18 lutego 2021

Remont mostów Pomorskich

24%
POSTĘP PRACY

Wrocławskie mosty Pomorskie zostaną przebudowane i wyremontowane, zniknie z nich także szpecąca rura ciepłownicza, a zabytkowe baszty zyskają nowy wygląd. Prace ruszyły 7 marca 2020 r.

Aktualizacja 

26.03.2021

Trzecia warstwa masy na ul. Grodzkiej przy moście Pomorskim już leży. Wcześniej przebudowane zostały rozjazdy tramwajowe. W przyszłym tygodniu wykonawca weźmie się za południowy odcinek tego fragmentu ul. Grodzkiej.

24.03.2021

Pierwsza masa tzw. podbudowa na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i Grodzkiej właśnie jest układana. W czwartek, jak pogoda pozwoli, kolejne dwie warstwy wiążąca i ścieralna. Wcześniej wykonawca przebudował tu rozjazdy i zabetonował odcinki torowiska. Plan jest taki, że w przyszłym tygodniu kierowcy skorzystają z tego fragmentu jezdni, a wykonawca zajmie się remontem nawierzchni na południowym fragmencie ulicy Grodzkiej w pobliżu skrzyżowania z ul. Odrzańską.
 

19.03.2021

Rozjazdy już są.  Wylewamy kolejną warstwę betonu w międzytorzu na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i Grodzkiej. 5 betoniarek pojawi się w piątek. W przyszłym tygodniu, jak pogoda pozwoli, wykonawca planuje ułożenie masy bitumicznej na fragmencie tego skrzyżowania. W kolejnym etapie zajmie się południowym fragmentem ul. Grodzkiej na tym odcinku. Kierowcy będą korzystać wtedy z przejazdu po nowej nawierzchni oraz torowisku.

15.03.2021

Praca wre na ul. Grodzkiej. W ramach przebudowy mostów Pomorskich powstają tu nowe rozjazdy tramwajowe i przebudowany zostanie fragment torowiska.

8.03.2021

Specjalnie sprowadzony przez wykonawcę most pontonowy przeszedł próbne wodowanie i czeka na swoją kolej przy mostach Pomorskich. Z niego będą konserwowane elementy mostu Południowego znajdujące się nad nurtem Odry.

18.02.2021

Zima odpuściła i ruszamy do kolejnych prac na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej i Grodzkiej. Przebudowujemy tam rozjazdy i infrastrukturę. Jutro planujemy roboty przy sieciach podziemnych. Powstaje także komora odbiorcza pod ciepłociąg. Ona także będzie miała 17,5 m głębokości.

 

Pierwsze dwuteowniki są już zamontowane w komorze startowej pod ciepłociąg przy moście Pomorskim Południowym. Jesteśmy na 4 metrach. Jak pogoda pozwoli w tym tygodniu planujemy zejść na 8 metrów głębokości. Nowe rozpory już przyjechały.
Wykop będzie miał 17,5 metrów. Ściany szczelinowe są zbudowane na 20 metrów.

9.02.2021

Ruszyły prace ziemne przy kolejnym etapie budowy komory startowej pod ciepłociąg przy mostach Pomorskich. W najbliższych tygodniach przygotujemy wykop do głębokości 17,5 metra w okolicy ul. Księcia Witolda!
Wyjmiemy aż 1400 ton gruntu. Niewykluczone, że prace na największej głębokości będzie prowadzić koparka wykorzystywana przy budowie metra. Na dnie wykopu powstanie metrowa betonowa podstawa komory.
Wcześniej wybudowaliśmy dla zabezpieczenia wykopu ściany szczelinowe na 20 metrów głębokie. Podobne prace będziemy prowadzić przy ul. Grodzkiej, gdzie powstaje komora odbiorcza pod ciepłociąg. Gdy obie komory będą wybudowane rozpoczniemy metodą mikrotunelingu przewiert pod dnem Odry. A wszystko po to, aby rury ciepłownicze zniknęły z zabytkowej przeprawy i most Pomorski Południowy odzyskał blask z początku XX wieku.
 

7.01.2021

9 stycznia rozpocznie się kolejny etap przebudowy Mostów Pomorskich (prace w obrębie skrzyżowania z ulicą Grodzką).  Wymieniane będą rozjazdy na skrzyżowaniu ulic Pomorskiej i Grodzkiej. Prace potrwają trzy miesiące.

