Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Ulica Pomorska to główna arteria wrocławskiego Nadodrza. Ciągnie się od mostów Pomorskich do pl. Staszica. Zabudowana jest starymi, niemieckimi kamienicami z przełomu XIX i XX w.
Środkiem biegnie linia tramwajowa, a sama ulica wyłożona jest granitową kostką, która pamięta czasy sprzed II wojny światowej. W czasie przebudowy nawierzchnię drogi przykryje asfalt. Jednak zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków pozostawiona będzie część starej kostki.
Na odcinku ponad 1,2 km wybudują nowe torowisko
Inwestycja obejmie przebudowę jezdni ul. Pomorskiej na odcinku ok. 1,2 km oraz dwóch skrzyżowań: Pomorska – pl. Staszica i pl. Staszica – Łowiecka.
Dziś stawiamy bardzo ważny krok w kierunku przebudowy ulicy Pomorskiej i zachodniej części placu Staszica. Za moment będziemy świadkami podpisania umowy na tę wielką inwestycję, śmiało można powiedzieć, że jedną z największych tego typu w XXI w. na terenie Wrocławia. Większym wyzwaniem była tylko przebudowa placu Grunwaldzkiego i budowa Ronda Reagana.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Zgodnie z ustaleniami z Dolnośląskim Konserwatorem Zabytków w obrębie torowiska tramwajowego musi być wbudowana kostka brukowa. Zastosowane będą specjalne rozwiązania projektowe, które pozwolą na zabezpieczenie jej przy szynach, tak aby służyła na lata.
Ponadto, wybudujemy 1,8 km nowych dróg dla rowerów, 10 przejść dla pieszych i rowerzystów. Zajmiemy się także chodnikami i peronami przystankowymi. Na wysokości parku Staszica powstaną dwa przystanki dla komunikacji, natomiast nowe przystanki wiedeńskie wybudujemy na ul. Pomorskiej przy wlocie na pl. Staszica.Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji
Wzdłuż drogi ustawionych będzie 156 nowych lamp oświetleniowych oraz 43 lampy doświetlające przejścia dla pieszych.
Remonty pod ziemią i nowe drzewa
Remont Pomorskiej i pl. Staszica to także prace pod ziemią. W ich ramach przebudowane będzie ponad 40 tys. m bieżących sieci energetycznych Do tego powstanie ponad 2 km nowej kanalizacji deszczowej, ponad kilometr nowej sieci wodociągowej, kilkaset metrów sieci gazowej i sanitarnej, a także 2,5 km miejskich kanałów technicznych.
Inwestycja jest realizowana przy wsparciu Polskiego Ładu. Kwota dofinansowania to 63 mln 093 tys. 337,54 zł, co stanowi 95 procent inwestycji. Koszt całej inwestycji to ponad 66 mln zł.
Kończą prace na pierwszym fragmencie Pomorskiej
Jednocześnie dobiegają końca prace na pierwszym fragmencie ulicy Pomorskiej - od mostu Pomorskiego Północnego w kierunku ul. Dubois. Tam też kompleksowo przebudowano torowisko, jezdnię, sieci podziemne.
Do tego powstały pierwsze odcinki drogi dla rowerów, przejazdy rowerowe i nowe przejście dla pieszych, przybyło zieleni. Inwestycja kosztowała blisko 4,8 miliona złotych i jest finansowana z budżetu miasta.
Docelowo cała trasa od mostów Osobowickich do centrum ma być zmodernizowana. Obecnie Urząd Mejski prowadzi prace projektowe przy przebudowie tych przepraw. Na dziś koszt projektowania tego zadania to 1,3 mln zł brutto. Planowany koniec to 2023 rok.
Szacowane środki potrzebne na przebudowę mostów to ponad 60 mln zł. Potencjalny koszt poznamy po zakończeniu projektowania i uzyskaniu kosztorysów inwestorskich.