Informacja o realizatorach konsultacji
Organizator konsultacji: Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia
Wsparcie w realizacji: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Inicjator konsultacji: Wydział Mobilności Miejskiej Urzędu MiejskiegoWsparcie merytoryczne: Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o., Databout Sp. z o.o. wraz z Politechniką Wrocławską
Realizacja: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Opracowanie raportu: Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich
Podsumowanie
W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych oraz analiz podjęto następujące rozstrzygnięcia i rekomendacje do dalszych prac projektowych:
- trasa tramwajowa będzie projektowana według wariantu W1 – od ul. Przyjaźni do pętli Kupiecka – w korytarzu, którego kształt wynika z założeń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- nowy most zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju, a więc będzie dostępny dla wszystkich użytkowników form transportu – dla tramwaju, dla aut, dla pieszych i rowerów;
- na odcinku osiedla Klecina, a więc po zachodniej stronie nowego mostu, ulica, tzw. łącznik kleciński, zostanie zaprojektowana na całej długości aż do wpięcia do ul. Karmelkowej (z dowiązaniem do wybudowanych już odcinków) – w oparciu o koncepcję ulicy opracowaną przez deweloperów;
- na odcinku osiedla Krzyki – Partynice, a więc po wschodniej stronie nowego mostu zostaną zaprojektowane i wybudowane wraz z tramwajem następujące odcinki drogowe:
- od mostu do skrzyżowania z terenem 1KD-Z (Łącznik Racławicka – Przyjaźni) zostanie zaprojektowany tzn. łącznik kleciński, czyli ulica klasy zbiorczej w pełnym przekroju;
- od skrzyżowania tego łącznika z ulicą 1KD-Z do skrzyżowania z ul. Krzycką zostanie zaprojektowany w pełnym przekroju południowy odcinek ulicy klasy zbiorczej 1KD-Z. Jest to obecnie najbardziej zaniedbany odcinek w tej części osiedla, a codziennie wykorzystywany przez mieszkańców i mieszkanki okolicznej zabudowy;
- odcinek łącznika klecińskiego na odcinku już zabudowanym infrastrukturą drogową (pomiędzy 1KD-Z a ul. Krzycką) zostanie przebudowany w zakresie wymagającym wprowadzenia torowiska według wariantu W1 oraz infrastruktury rowerowej i pieszej oraz zieleni;
- odcinek łącznika klecińskiego na odcinku pomiędzy ul. Krzycką a ul. Przyjaźni zostanie przebudowany w zakresie wymagającym wprowadzenia torowiska według wariantu W1 oraz towarzyszącej mu infrastruktury pieszej oraz rowerowej. Pozostała w tej części rezerwa terenu zostanie wykorzystana do organizacji miejsc parkowania.
Taki zakres zadania został uznany za najbardziej optymalny, zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i oczekiwań mieszkańców i mieszkanek.
Co się zmieniło dzięki konsultacjom?
Na podstawie głosów mieszkanek i mieszkańców:
- zdecydowano o dalszym projektowaniu trasy tramwajowej wg wariantu W1, który otrzymał największe poparcie i przebiega w wyznaczonym na ten cel korytarzu drogi zbiorczej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
- doprecyzowano funkcję mostu – znaczna liczba mieszkańców i mieszkanek wskazała potrzebę udostępnienia go dla wszystkich pojazdów,
- w odpowiedzi na obawy o parkowanie poinformowano, że przedmiotem analizy projektanta jest również wskazanie miejsca, gdzie możliwe jest zorganizowanie miejsc postojowych rekompensujących ewentualne utracone podczas realizacji inwestycji;
- opinie mieszkanek i mieszkańców dotyczące konkretnych rozwiązań projektowych zostaną przekazane projektantom do analizy i ewentualnego uwzględnienia na kolejnym etapie projektowania inwestycji.
Refleksja inicjatorów konsultacji
Konsultacje społeczne dotyczące trasy tramwajowej na Klecinę pokazały, jak bardzo temat angażuje mieszkanki i mieszkańców południowych osiedli Wrocławia. W dyskusjach, zarówno w formularzach, jak i w czasie spotkań wyraźnie wybrzmiały dwa główne kierunki oczekiwań społecznych:
- potrzeba poprawy dostępności komunikacji publicznej – poprzez linię tramwajową przebiegającą przez gęsto zaludnione osiedla;
- oczekiwanie, że nowy most będzie służył nie tylko komunikacji zbiorowej, ale również samochodom osobowym, co w ocenie mieszkańców i mieszkanek korzystanie wpłynie na poruszanie się samochodem po osiedlu, umożliwi łatwiejszy wyjazd z osiedli i zwiększy płynność ruchu.
Pojawiło się także wiele szczegółowych postulatów, m. in. dotyczących:
- konieczności ochrony zieleni (zwłaszcza w sąsiedztwie Ślęzy);
- obaw przed hałasem i utratą miejsc postojowych;
- potrzeby zwrócenia uwagi na komunikację pieszą i rowerową.
Dzięki konsultacjom udało się nie tylko usłyszeć mieszkańców i mieszkanki, ale również lepiej zrozumieć ich codzienne doświadczenia związane z transportem, ruchem lokalnym, jakością przestrzeni i dostępnością komunikacji.
Partnerzy lokalni
Partnerami konsultacji były Rady Osiedli: Krzyki-Partynice, Klecina i Oporów. Dziękujemy za głos w dyskusji, wyrażone stanowiska i przesłane uchwały oraz zaangażowanie i wsparcie.