Yang Shuanglin jest współczesnym wenrenem, czyli malarzem i erudytą Tym mianem w dawnych Chinach określano ludzi wykształconych, którzy interesowali się malarstwem, literaturą, muzyką i kaligrafią.
- Ta wystawa ma przenieść odwiedzających w niezwykłą atmosferę współczesnych Chin, które jednak nie byłyby takie, gdyby nie historia i tradycja – mów Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. - Yang Shuanglin jest artystą współczesnym, ale jego sztuka związana jest z przeszłością Chin.
- Chciałbym jako artysta pokazać Chiny, ale także zwrócić waszą uwagę na środowisko naturalne, które ulega zanieczyszczeniu. Temat ekologii jest dla mnie bardzo ważny. W swoim malarstwie staram się łączyć tradycyjne techniki ze współczesnością – mówi Yang Shuanglin.
Yang Shuanglin. Współczesny chiński wenren: malarz i erudyta
Wystawa / Dla wszystkichMuzeum Narodowe we Wrocławiu
Artysta pochodzi z prowincji Shaanxi, jest absolwentem Chińskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hanzhou, kolekcjonerem dawnej sztuki chińskiej, działaczem na rzecz utrzymania i odnawiania zabytków. Jest też dyrektorem Związku Artystów w Xi’an oraz wicedyrektorem w Instytucie Malarstwa Tradycyjnego.
- Zobaczymy obrazy nurtu malarstwa pejzażowego shanshiu – góry i woda, eksponowane w formie zwojów – opowiada Katarzyna Matuszczyk-Lu, jedna z kuratorek. – W drugiej części pokazujemy obrazy przedstawiające dawną przystań cesarskiej poczty Wen Anyi, która została zrewitalizowana dzięki działaniom artysty.
Wystawę uzupełniają obiekty, jakimi otaczali się wenreni – meble, wyroby z ceramiki, agatu i nefrytu, przybory do kaligrafii. Najważniejsze elementy wyposażenia pracowni chińskiego erudyty to właśnie pędzel, papier, tusz i kamień do jego rozcierania. Na wystawie zobaczymy też różne gatunki papieru, bambusowe kubki na pędzelki, tłoki pieczętne, sztabki tuszu i ceramiczne misy służące do mycia pędzli i rozcierania tuszu. Przedmioty te pochodzą ze zbiorów prywatnych oraz ze zbiorów Muzeum Narodowego i Fundacji Qinglong im. Danuty Kohlberger - Nowickiej.
- Prowincja Shaanxi, z której pochodzi artysta słynna jest ze swoich lessowych skał – mówi Dorota Róż-Mielecka, kuratorka wystawy. – Pokazujemy drewniane, ażurowe bogato rzeźbione odrzwia i okiennice, charakterystyczne dla architektury mieszkalnej Chin, na wielu z nich zobaczyć można właśnie lessowy kurz.
Warto zwrócić uwagę na wyjątkowy obraz „Zhaojin”, na który artysta namalował góry z czerwonego piaskowca okryte drzewami, których liście przybierają niezwykłą, purpurową barwę. Yang Shuanglin przez 10 lat jeździł na plenery malarskie do Zhaojin, by w 2014 roku przez 200 dni tworzyć ów obraz wykorzystując tradycyjne techniki malarskie (m.in. tzw. suchego pędzla), które najlepiej pozwalają oddać siłę i majestat gór.
Wystawę można oglądać do 31 stycznia.