Fenomeny Popkultury: „Woke” w grach wideo – czym jest i dlaczego wywołuje takie emocje [wykład]
![Plakat Fenomeny Popkultury: „Woke” w grach wideo – czym jest i dlaczego wywołuje takie emocje [wykład]](https://www.wroclaw.pl/cdn-cgi/image/w=1200,h=640,fit=crop,f=avif/https://go.wroclaw.pl/api/download/img-350b02f5ac1100026ea8cb08af12fcdd/fenomeny-kwiecien-2025.jpg)
- TERMINY: Zakończyło się 22.04.2025 (102 dni temu)
- Miejsce: Dolnośląska Biblioteka Publiczna im. T. Mikulskiego
- BILETY: Wstęp wolny
FILTRUJ
O wykładzie:
Czy wystarczy zasugerować nową interpretację Ciri w nadchodzącym „Wiedźminie 4” lub umieścić czarnoskórego samuraja Yasuke w „Assassin’s Creed Shadows”, by rozpętać burzę? Dlaczego niemal każda nowa gra natychmiast spotyka się z oskarżeniami o „woke”? Skąd wynika potrzeba tworzenia list gier ocenianych pod tym kątem i jakie kryteria się stosuje? Czy rosnąca różnorodność w grach to naturalna ewolucja medium i odpowiedź na zmieniające się oczekiwania graczy, czy jedynie sposób na przyciągnięcie uwagi w dobie cyfrowej konkurencji?
Termin „woke” stał się jednym z najbardziej kontrowersyjnych i wieloznacznych pojęć w branży gier wideo. Dla jednych oznacza większą reprezentację i otwartość na różne perspektywy, dla innych jest narzędziem ideologicznego nacisku i wymuszoną poprawnością. Choć pierwotnie symbolizował świadomość społeczną i dążenie do równości, dziś coraz częściej wywołuje skrajne reakcje. Wystarczy jeden zwiastun lub sugestia fabularna, by rozpalić gorące dyskusje i podzielić społeczność graczy. Jak będzie z wami? Na koniec prelekcji będzie czas na rozmowę.
Ewa Bałwas – studentka Komunikacji Wizerunkowej II stopnia na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się grami wideo, w które gra w wolnym czasie, a teraz pisze kolejną pracę dyplomową na ich temat.
Rynek 58, Wrocław 50-116