Kalendarium Kiedy
W 3 kinach
„Nawet na służącą się nie nadajesz!”, mówi do Delii jej mąż, jedną ręką zabierając jej wypłatę, a drugą wymierzając siarczysty policzek. Nieśmieszne? A może jednak dobrze się będziecie bawić w tym (nie)miłym towarzystwie? „Jutro jest nasze” – mocny, a jednocześnie zabawny i pełen emocji kobiecy głos, który stał się jednym z największych przebojów kinowych we Włoszech, wyprzedzając w tamtejszym box office nawet Barbie Grety Gerwig i Oppenheimera Christophera Nolana. Jutro będzie nasze to debiut komiczki i aktorki Paoli Cortellesi, która, podążając śladem Phoebe Waller-Bridge („Fleabag”), zagrała w nim także główną rolę. Z Delią może utożsamić się każda z nas, bo i my dokonujemy na co dzień rzeczy niemożliwych – ogarniamy dom i pracę, dzieci i starszych członków rodziny, łagodzimy złe humory męża albo emocje nastoletniej córki. Delia urabia sobie ręce po łokcie, a w zamian dostaje tylko kolejne razy, pretensje i fochy. Jest również przekonana, że szykującą się do zamążpójścia córkę czeka podobny los. Jednak pewnego dnia przychodzi do niej list, który prowokuje ją do buntu i skłania do zaskakująco śmiałych czynów, których nikt się nie spodziewa po gospodyni domowej. Jutro będzie nasze emanuje duchem zmiany, wiarą w siłę kobiet i kobiecą solidarność. Jest też odą na cześć pięknych, acz burzliwych relacji matek z córkami. Ten włoski przebój rozgrywa się w podnoszącym się z kryzysu powojennym Rzymie i nawiązuje do dzieł neorealizmu, w szlachetną tradycję wkłada jednak współczesne treści. Bo „Jutro będzie nasze” mówi o zbiorowym przebudzeniu, o kobietach, które jako pierwsze odważyły się przeciwstawić dziedzictwu przemocy. Przeplatający śmiech i łzy, wprost dotykający bolesnych doświadczeń, a przy tym lekki jak rzymskie wakacje film Cortellesi dowodzi, że przyszłość leży – dosłownie – w naszych rękach. Czy od czasów naszych babek coś dla siebie wywalczyłyśmy? Tak, i lepiej mocno tego pilnujmy, mówi reżyserka. Film Cortellesi w rytm włoskich ballad prowadzi nas przez współczucie, wściekłość, śmiech i wzruszenie, zarówno stawiając nas przed brutalną prawdą, jak i dając nieskończone pokłady nadziei. Bella ciao!
W 4 kinach
Oparta na opublikowanej w 22 krajach, bestsellellerowej powieści Gillesa Legardiniera „Do usług szanownej pani”.Osiągnąwszy wiek, w którym niemal wszystkie bliskie mu osoby odeszły lub rozjechały się po świecie, Andrew Blake nie ma już nawet ochoty na żarty ze swoim kolegą z młodości, Richardem. Pod wpływem nagłego impulsu postanawia przekazać stery swojej małej angielskiej firmy w ręce zaufanej asystentki i zatrudnić się w charakterze majordoma we Francji, w rodzinnym kraju swojej zmarłej żony. Na miejscu nikt nie zna jego prawdziwej tożsamości i to mu się podoba.Niestety, kiedy Andrew pojawia się w posiadłości rodziny Beauvillier, nic nie wygląda tak, jak to sobie wyobrażał… Wdowa Nathalie, jego szefowa, zaskakuje osobliwymi zwyczajami... Z kucharką Odile nie jest łatwo znaleźć wspólny język, biorąc pod uwagę jej wybuchowy charakter i skrywane tajemnice. Młoda gosposia, Manon, wydaje się zagubiona i zrozpaczona. Zarządca majątku, Philippe, mieszkający w głębi parku, z jakiegoś powodu trzyma się na dystans z resztą mieszkańców posiadłości. No i trzeba jeszcze wkraść się w łaski imponującego kocura o imieniu Mefisto. Andrew wie, że nie ma już wyboru. On, który był przekonany, że jego życie dobiega końca, będzie musiał zacząć je od nowa…
W 1 kinie
"Niedziela" to jedyne słowo anonimowego listu, który listonoszka Malkova wręcza nieśmiałemu młodzieńcowi imieniem Peony. Od tej chwili "spiskowcy rozkoszy" pracują ile sił, żeby stworzyć odpowiednie warunki do urzeczywistnienia swoich fantazji: Peony wykonuje dla siebie skrzydła nietoperza i lepi figurkę będącą podobizną jego gospodyni, Lubalovej, ta zaś szyje szmacianą kukłę przedstawiającą Peonego. Niestrudzona listonoszka gniecie dziesiątki kulek z chleba. Nadchodzi niedziela i "spiskowcy rozkoszy" dają ujście swoim fantazjom.
