We Wrocławiu jest około 260 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, ale wszystkie znajdują się na terenach takich jak stacje benzynowe, centra handlowe lub bloki deweloperów. Pierwsze trzy na działkach miejskich działają od przełomu września i października:
- na parkingu przy skrzyżowaniu Kniaziewicza i Pułaskiego (2 stanowiska ładowania),
- na ulicy Krętej 21 (2 stanowiska),
- na ulicy Gajowej 23 (2 stanowiska).
Te trzy stacje postawiła, za pozwoleniem urzędników miejskich, i obsługuje prywatna firma – Qwello Polska. - Wybraliśmy stacje wolnego ładowania, na prąd zmienny, bo są tańsze w budowie i tańsze dla użytkowników, poza tym tego typu stacje lepiej sprawdzają się w dużych miastach - wyjaśnia prezes firmy Leszek Ceran.
Stacje Qwello są wyposażone w przewody do ładowania i wysyłają ok. 11 kWh. Naładowanie pojazdu elektrycznego zajmuje od 3 do 5 godzin, w zależności od rodzaju baterii. Płatność jest możliwa za pośrednictwem aplikacji:
- 9 groszy za minutę postoju,
- 1,65 zł za kWh.
Wyjątek: w godzinach od 20:00 do 8:00 opłata za postój naliczana jest za trzy pierwsze godziny, kolejne są bezpłatnie.
Stacje mają czujnik pokazujący i zgłaszający nieprawidłowo zaparkowane pojazdy, czyli takie, które zajmują miejsce i nie są ładowane.
Jak obsługiwać stację, jak ładować? Instrukcja typu krok po kroku jest tutaj.
Galeria zdjęć
Będzie więcej stacji w lokalizacjach publicznych
Operator do końca października uruchomi kolejne 3 stacje (każda z dwoma stanowiskami) na terenach miejskich przy ulicach:
- Benedykta Polaka 18-20,
- Worcella 38,
- Mikołaja Reja 1-3.
Na tym nie poprzestanie, bowiem inwestor ma z miastem umowy na 40 następnych lokalizacji we Wrocławiu.
Qwello Polska jest pierwszą firmą, która uruchomiła stacje w lokalizacjach publicznych, ale nie będzie jedyną. Są też inne chętne - do urzędu miejskiego wpłynęło do tej pory około 300 wniosków dotyczących ulokowania stacji do ładowania samochodów elektrycznych w miejscach publicznych. Połowa jest rozpatrzona pozytywnie, a 111 skończyło się już podpisaniem umowy dzierżawy na terenach gminnych.
Mam nadzieję, że niedługo stacji na terenach publicznych będzie więcej niż na prywatnychSławomir Goncarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Na podłączenie czekają stacje postawione w następujących miejscach:
- Aleksandra Zelwerowicza 3a,
- Benedyktyńska 17,
- Dubois,
- Jemiołowa 72,
- Lwowska 20,
- Mikołaja Reja 25,
- Stalowa,
- Żelazna,
- Skwierzyńska 50.
Wrocław stawia na elektromobilność. Flota pojazdów jednostek miejskich częściowo jest elektryczna, MPK Wrocław ma kilkanaście autobusów elektrycznych, 28 następnych niedługo przyjedzie do Wrocławia. Wspieramy ten rozwój pozwalając na budowę stacji do ładowania na miejskich pasach drogowych. Liczymy na to, że ta sieć będzie coraz większa.Sławomir Gonciarz
Pojazdy na prąd w naszym mieście:
- 22 zarejestrowane samochody elektryczne we Wrocławiu w 2015 roku,
- 3803 takie auta w 2025 roku,
- 14 hybrydowych w 2015 roku,
- 47 000 w 2025 roku,
- 768 skuterów na prąd w 2025 roku.
Dziesięć lat temu po ulicach Wrocławia jeździły 22 samochody elektryczne i 14 hybrydowych. Dziś jest tu zarejestrowanych niemal 47 tysięcy aut hybrydowych, a także 768 e-skuterów.
Najnowsze informacje o autobusach elektrycznych kupowanych przez MPK Wrocław przeczytacie w tekstach:
- „MPK kupuje siedem "elektryków". Dziś podpisało umowę”,
- „MPK Wrocław ogłosiło przetarg na 40 nowych autobusów”.