Lotnisko rusza z remontem pasa startowego

100 milionów złotych inwestuje wrocławskie lotnisko w infrastrukturę. Port lotniczy będzie miał lepszy system oświetlenia nawigacyjnego, wyremontuje drogę startową i powstawi nowe "rękawy" lotnicze dla pasażerów. Właśnie ruszyły prace. Na szczęście nie spowodują utrudnień w ruchu samolotów. 


Realizacja inwestycji jest możliwa dzięki dofinansowaniu, które lotnisko otrzymało ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko UE. Ich wartość to ok. 100 mln zł, z czego niemal połowa pochodzi ze środków unijnych.

- Inwestycje te mają strategiczne znaczenie w rozwoju wrocławskiego portu. Ich skalę można porównać do budowy i uruchomienia nowego terminalu, tym razem w obszarze operacyjnym lotniska – mówi Jarosław Wróblewski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław. 

Komfort podróżnych

Prace remontowe drogi startowej prowadzone są nocami w poniedziałki, wtorki, czwartki, piątki i soboty. Wtedy we wrocławskim porcie nie ma zaplanowanych operacji lotniczych.

- Planowanie remontu zaczęliśmy odpowiednio wcześnie, jeszcze w sezonie zimowym, a harmonogram prac konsultowaliśmy z przewoźnikami. Zależało nam na tym, aby prace nie zatrzymały ruchu pasażerskiego. Dokładamy wszelkich starań, aby minimalizować ewentualne niedogodności – mówi Jarosław Wróblewski.

Remont prowadzony jest etapami. Ekipa przez pięć godzin w ciągu nocy modernizuje ok. 60 m drogi startowej. Zgodnie z deklaracją wykonawcy – firmy Strabag – te prace zakończą się do listopada 2015 roku, a całość inwestycji - do kwietnia 2016 roku.

Remont pasa startowego i modernizacja oświetlenia przebiega według najnowszych wymagań Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Koszt tego zadania szacowany jest na 50 mln zł. 

Korzyści dla pasażerów

Remont drogi startowej i modernizacja oświetlenia nawigacyjnego to ostatni, najważniejszy, a przy tym najbardziej skomplikowany i kosztowny etap prowadzonych od 2013 roku prac. Inwestycje te pozwolą na przystosowanie lotniska do kategorii drugiej ILS i podniosą znacząco standardy nawigacyjne wrocławskiego lotniska. Dzięki temu starty i lądowania samolotów we Wrocławiu będą możliwe w warunkach bardziej ograniczonej widzialności.

- Podniesienie kategorii systemu nawigacji ILS do drugiej, w tym pełne wdrożenie nowych procedur startów i lądowań samolotów w trudniejszych warunkach meteorologicznych nastąpi w 2017 roku. Niemniej już w tym sezonie zimowym nasi pasażerowie odczują korzyści, ponieważ wtedy zaczną obowiązywać nowe procedury startów – mówi Jarosław Wróblewski.

Wśród kolejnych ważnych dla lotniska inwestycji znajduje się budowa zaplecza technicznego lotniska w części tzw. non-Schengen starego terminala. M.in. będzie to miejsce stacjonowania oraz serwisowania sprzętu do zimowego utrzymania lotniska dla wszystkich podmiotów działających na jego terenie. Zainwestowano również w dwa nowe rękawy lotnicze wraz z zasilaniem, sterowaniem, systemami dokowania samolotów i pełnym uzbrojeniem. Mają one być dostarczone na lotnisko już w październiku 2015 r. Obecnie pasażerowie korzystają z dwóch rękawów, a wrocławski port był pierwszym regionalnym lotniskiem, który nimi dysponował.

Zgłoś uwagę