„Kociołek”, czyli spalinowóz SP42 – 001, jest już sprawny i gotowy do jazdy. Ma już nawet za sobą jazdę próbną. Wygląda jak należy: zachowano kolor, jaki tego rodzaju pojazdy miały w latach swojej codziennej służby.
Jak czytamy na stronie Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu, seria SP42 zrodziła się z legendarnej „Stonki” SM42, którą skonstruowano w 1959 roku. Produkcję tych przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich lokomotyw rozpoczęto 10 lat później.
Cechą szczególną serii SP42 było to, że miały kotły grzewcze WB-5 – właśnie dlatego kolejarze nazywali je „kociołkami”. Był to czas, gdy wiele wagonów pasażerskich wyposażonych było w ogrzewanie parowe.
O wyjątkowości naszej „1” świadczy również to, że zamykała połączenie do Karpacza z pociągiem pasażerskim w 2000 roku. Planujemy odwrócić bieg historii i w niedalekiej przyszłości po otwarciu linii nr 340 po przeprowadzonej rewitalizacji, zorganizować pociąg specjalny z SP42.Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu
Dawnym szlakiem „kociołków” i Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej
Trasa planowanej podróży ułożona została w taki sposób, aby przejechać szlakiem miejsc gdzie w latach świetności serii SP42, można było spotkać te lokomotywy w ich codziennej pracy.
Nie bez powodu w pierwszej kolejności historyczny skład przejedzie fragmentem dawnej magistrali Wrocław - Berlin, obecnej linii nr 275.
Linia ta brała swój początek na Dworcu Marchijskim we Wrocławiu, którego fragment przetrwał do czasów współczesnych w sąsiedztwie dworca Wrocław Świebodzki. Nazwa „Kolej Dolnośląsko-Marchijska” pochodzi od charakteru połączenia, czyli stolicy Dolnego Śląska z terenem historycznej Marchii Brandenburskiej i stolicą ówczesnych Prus - Berlinem.
Trasa przebiega przez ważne ośrodki miejskie i węzły kolejowe, miejsca, które zapisały się w historii kolei na Dolnym Śląsku jak i samego regionu.
Start z Wrocławia
Historyczny skład wyjedzie z Wrocławia Głównego do miejscowości Rokitki, odwiedzając po drodze Środę Śląską, Malczyce, Legnicę i Miłkowice.
Co warto wiedzieć o miejscach, w których zatrzyma się pociąg?
- Stacja Malczyce była miejscem szczególnym na kolejowej mapie Dolnego Śląska. Była niegdyś ważnym węzłem, spotykały się tu aż trzy linie kolejowe. Miało to związek ze zbudowanym tutaj portem na Odrze. Na stacji odbędzie się również krótkie oprowadzanie z klubowym przewodnikiem.
- Legnica to dawny „dom” lokomotywy SP42 - 001. Na wszystkich chętnych czeka tu niespodzianka: osoby, które zakupią bilet do Legnicy mają możliwość wzięcia udziału w oprowadzaniu po mieście z klubowym przewodnikiem (czas trwania do 2 godzin). W ramach zwiedzania przewidziano przejście przez dworzec, obiekty w jego sąsiedztwie, historyczne pojazdy trakcyjne ustawione w roli pomników (parowóz Ty2 oraz elektrowóz ET21) i wejście na legnicki rynek. Istnieje możliwość zwiedzania Muzeum Miedzi, w zależności od czasu i liczby chętnych.
- Na stacji w Rokitkach na podróżnych i pasjonatów czeka wdzięczny plener fotograficzny. Zachowały się tu elementy dawnej infrastruktury kolejowej, semafory kształtowe oraz wieża ciśnień.
Warto także dodać, że w składzie pociągu pojawi się nowość: historyczny wagon „Bautzen 84” w oliwkowym kolorze, zbudowany we wschodnich Niemczech. Użyczony od firmy ALS s.c.
Po Magistrali Podsudeckiej, czyli tam gdzie czas się zatrzymał
W drodze powrotnej do Wrocławia Głównego skład przejedzie po odcinku Magistrali Podsudeckiej, czyli linii nr 137. Pojedzie przez Jawor, Rogoźnicę, Strzegom oraz Jaworzynę Śląską.
- W Rogoźnicy nadarzy się jedna z ostatnich okazji do zobaczenia historycznej sygnalizacji kształtowej, której eksploatacja powoli dobiega końca. Dla fotografujących to ostatnie chwile na jej uwiecznienie. To także ważne miejsce dla historii drugiej wojny, związanej z obozem koncentracyjnym Gross - Rosen, istniejącym w latach 1940 - 1945.
- W Strzegomiu znajduje się jeden z najstarszych dworców kolejowych na obecnych ziemiach polskich. Zbudowano go w 1856 roku. To pamiątka po Towarzystwie Kolei Wrocławsko - Świdnicko - Świebodzickiej.
- Jaworzyna Śląska to miasto, które powstało dzięki kolei. W obrębie stacji wciąż znajdują się najstarsze budynki, które pamiętają początki jaworzyńskiego węzła. Od tego miejsca pociąg pojedzie do Wrocławia linią nr 274, przez Żarów, Imbramowice, Mietków i Kąty Wrocławskie.
Jest nawet salonka!
Skład pociągu:
- lokomotywa SP42 - 001
- wagon kuszetka
- wagon salonka z lat 1976-77
- „Bautzen 84 (budowane w latach 1978 oraz 1984-85 w Gorlitz i Bautzen).
Gdzie można kupić bilety?
Bilety na przejazd można kupić na stronie Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.