perkusyjne
    Programe:
    K. Penderecki I Kwartet smyczkowy
    T. Wielecki Studium gestu IV na trio smyczkowe i instrumenty perkusyjne 
    P. Mykietyn II Kwartet smyczkowy
    W. Szalonek Aarhus Music
    A. Lasoń Kwintet wiosenny na flet, obój, klarnet, róg i fagot 
    A. Porzyc *so mny wrd thgs kpt happng
    M. Stańczyk Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę 
Zamówienie Sursounds na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę Marcina Stańczyka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 
@LutosławskiQuartet @LutosAirQuintet @Koczur @Gołaj
#RezydentMPN #prawykonanie #elektronika #akuzmatyka #OpaskiNaOczy #MuzykaKameralna #spacjalizacja #sonoryzm #NowyRomantyzm #surkonwencjonalizm 
Dwa zespoły kameralne NFM stają naprzeciw siebie. Wychodząc od tradycji swoich gatunków, na koniec spotykają się, by wspólnie prawykonać utwór rezydenta festiwalu. 
 
  • godz. 22:00, Klub Surowiec, ul. Ruska 46a: Spotkanie z Marcinem Stańczykiem, kompozytorem rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova. Prowadzenie: Kamila Staśko-Mazur

27 kwietnia, piątek

  • godz. 18:15, NFM, foyer -1: Trzy kwadranse do nowej muzyki: wprowadzenie do koncertu #MaszynaDoGrania. Prowadzenie: Krzysztof Stefański
  • godz. 19:00, NFM, Sala Główna: #MaszynaDoGrania
    Marzena Diakun – dyrygent, Lech Dyblik – aktor, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach 
    Program:
    W. Kilar Riff 62
    M. Stańczyk Muzyka tkana
    A. Porębski n-Cyclus
    P. Jodlowski Ultimatum
    A. Krzanowski Canti di Wratislavia
@NOSPR @Kilar @Stańczyk @Porębski @Jodlowski
#orkiestra #ruch #cykliczność #powtarzalność #pętla #maszyna #motoryka #prawykonanie #RezydentMPN 
Odgłosy maszyn zostają zamknięte w muzyce. Nieustanny ruch powtarzanych komórek dźwiękowych napędza nieubłaganą motorykę wielkiej orkiestrowej machiny. 
Ze względu na treść utworu Ultimatum koncert jest nieodpowiedni dla osób poniżej 18. roku życia. 

28 kwietnia, sobota

  • godz. 19:00, NFM, Sala Czerwona: #PiękniCzterdziestoletni 
    Szymon Bywalec – dyrygent, Orkiestra Muzyki Nowej, Arkadiusz Jakubik – aktor
    Program:
    M. Stańczyk Blind Walk 
    A. Zagajewski Święty Boże, Święty Mocny
    J. Płonka Stalker na orkiestrę kameralną 
    P. Hendrich Hordiaver
Zamówienie utworu Adama Zagajewskiego Święty Boże, Święty Mocny dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 
@Bywalec @Zagajewski @Stańczyk @Płonka @Hendrich @Falkiewicz
#MuzykaAnsamblowa #generacja70 #prawykonanie #RezydentMPN #sequel #OpaskiNaOczy 
Szorstka energia powtórzeń, subtelność akuzmatycznych doświadczeń, matematyczna precyzja złożonych struktur czy obraz misternie spleciony z muzyką – kompozytorów urodzonych w latach 70. nie łączy ze sobą nic poza tym, że każdy z nich osiągnął już artystyczną dojrzałość i wypracował własny, oryginalny język.
 
  • ok. godz. 21:00, NFM, foyer -1: Trzy kwadranse po nowej muzyce: dyskusja podsumowująca festiwal z udziałem krytyków i publiczności. Prowadzenie: Rafał Augustyn

MPN – wydarzenia towarzyszące

19 kwietnia, czwartek

  • godz. 18:00, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Sala Koncertowa AMKL: Studencki koncert kompozytorski

20-28 kwietnia, piątek-sobota

NFM, foyer -3: Mobilny mural – instalacja artystyczna 
Mural stworzony przez dzieci i młodzież podczas warsztatów w MultiCentrum Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu 

21-22 kwietnia, sobota-niedziela

  • godz. 13:00-8:00, IP studio, ul. Ruska 46a: Beniamin Głuszek – instalacja Neuromuzyka

23-27 kwietnia, poniedziałek-piątek

przestrzenie Wrocławia: Marcin Stańczyk – Muzyka możliwa 

25 kwietnia, środa

  • godz. 21:30, Hart Hostel & Art, ul. Rydygiera 25a: Koncert wizualny /Raskain & Michał Sienkiewicz

27 kwietnia, piątek

  • godz. 10:00, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego: Wykład i warsztaty kompozytorskie z Marcinem Stańczykiem 

28 kwietnia, sobota

  • godz. 18:15, NFM, Sala Czarna: Krzysztof Cybulski – instalacja AHS 
  • ok. godz. 19:45, NFM, Sala Czarna: Hashtag Ensemble #Network Music 
Wstęp na wydarzenia towarzyszące na podstawie biletu na dowolny koncert festiwalu Musica Polonica Nova.
Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie. 
 
Bilety online na stronie organizator
 

 

Lokalizacja

Narodowe Forum Muzyki (NFM) Wrocław

pl. Wolności 1, 50-071 Wrocław

Komentarze