W tym samym czasie rozpoczną się skomplikowane roboty związane ze schowaniem rur ciepłowniczych, które szpeciły zabytkową przeprawę. Na początku powstaną komory startowe i odbiorcze. Potem wykonany zostanie przewiert pod dnem rzeki metodą mikrotunelu.
Podczas realizacji tego zadania kierowcy będą korzystać z ulicy Grodzkiej, ale będzie ona zwężona w pobliżu mostu.

 

14.12.2020

Pomost technologiczny na moście Pomorskim Południowym robi coraz większe wrażenie. Powstał z mostu wykorzystywanego przez wojsko. Pozwoli rozwiązać kolizje energetyczne i nie utrudniać prac przy konserwacji przeprawy. Trafią na niego czasowo kable średniego, niskiego napięcia, kable wzbudzeniowe do turbin wodnych oraz kable sterownicze przechodzące między dwoma elektrowniami.

1.12.2020

Nie ma już nawierzchni wschodniego mostu Pomorskiego Środkowego. W najbliższych dniach cała przeprawa z XIX wieku zostanie zdemontowana i poddana konserwacji. Wcześniej wykonawca wybudował płytę pomostową na zachodnim moście i obecnie nią poprowadzony jest ruch.

19.09.2020

Od kilku dni trwa betonowanie kolejnego fragmentu płyty pomostowej na moście Pomorskim Północnym. 
Na płycie pomostowej powstanie m.in. nowa jezdnia i chodnik. Znika nawierzchnia z mostu Pomorskiego Południowego. Balustrady z piaskowca ze strony zachodniej przygotowane są do wyjazdu na konserwację
 

 

12.10.2020

A na mostach Pomorskich zniknęła płyta pomostowa z pierwszego mostu Środkowego. Balustrady z piaskowca z mostu Południowego trafiają do specjalistycznej firmy kamieniarskiej. Zajmie się ona ich konserwacją, czyszczeniem oraz rekonstrukcją. Maszkarony już zdjęte i czekają na transport.

Dzieje się na moście Pomorskim Południowym. Wykonawca demontuje stare torowisko i nawierzchnię jezdni oraz jednego z chodników. Jednocześnie zajął się balustradami wykonanymi z piaskowca.
Szpetna rura ciepłownicza przykrywała dokładnie interesujące maszkarony. Te ozdoby wrócą na most po konserwacji w nowej odsłonie i rura już ich nie będzie ukrywać.

2.10.2020

Rusza przebudowa mostu Pomorskiego Południowego. Ruch pieszych na moście na tym etapie zostanie utrzymany.
Wykonawca rozpocznie prace od demontażu torowiska tramwajowego i nawierzchni jezdni. Potem rozpocznie demontaż balustrad na zabytkowej przeprawie po stronie zachodniej. Trafią one do konserwacji.
Most odzyska blask z początków XX wieku. Odtworzone zostaną m.in. zabytkowe latarnie i maszkarony zdobiące balustrady. Z historycznej przeprawy zniknie szpetna rura ciepłownicza.
 

 

28.09.2020

Na moście Pomorskim Północnym zamontowana została pierwsza dylatacja, trwają przygotowania do zbrojenia kolejnej części. Pod mostem tymczasem niespodzianka. Przeprawa z 1930 roku przeżyła II wojnę światową i świadkowie historii są... w niej obecni. W konstrukcji mostu pozostał fragment pocisku prawdopodobnie z karabinu maszynowego.

14.09.2020

Na moście Pomorskim Północnym mamy już kolejny odcinek nowej płyty pomostwowej. Przyjechały dylatacje i niebawem rozpocznie się ich montaż w płycie pomostowej. Wykonawca w przyszłym tygodniu planuje rozpocząć prace przy podporach tej zabytkowej przeprawy.
 

10.09.2020

Stara płyta pomostowa z mostu Pomorskiego Północnego już zniknęła. A tymczasem obok już za momencik powstanie nowa. Obecnie efektownie pręży się zbrojenie. Powstaje też tymczasowy ciepłociąg, który pozwoli zlikwidować szpetną rurę ciepłowniczą.