W 2 kinach
Na co dzień skryty i nieśmiały profesor filozofii Gary Johnson (Glen Powell), pokazuje drugie oblicze, dorabiając jako „fałszywy zabójca” na usługach Departamentu Policji z Nowego Orleanu. Obdarzony niespotykanym talentem do zdumiewających metamorfoz i przebieranek, mężczyzna nie ma sobie równych w wyłapywaniu ludzi planujących morderstwa swoich wrogów. Co jednak, gdy – podszywając się pod seksownego killera – sam znajdzie się pod wpływem i urokiem kobiety, którą zamierzał posłać za kratki? Czy uwikłany w gorący romans zdoła oprzeć się pięknej Madison (Adria Arjona), czy też sam stanie się ofiarą w tej przebiegłej grze pozorów?Doceniony przez krytyków i festiwalową publiczność (96% pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes!), „Hit Man” to komediowy film sensacyjny w reżyserii wielokrotnie nominowanego do Oscara – Richarda Linklatera („Boyhood”, cykl „Przed wschodem słońca”). W roli głównej – współpracownika policji, który by złapać osoby zlecające morderstwa – sam wciela się w zabójcę, wystąpił znany z megahitu „Top Gun: Maverick” oraz filmów „Tylko nie ty” i „Twisters” – Glen Powell. Partneruje mu zjawiskowa Adria Arjona („Morbius”, „Detektyw”) oraz gwiazda serialu „The Walking Dead” Austin Amelio. Scenariusz filmu zainspirowały prawdziwe, choć nieprawdopodobne wydarzenia, opisane w 2001 roku na łamach magazynu Texas Monthly. „Hit Man” to jedyne w swoim rodzaju połączenie akcji, humoru, suspensu, sensacji i burzliwego romansu. Przegapić ten film to prawdziwa zbrodnia!
W 2 kinach
Nadia to nauczycielka, która w szczytnej idei europejskiej integracji widzi szansę na poprawienie bytu swojej rodziny. Namawia męża i dzieci, by zgłosili się do rządowego programu „Lekcje tolerancji”, co ma im przynieść wymierne finansowe korzyści.Zgodnie z założeniami całego przedsięwzięcia na pewien czas ma z nimi zamieszkać aktywista społeczności LGBTQ+. Poszczególni członkowie rodziny reagują na Wasyla z dużą podejrzliwością i dystansem, ujawniając głęboko skrywane homofobiczne zapędy. Mężczyzny to jednak nie zraża, bo jego głównym celem jest walka o akceptację i zrozumienie osób reprezentowanych przez niego mniejszości. Obecność Wasyla wpływa na dynamikę rodzinnych relacji i ożywia uczucia, o jakich bohaterowie najwyraźniej dawno już zapomnieli. Niespodziewanie przedefiniowaniu ulega zastały rodzinny układ. Matka, ojciec, córka i syn budują na nowo swoje relacje i rodzinne role. Ku zaskoczeniu wszystkich bohaterów Wasyl zagląda w ich dusze i odkrywa pragnienia, marzenia i smutki, które głęboko skrywali.Utrzymany w lekkim tonie, a przy tym pełen sarkazmu film Arkadija Nepytaliuka oparty jest na głośnej sztuce Igora Bilyca „Gay Parade”.To opowieść skupiona wokół tematów równości, dyskryminacji, empatii i lęku przed innością. Tematy te stają się jednak dla reżysera pretekstem do analizy życia rodzinnego i życzliwego podśmiewania się z ukraińskiego społeczeństwa i panujących w nim stosunków.
W 1 kinie
Jill i Lisa są matkami, żonami i paniami domu. Żyją na malowniczym, spokojnym i kolorowym przedmieściu i jak wszystkie amerykańskie strażniczki ciepła domowego ogniska mają swoje problemy, kryzysy i porażki. Obie kobiety, mimo że się przyjaźnią, potajemnie nieustannie ze sobą rywalizują, próbując udowodnić drugiej, że to ich życie jest szczęśliwsze i bliższe ideału. No i super. Tyle tylko, że w tej plastikowej, absurdalnej i niepokojącej parodii podmiejskiego życia nic nie jest normalne. Matki wymieniają się niemowlętami lub wychowują skradzione z boiska futbolówki, dzieci zamieniają się w psy, a pan domu zachwala smak wody z basenu. Dla mieszkańców tego uroczego, pastelowego wariatkowa to dzień jak co dzień. Wiodą spokojne życia i cieszą się każdym dniem… no przynajmniej do chwili, gdy rodzinne problemy wymykają się spod kontroli. Skąd jednak mamy widzieć, że coś jest nie tak, skoro wszystko tu jest właściwie nie tak.„Tam, gdzie trawa jest bardziej zielona” to produkcja dziwna i absurdalna do granic możliwości – przedstawia życie na kolorowym, surrealistycznym i plastikowo sztucznym osiedlu, gdzie nic nie ma najmniejszego sensu. Losy bohaterów to seria komicznych i nonsensownych skeczy, które sprawią, że z niedowierzania zabraknie nam sił i słów. Duet reżyserki DeBoer i Luebbe, który na ekranie zobaczymy w rolach głównych, stworzył ostrą, cudaczną, nietuzinkową, osobliwą i niedorzeczną satyrę amerykańskiego podmiejskiego życia. Jeżeli większość filmów na Splat!FilmFest wymaga od widzów mocnych nerwów… to nie mamy absolutnie żadnego pojęcia, czego może wymagać od was ten film. Wchodzicie na własną odpowiedzialność. Skoro już tu jednak jesteście, to zatrzymajcie się i powąchajcie plastikowe kwiatki. Życie potrafi być przecież takie piękne.
