W konsultacje rewitalizacja_NOWA włączone będą również dzieci i młodzież. Dlaczego? Podobnie jak dorośli są interesariuszami rewitalizacji, a konsultacje dotyczą ich osiedli. Opinie te mogą wnieść inną perspektywę i zwrócić uwagę na problemy, które dorosłym jest trudniej dostrzec. Chcemy przeprowadzić badania wśród możliwie szerokiego grona odbiorców, dlatego w przypadku tego procesu przebadamy uczniów szkół podstawowych na wybranych osiedlach. Za najbardziej zdegradowane obszary wg diagnozy uznać można: Nadodrze, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Świdnickie i Przedmieście Oławskie. Przeprowadzimy tam więc działania animacyjne połączone z badaniami. Celem głównym będzie wyznaczenie przez dzieci i młodzież obszarów niebezpiecznych i zdegradowanych oraz pozytywnych.
Narzędzia badawcze
- Wielkoformatowa mapa osiedla. Na niej każdy uczeń będzie mógł zaznaczyć obszar niebezpieczny, a więc wymagający rewitalizacji oraz obszar bezpieczny, a więc pozytywny. To, jak dzieci i młodzież widzą dane osiedle, często stwarza nową perspektywę – w dużym stopniu rewitalizujemy dane obszary „dla nich”, gdyż to oni będą zamieszkiwać Wrocław w przyszłości.
- Opisywanie osiedla za pomocą metaforycznych „czystych koszul” jako miejsc pozytywnych i „brudnych skarpet” jako negatywnych. Na odpowiednio wyciętych karteczkach dzieci będą zapisywać swoje przemyślenia dotyczące obszarów negatywnych i pozytywnych oraz własne pomysły na rewitalizację. Odpowiedzią także na pytanie: „Co ja mogę zrobić, żeby na moim osiedlu żyło się lepiej”.
O procesie konsultacyjnym będziemy informować wszystkich uczniów danej szkoły. Szeroki zakres badań ma również cel informacyjno-edukacyjny – przekazanie uczniom informacji o charakterze rewitalizacji, a poprzez zebranie ich pomysłów na własny „wkład” w proces uświadomienie, że oni również mogą pozytywnie wpływać na przyszłość osiedla.
Działanie przeprowadzi Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej. Autorką metod jest dr Kamila Kamińska. Stosowała je m.in. przy projekcie Miasto Przyszłości / Laboratorium Wrocław.