Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
KROK 1: START
Przed przystąpieniem do rejestracji przygotuj swoje dane, nazwę firmy, adres działalności, datę jej rozpoczęcia, sposób i miejsce opodatkowania oraz kod klasyfikacji PKD (wg Polskiej Klasyfikacji Działalności), który odpowiada rodzajowi tej działalności.
KROK 2: REJESTRACJA
Działalność gospodarczą możesz szybko i bezpiecznie zarejestrować przez Internet. Wejdź na stronę prod.ceidg.gov.pl i – zgodnie ze znajdującą się tam instrukcją – wypełnij formularz wpisu do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Formularz jest jednocześnie zgłoszeniem do GUS, ZUS/KRUS i Urzędu Skarbowego. Wypełniony formularz podpisz za pomocą profilu zaufanego ePUAP.
Jeśli wolisz skorzystać z tradycyjnej formy, działalność gospodarczą możesz zarejestrować także osobiście w Urzędzie Miejskim. Pobierz z internetu formularz CEIDG-1, następnie wydrukuj go, wypełnij i przynieś do Centrum Obsługi Mieszkańca ( COM II) przy pl. Nowy Targ 1-8 (sala S1, stanowiska 1-4). Centrum czynne jest od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-17:15.
Musisz mieć przy sobie ważny dowód osobisty lub ważny paszport. Na podstawie złożonego wniosku publikowany jest wpis na stronie: www.ceidg.gov.pl. Ten wpis jest jedynym dokumentem, który potwierdza prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. W interesie przedsiębiorcy jest dbanie, by zawierał aktualne dane. Wpis możesz wydrukować w każdej chwili.
UWAGA! Niektóre rodzaje działalności (np. sprzedaż alkoholu, prowadzenie kantoru czy biura detektywistycznego) wymagają uzyskania koncesji czy zezwoleń. Trzeba się o nie starać przed założeniem firmy. Część zezwoleń i licencji (m.in. na sprzedaż napojów alkoholowych, taksówki, spedycję rzeczy, wpis do ewidencji obiektów hotelarskich i pól biwakowych) można uzyskać w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
KROK 3: URZĄD SKARBOWY I GUS
Twoje zgłoszenie trafia automatycznie do GUS, ZUS/KRUS i US, co oznacza, że nie musisz już osobiście zgłaszać swojej działalności w tych instytucjach. Numery NIP i REGON są nadawane i weryfikowane automatycznie w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku (jeżeli posiadasz już NIP i REGON, należy podać je we wniosku – numery się nie zmienią).
Dodatkowa wizyta w Urzędzie Skarbowym jest konieczna w przypadku:
- rejestracji kasy fiskalnej;
- rejestracji VAT (formularz VAT-R);
- złożenia deklaracji PIT-16 (przy wyborze karty podatkowej). Możesz to zrobić przez internet, jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu oraz profilem zaufanym ePUAP.
WAŻNE ADRESY:
- I Urząd Skarbowy we Wrocławiu, ul. ks. Czesława Klimasa 34, tel. 71 795 05 00
- Urząd Skarbowy Wrocław Śródmieście, ul. Piłsudskiego 27-29, tel. 71 371 41 70
- Urząd Skarbowy Wrocław Stare Miasto, ul. Inowrocławska 4, tel. 71 786 67 00
- Urząd Skarbowy Wrocław Psie Pole, ul. Trzebnicka 33, tel. 71 326 52 00
- Urząd Skarbowy Wrocław Krzyki, ul. Sztabowa 100, tel. 71 798 52 01
- Urząd Skarbowy Wrocław Fabryczna, ul. Ostrowskiego 5, tel. 71 797 73 00
Więcej informacji:
- Izba Administracji Skarbowej we WrocławiuPowstańców Śląskich 24, 26,tel. 71 365 24 00e-mail: [email protected]strona internetowa
- Krajowa Izba SkarbowaInformacje na temat podatków lub ceł:tel.: 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)tel.: 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00.
KROK 4: WIZYTA W ZUS
W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności zgłoś się do ZUS. Złożenie wniosku CEIDG-1 jest jednocześnie zgłoszeniem płatnika (na podstawie danych z CEIDG ZUS sporządza za Ciebie dokumenty niezbędne do zewidencjonowania w ZUS konta płatnika składek). Przedsiębiorca musi jednak samodzielnie zgłosić się do ubezpieczeń na odpowiednim formularzu:
- ZUS ZUA – jeśli działalność gospodarcza jest Twoim jedynym źródłem dochodów i podlegasz zarówno ubezpieczeniom społecznym, jak i ubezpieczeniu zdrowotnemu;
- ZUS ZZA – jeśli podlegasz wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu, bo np. masz umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin i nie chcesz podlegać dobrowolnym ubezpieczeniom społecznym.
WAŻNE ADRESY:
- ZUS Oddział we Wrocławiu, ul. Pretficza 11,
- ZUS Inspektorat I Miejski, ul. Reymonta 4/6,
- ZUS Inspektorat II Miejski, ul. Litomska 36,
kontakt telefoniczny: 22 560 16 00
KROK 5: SANEPID, PIP, INNE FORMALNOŚCI
Warto wyrobić pieczątkę z nazwą firmy (i nazwiskiem przedsiębiorcy), danymi adresowymi i kontaktowymi, REGON oraz NIP. Kosztuje to ok. 50 zł i przydaje się w urzędach.
W banku zakłada się konto firmowe. Potrzebny jest dowód osobisty, wpis do ewidencji działalności (może być wydruk z systemu CEIDG), warto też mieć już pieczątkę. Numer konta wprowadź do CEIDG przez aktualizację danych swojej firmy.
UWAGA! W przypadku zatrudnienia pracowników, w ciągu 30 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej poinformuj na piśmie Państwową Inspekcję Pracy (PIP) i Sanepid o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności. Rejestracja jest darmowa. Wzory druków znajdują się na stronach internetowych instytucji.
WAŻNE ADRESY:
- Państwowa Inspekcja Pracy we WrocławiuZielonego Dębu 22tel. 71 371 04 30e-mail: [email protected]https://wroclaw.pip.gov.pl/pl
- Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna we WrocławiuMarii Skłodowskiej-Curie 73/77tel. 71 328 30 41 (do 49),http://www.wsse.wroc.pl