 

Podczas przebudowy tej zabytkowej przeprawy odrestaurowane zostaną nie tylko zabytkowe latarnie, ale i te wyjątkowe ozdoby. Obecnie wykonawca buduje tymczasowy ciepłociąg, aby móc zdemontować rury. Zajmie się również balustradami, które zostaną poddane renowacji poza terenem budowy. Wszystko pod okiem konserwatora zabytków.

 

 

31.08.2020

Trwają prace przy budowie tymczasowego ciepłociągu, który powstaje przy moście Pomorskim Południowym. Usunięto niebezpieczny azbest, który był wykorzystywany dość często w minionych latach do izolacji instalacji grzewczych.
Tymczasowy ciepłociąg powstaje, aby odłączyć i zdemontować szpetne rury z zabytku.
 

Kolejna część mostu Pomorskiego Północnego zniknęła. Tymczasem obok pojawiła się nowa płyta pomostowa, na której będzie jezdnia z torowiskiem oraz ciąg pieszo-rowerowy. Kolejny odcinek czeka na betonowanie.

 

 

7.07.2020

Rozpoczęło się betonowanie ściany zaplecznej mostu Pomorskiego Północnego. Ruszają także prace przy odbudowie chodnika po stronie wschodniej przeprawy.

 

19.06.2020

Na moście Pomorskim Północnym trwa rozbiórka zniszczonych elementów i przygotowania do odbudowywania konstrukcji. 
Stalowe belki o łącznej długości blisko 90 metrów są oczyszczone i przeszły już śrutowanie. W wytwórni kończy się ich malowanie na szaro.
Niebawem pojawią się na moście Pomorskim Północnym. To na nich zostanie ułożona nowa konstrukcja chodnika po wschodniej stronie mostu. Prace powinny rozpocząć się w przyszłym tygodniu. Po ich zakończeniu wykonawca przełoży ruch pieszych na tą część przeprawy i rozpocznie rozbiórkę chodnika po stronie zachodniej.

28.05.2020

1/3 konstrukcji stalowej mostu Pomorskiego Północnego jest już pomalowana docelową warstwą farby. Wcześniej stal została oczyszczona ze rdzy dzięki piaskowaniu. Niektóre fragmenty mostu zostały uzupełnione. Konstrukcja stalowa będzie szara.
Trwają dalsze prace przy konserwacji zabytkowego mostu. Wykonawca przygotowuje też stalowe belki, które zostaną wykorzystane do budowy nowych chodników na wschodniej części przeprawy.
Prace przy ich budowie konstrukcji i betonowaniu płyty nośnej mają rozpocząć się w czerwcu. Przypomnijmy, że przebudowa mostów Pomorskich kosztuje blisko 70 milionów złotych.

 

18.05.2020

Coraz więcej szarości pod mostem Pomorskim Północnym. Historyczna przeprawa pięknieje z godziny na godzinę. Wykonawca przymierza się do malowania warstwy docelowej konstrukcji stalowej. A w przyszłym tygodniu rozpocznie odbudowę wschodniego chodnika z żelbetu.

 

4.05.2020

Trwa piaskowanie konstrukcji stalowej na moście Pomorskim Północnym. Docelowo konstrukcja będzie pomalowana na szaro.
Już w maju wykonawca rozpocznie odtwarzanie konstrukcji żelbetowej chodnika po wschodniej stronie historycznej przeprawy.

 

14.04.2020

Trwa piaskowanie konstrukcji stalowej zabytkowej przeprawy. Płyta nośna w dużej części jest już rozebrana. 

 

 

 

2.04.2020 

Płetwonurkowie zbadali podwodne konstrukcje mostu Pomorskiego Południowego. Sprawdzali m.in. stan pięknych fundamentów wieżyczek oraz szukali pozostałości kamiennych latarni. Teraz inżynierowie przeanalizują materiał zdjęciowy z kamery z nurtu Odry. 

Na moście Pomorskim Północnym trwają skomplikowane prace związane z demontażem płyty nośnej. Kilkunasto i kilkudziesięcio metrowy zbrojony beton z chodnika najpierw jest piłowany, jeśli trzeba do akcji wkracza pracownik z ręcznym młotem pneumatycznym. Dopiero potem koparka zdejmuje olbrzymią, ważącą blisko 2 tony płytę. Beton z lat 30. XX wieku imponuje wytrzymałością. 
Pod mostem cały czas budowane są rusztowania. Z nich odbywać się będzie piaskowanie konstrukcji stalowej.
Z kolejnych dobrych informacji mamy już ułożone i zasypane pierwsze studnie oraz instalacje kanalizacyjne.

