wroclaw.pl strona główna

Biznes Skanska sprzedała biurowiec Centrum Południe

  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2025
  6. Jak pojedzie tramwaj przez Klecinę?
  7. Jak pojedzie tramwaj przez Klecinę? [Raport z konsultacji]

Zapoznaj się z raportem konsultacji społecznych dotyczącym trasy tramwajowej przez Klecinę, która ma poprawić dostępność komunikacyjną osiedli Klecina, Krzyki-Partynice i Oporów.

Informacja o realizatorach konsultacji

Organizator konsultacji: Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia

Wsparcie w realizacji: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich

Inicjator konsultacji: Wydział Mobilności Miejskiej Urzędu MiejskiegoWsparcie merytoryczne: Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o., Databout Sp. z o.o. wraz z Politechniką Wrocławską

Realizacja: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich

Opracowanie raportu: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich

Podsumowanie

W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych oraz analiz podjęto następujące rozstrzygnięcia i rekomendacje do dalszych prac projektowych: 

  • trasa tramwajowa będzie projektowana według wariantu W1 – od ul. Przyjaźni do pętli Kupiecka – w korytarzu, którego kształt wynika z założeń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • nowy most zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju, a więc będzie dostępny dla wszystkich użytkowników form transportu – dla tramwaju, dla aut, dla pieszych i rowerów;
  • na odcinku osiedla Klecina, a więc po zachodniej stronie nowego mostu, ulica, tzw. łącznik kleciński, zostanie zaprojektowana na całej długości aż do wpięcia do ul. Karmelkowej (z dowiązaniem do wybudowanych już odcinków) – w oparciu o koncepcję ulicy opracowaną przez deweloperów;
  • na odcinku osiedla Krzyki – Partynice, a więc po wschodniej stronie nowego mostu zostaną zaprojektowane i wybudowane wraz z tramwajem następujące odcinki drogowe:
    1. od mostu do skrzyżowania z terenem 1KD-Z (Łącznik Racławicka – Przyjaźni) zostanie zaprojektowany tzn. łącznik kleciński, czyli ulica klasy zbiorczej w pełnym przekroju;
    2. od skrzyżowania tego łącznika z ulicą 1KD-Z do skrzyżowania z ul. Krzycką zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju południowy odcinek ulicy klasy zbiorczej 1KD-Z. Jest to obecnie najbardziej zaniedbany odcinek w tej części osiedla, a codziennie wykorzystywany przez mieszkańców i mieszkanki okolicznej zabudowy;
    3.  odcinek łącznika klecińskiego na odcinku już zabudowanym infrastrukturą drogową (pomiędzy 1KD-Z a ul. Krzycką) zostanie przebudowany w zakresie wymagającym wprowadzenia torowiska według wariantu W1 oraz infrastruktury rowerowej i pieszej oraz zieleni;
    4. odcinek łącznika klecińskiego na odcinku pomiędzy ul. Krzycką a ul. Przyjaźni zostanie przebudowany w zakresie wymagającym wprowadzenia torowiska według wariantu W1 oraz towarzyszącej mu infrastruktury pieszej oraz rowerowej. Pozostała w tej części rezerwa terenu zostanie wykorzystana do organizacji miejsc parkowania.

Taki zakres zadania został uznany za najbardziej optymalny, zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i oczekiwań mieszkańców i mieszkanek.

Co się zmieniło dzięki konsultacjom?

Na podstawie głosów mieszkanek i mieszkańców:

  • zdecydowano o dalszym projektowaniu trasy tramwajowej wg wariantu W1, który otrzymał największe poparcie i przebiega w wyznaczonym na ten cel korytarzu drogi zbiorczej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
  • doprecyzowano funkcję mostu – znaczna liczba mieszkańców i mieszkanek wskazała potrzebę udostępnienia go dla wszystkich pojazdów,
  • w odpowiedzi na obawy o parkowanie poinformowano, że przedmiotem analizy projektanta jest również wskazanie miejsca, gdzie możliwe jest zorganizowanie miejsc postojowych rekompensujących ewentualne utracone podczas realizacji inwestycji;
  • opinie mieszkanek i mieszkańców dotyczące konkretnych rozwiązań projektowych zostaną przekazane projektantom do analizy i ewentualnego uwzględnienia na kolejnym etapie projektowania inwestycji.

Refleksja inicjatorów konsultacji

Konsultacje społeczne dotyczące trasy tramwajowej na Klecinę pokazały, jak bardzo temat angażuje mieszkanki i mieszkańców południowych osiedli Wrocławia. W dyskusjach, zarówno w formularzach, jak i w czasie spotkań wyraźnie wybrzmiały dwa główne kierunki oczekiwań społecznych:

  1. potrzeba poprawy dostępności komunikacji publicznej – poprzez linię tramwajową przebiegającą przez gęsto zaludnione osiedla;
  2. oczekiwanie, że nowy most będzie służył nie tylko komunikacji zbiorowej, ale również samochodom osobowym, co w ocenie mieszkańców i mieszkanek korzystanie wpłynie na poruszanie się samochodem po osiedlu, umożliwi łatwiejszy wyjazd z osiedli i zwiększy płynność ruchu.

Pojawiło się także wiele szczegółowych postulatów, m. in. dotyczących:

  • konieczności ochrony zieleni (zwłaszcza w sąsiedztwie Ślęzy);
  • obaw przed hałasem i utratą miejsc postojowych;
  • potrzeby zwrócenia uwagi na komunikację pieszą i rowerową.

Dzięki konsultacjom udało się nie tylko usłyszeć mieszkańców i mieszkanki, ale również lepiej zrozumieć ich codzienne doświadczenia związane z transportem, ruchem lokalnym, jakością przestrzeni i dostępnością komunikacji.

Partnerzy lokalni

Partnerami konsultacji były Rady Osiedli: Krzyki-Partynice, Klecina i Oporów. Dziękujemy za głos w dyskusji, wyrażone stanowiska i przesłane uchwały oraz zaangażowanie i wsparcie.

Bardzo dziękujemy wszystkim mieszkankom i mieszkańcom za udział w konsultacjach. Wasz głos jest ważny!

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama