Projekt obejmuje dwa warianty trasy (szkice), nowy most nad Ślęzą oraz pętlę tramwajowo-autobusową z parkingiem typu Parkuj i jedź. Celem budowy nowej trasy jest nie tylko rozwój infrastruktury transportowej, ale także minimalizacja wpływu ruchu samochodowego na cenne tereny zieleni Doliny Ślęzy, ograniczenie korków i odpowiedź na potrzeby mieszkańców i mieszkanek, którzy w trakcie konsultacji mogą zgłaszać opinie dotyczące hałasu, parkingów czy dostępności przystanków.
Konsultacje realizuje Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich w ramach zadania publicznego współfinansowanego ze środków Gminy Wrocław.
Wariant 1 (miejski, niebieski)
Trasa rozpoczyna się od ul. Przyjaźni i prowadzona jest w korytarzu przewidzianym w planie miejscowym dla drogi zbiorczej, tzw. Łączniku Klecińskim, przez nowy most, do planowanego węzła przesiadkowego. Krzyżuje się z ulicami: Krzycką, Skarbowców, Życzliwą, potem z rzeką Ślęzą, i z kolejnymi ulicami: Dożynkową, Jutrzenki; prowadzi aż do ul. Kupieckiej.
Przebiega przez zamieszkaną część Kleciny oraz Krzyki-Partynice, przez co zapewnia lepszą dostępność dla mieszkanek i mieszkańców, ale budzi sprzeciw części z nich ze względu na potencjalny hałas oraz zagrożenie zmniejszenia liczby miejsc postojowych dla samochodów.
Wariant 2 (zaproponowany społecznie, czerwony)
W wariancie zaproponowanym przez część mieszkańców i mieszkanek zakłada się rozpoczęcie trasy od strony istniejącej pętli Klecina i poprowadzenie jej przez teren niezagospodarowany, pomiędzy Krzyckim Parkiem Biznesu a rzeką Ślęzą, aż do miejsca planowanego mostu, a następnie – korytarzem wyznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego do miejsca planowanego węzła przesiadkowego.
Trasa na początkowym odcinku (w obszarze osiedla Krzyki-Partynice) jest oddalona od zabudowy mieszkaniowej, co zmniejsza dostępność komunikacyjną. Poprawa dostępności do komunikacji zbiorowej w tym wariancie jest znikoma w stosunku do istniejącej już trasy tramwajowej w ul. Przyjaźni. Wariant ingeruje w tereny rekreacyjne usytuowane przy rzece oraz istniejące w tym obszarze cenne drzewa.
Będzie to:
- Poprawa dostępności do komunikacji zbiorowej: liczba mieszkanek i mieszkańców w zasięgu 5-minutowego spaceru do przystanku wzrośnie z 3,9 tys. do 11,5 tys (wariant 1.).
- Szybszy dojazd do centrum Wrocławia i innych osiedli, np. ul. Powstańców Śląskich.
- Budowa pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Kupieckiej, z parkingiem typu Parkuj i jedź, ułatwi przesiadki i integrację różnych środków transportu.
- Rozbudowa torowiska na ul. Przyjaźni (drugi tor) zwiększy przepustowość i częstotliwość tramwajów.
- Stworzenie wygodniejszej alternatywy dla podróży samochodowych, zwłaszcza w wariancie 1.
Wyzwaniem technicznym jest zaprojektowanie nowego mostu przez rzekę Ślęzę. Most zostanie zaprojektowany koncepcyjnie w pełnym przekroju, czyli będzie posiadał wszystkie elementy przewidziane w planie miejscowym – torowisko, jezdnię, chodniki czy drogi dla rowerów. Nie ma jednak obecnie podjętej decyzji, które elementy z pełnego przekroju ulicy będą realizowane oprócz torowiska tramwajowego i infrastruktury pieszej i rowerowej podczas budowy trasy.
Wyzwaniem społecznym jest odrębne zdania wśród mieszkanek i mieszkańców. Część osób chce, by most był dostępny dla wszystkich samochodów, inni wolą, by służył tylko tramwajom i pojazdom specjalnym, aby ograniczyć ruch drogowy. Konsultacje społeczne mają pomóc rozstrzygnąć tę kwestię.
Wyzwanie przyrodnicze to fakt, że most ma przebiegać przez cenny przyrodniczo obszar Doliny Ślęzy co wymaga analizy wpływu na środowisko.
Czynniki te to:
- kwestie techniczne: szerokość korytarzy pod torowiska, odpowiednie łuki, możliwość rozbudowy torowiska na ul. Przyjaźni;
- kwestie przyrodnicze: wpływ na tereny zieleni, zwłaszcza Dolinę Ślęzy;
- kwestie społeczne: opinie mieszkanek i mieszkańców, szczególnie dotyczące hałasu, likwidacji miejsc parkingowych (wariant 1) i dostępności komunikacyjnej;
- kwestie ekonomiczne: koszty budowy i efektywność inwestycji w stosunku do liczby obsługiwanych pasażerów;
- kwestie transportowe: liczba mieszkańców w zasięgu przystanków (wariant 1 obejmuje więcej osób) i wpływ na ruch drogowy.
Projektowanie potrwa 24 miesiące od podpisania umowy (4 kwietnia 2025 r.), czyli do I kwartału 2027 r.
Budowa ma trwać ok. 1,5 roku, co oznacza, że w optymistycznym scenariuszu tramwaje pojadą nową trasą w ostatnim kwartale 2028 r. lub w 2029 r.
Miasto planuje konsultacje społeczne, podczas których mieszkanki i mieszkańcy będą mogli wyrazić opinie na temat wariantów trasy oraz funkcji jaką powinien spełniać nowy most nad Ślęzą.
Projekt obejmuje pełny przekrój ulicy, natomiast decyzja, czy most będzie dostępny dla wszystkich samochodów, czy wyłącznie pojazdów uprzywilejowanych będzie przedmiotem dalszych analiz uwzględniających wyniki konsultacji. Mieszkanki i mieszkańcy mogą zgłaszać opinie, np. dotyczące hałasu, wpływu na zieleń czy dostępności przystanków, co wpłynie na rekomendacje dla projektanta.
Jako organizatorom zależy nam, aby w konsultacjach mogły uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby.
Jeżeli masz specjalne potrzeby, napisz do nas (adres: konsultacje(at)feps.pl ) najpóźniej 5 dni przed planowanym wydarzeniem, zapewnimy Ci udział w konsultacjach społecznych bezpośredni lub alternatywny.