W ekstremalnie trudnych warunkach, podwieszeni na sprzęcie alpinistycznym, pracują robotnicy budujący rusztowania na moście Pomorskim Północnym.

 

12.03.2020

Tymczasem na moście Pomorskim Północnym nie ma już torowiska. Trwają prace rozbiórkowe nawierzchni jezdni. Wykonawca rozbiera też fragment ulicy między mostami. W najbliższych dniach rozpocznie się montaż rusztowań pod mostem Północnym i kolejne prace przy remoncie konstrukcji tego obiektu. 

3.03.2020

Rusza przebudowa mostów Pomorskich! Prace rozpoczną się w sobotę 7 marca.

W ramach tej wielkiej inwestycji przebudujemy trzy mosty: Północny, Środkowy i Południowy, ulicę w ich obrębie, skrzyżowanie z ul. Księcia Witolda, chodniki, torowisko tramwajowe, sieci podziemne. Pojawi się nowe oświetlenie, nowy przystanek tramwajowy.

Mosty wypięknieją!

–Wykonawca rozpocznie intensywne prace od mostu Północnego. Będą to na początku roboty związane z rozbiórką istniejącej nawierzchni przeprawy. 
Podczas przebudowy nie do poznania zmieni się najstarszy mostów Południowy, z którego znikną rury ciepłownicze. Pod nadzorem konserwatora zabytków przywrócimy mu blask z początków XX wieku. Zabytkowa przeprawa odzyska m.in. stylowe latarnie na wieżyczkach.
Koszt przebudowy mostów to blisko 70 milionów złotych brutto. Pieniądze wykłada Miasto Wrocław, Fortum oraz MPWiK.

W związku z przebudową zmieniona zostanie organizacja ruchu w obrębie mostów.

 

16.01.2020

Wykonawca prac, które niedługo mają ruszyć rozpoczął pierwsze przygotowania do remontu. W środę, 15 stycznia na moście pojawiła się ekipa, aby dokonać odkrywek i zweryfikować stan jego konstrukcji.

Wykonawca nie podał jeszcze terminu zamknięcia przeprawy. Odkrywki pozwolą określić dokładnie zakres pierwszych prac na moście. Dopiero wtedy poznamy dokładny plan zastępczej organizacji ruchu w tamtym rejonie.

 

20.12.2019

Wrocławskie Inwestycje zawarły 20 grudnia 2019 r. umowę z firmą ProTra Building na przebudowę mostów.

Prace będą prowadzone na trzech mostach, obejmą przebudowę torowiska, ulicy, chodników, wymianę sieci podziemnych. Nie do poznania zmieni się najstarszy z mostów, południowy, z którego znikną rury ciepłownicze. Pod nadzorem konserwatora zabytków przywrócimy mu blask z początków XX wieku. Zabytkowa przeprawa odzyska m.in. stylowe latarnie na wieżyczkach. Przebudowa mostów potrwa 36 miesięcy. Koszt inwestycji wynosi blisko 70 milionów zł.

 

6.11.2019

Przetarg na remont mostów Pomorskich rozstrzygnięty. Odnowienie tych przepraw oznacza m.in. wymianę elementów konstrukcyjnych i budowę pełnej infrastruktury drogowej, powstaną - nowa jezdnia, nowe torowisko, chodniki, ścieżki rowerowe oraz przystanek wiedeński. Dodatkowo wymienimy wszystkie sieci i zostanie schowany rurociąg ciepłowniczy. Remont pozwoli przywrócić historyczny charakter tego miejsca, które odzyska dawny blask. Co ważne, równolegle z rozpoczęciem remontu mostów przystępujemy do projektowania kolejnej niezwykle istotnej inwestycji - remontu ulicy Pomorskiej. 

 

TIME LINE

  • Przetarg na przebudowę mostów Pomorskich

    listopad 2019
  • Podpisanie umowy na przebudowę mostów Pomorskich

    grudzień 2019
  • Rozpoczęcie prac

    marzec 2020
  • Planowane zakończenie remontu

    IV kwartał 2022
Rozwiń