W 1 kinie
Jest rok 1987. Dwunastoletni Ralph otrzymał właśnie od rodziców kamerę video. Pełen młodzieńczego zapału chwyta za sprzęt i wspólnie z kolegą stara się udokumentować każdy istotny moment swojego beztroskiego życia. Chłopcy bawią się fajerwerkami, snują przemyślenia na temat dorosłości i po prostu się wygłupiają. To jednak nie wszystko. Nowoczesny sprzęt ma funkcję nagrywania programów telewizyjnych bezpośrednio na kasetę! Czy będąc na ich miejscu, można wymarzyć sobie coś piękniejszego? Problem w tym, że instrukcja obsługi nie była chyba do końca jasna. Spodziewacie się relacji z narodzin genialnego reżysera? Rodzinnych dramatów i problemów dojrzewania uwiecznionych przypadkowo na taśmie? Zapomnijcie! Niech schowają się wszystkie trolle, czarownice i amazońskie plemiona. Oto najdziwniejsze found footage, jakie będzie Wam dane zobaczyć!„VHYes” to nieskoordynowany, chaotyczny i niejednokrotnie zaskakujący strumień filmowej (nie)świadomości! To wymieszane w proporcjach zupełnie przypadkowych fragmenty nastoletnich wygłupów, filmu weselnego oraz wieczornych programów telewizyjnych. Znajdziemy tu wstrząsający dokument o makabrycznej zbrodni, telezakupy, poradnik malarstwa i dobrego spania oraz przeszywające nagranie o globalnym ociepleniu (chociaż może to było po prostu tandetne porno?). Wszystko przyprawione ogromną ilością absurdu, abstrakcyjnego humoru, miłości do kaset VHS oraz kolejnych mrugnięć okiem do widzów wychowanych przez magnetowidy.Za ten filmowy eksperyment odpowiedzialny jest Jack Henry Robbins – syn Tima Robbinsa („Skazani na Shawshank”) i Susan Sarandon („Thelma i Louise”), których w dodatku zobaczymy na ekranie.
W 1 kinie
Młoda kucharka Waria pracuje w przydrożnej knajpie, gdzie nikt nie potrzebuje jej “eleganckich potraw”. Decyduje się uciec jak najdalej od domu, do prawdziwej stolicy restauracji, aby pokazać, że jest w stanie być szefową kuchni w europejskiej restauracji. Po licznych nieudanych próbach, aby otrzymać posadę kucharki w ekskluzywnych restauracjach, Waria dopisuje do swojego CV doświadczenie pracy w stołecznej restauracji pod okiem znanego szefa kuchni. I to zaczyna działać! Jednak teraz musi poradzić sobie w konkurencyjnym środowisku, gdzie nikt nie może odkryć jej tajemnicy. Zwrot akcji następuje w momencie, kiedy w swoim mieszkaniu Waria znajduje nieznaną jej starą książkę kucharską Olgi Franko, która zmienia jej nastawienie do własnych tradycji kulinarnych.
W 1 kinie
Akcja filmu w dużej mierze sprowadza do jednego wnętrza. To tam, w trakcie pożegnalnej kolacji, stajemy się świadkami całego spektrum emocji, jakie za sprawą świetnie napisanych dialogów udzielają się bohaterom. Od śmiechu do wzruszeń, od złości po zaskoczenie. W końcu co może pójść nie tak na spotkaniu w gronie przyjaciół?Pandemia i związany z nią lockdown solidnie dały się we znaki Lisie i Clemensowi, głównym bohaterom komedii „Kolacja pożegnalna”. Para zdecydowana jest zacząć nowy rozdział w swoim życiu, a pomóc ma w tym przeprowadzka z sennego Hanoweru do tętniącego życiem Berlina.Lisa jest ambitną lekarką, przed którą poważna zawodowa szansa, Clemens z kolei próbuje swoich sił jako piosenkarz i tekściarz. Oboje liczą, że wyjazd do niemieckiej stolicy okaże się przełomowy na każdej płaszczyźnie ich życia. Zanim jednak do tego dojdzie, para postanawia zorganizować pożegnalną kolację w swoim niemal pustym już mieszkaniu. Kiedy kolejni przyjaciele odwołują w ostatniej chwili wizytę, a w ich miejsce na imprezę trafiają nieproszeni goście, sytuacja zaczyna wymykać się spod kontroli…
Brak wydarzeń odpowiadających Twoim kryteriom wyszukiwania
Podpowiedzi:
FILTRUJ