Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Jak dużo pracy mają wykonawcy ZDiUM-u?
Proszę sobie wyobrazić, że gdybyśmy uruchomili maszynę do malowania oznakowania na wrocławskim Rynku i zaczęli malować linię ciągłą o szerokości 12 centymetrów, to skończylibyśmy w okolicach zatoki Biskajskiej. A farbę musielibyśmy dostarczać pięcioma wielkimi tirami.Tomasz Martin z Działu Eksploatacji Oznakowania ZDiUM
Sezon rozpoczął się wiosną. Gdzie są efekty?
Sezon na malowanie znaków poziomych wystartował wraz z początkiem kwietnia. Związane jest to z warunkami atmosferycznymi - przede wszystkim z temperaturą.
W pierwszej kolejności drogowcy zajęli się Psim Polem, m.in. ul. Sobieskiego, łącznikiem Długołęka - Kiełczowska oraz ul. Bierutowską.
Nowe oznakowanie jest już widoczne m.in. na ulicy Bałtyckiej, Traugutta, Kamiennej czy Granicznej. Oprócz głównych ulic odświeżane są też koperty dla osób niepełnosprawnych i elementy oznakowania poziomego Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz Strefy Płatnego Parkowania.
W tym roku, dzięki zwiększeniu środków, będziemy mogli odnowić ponad 200 tys. m. kw. poziomego oznakowania. Dla porównania, w ubiegłym roku było to około 135 tys. m. kw. Oprócz wspomnianych prac, w najbliższych tygodniach będziemy też w wybranych lokalizacjach odnawiać oznakowanie śluz rowerowych na skrzyżowaniach czy przejazdy rowerowe.Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy ZDiUM
Prace wykonywane są przede wszystkim w nocy, aby nie utrudniać ruchu samochodowego.
Jak oni to robią, że pasy są odblaskowe?
Technologia malowania oznakowania dostosowana jest do rodzaju i stanu nawierzchni jezdni. Oznakowanie poziome powinno przede wszystkim zapewniać dobrą widoczność w ciągu całej doby, także w warunkach dużej wilgotności.
Ponadto linie namalowane na jezdni muszą charakteryzować się odpowiednią szorstkością zbliżoną do szorstkości nawierzchni, być trwałe, odporne na ścieranie i brudzenie się, zapewniać właściwe parametry odblaskowości przez cały okres użytkowania. Dlatego oznakowanie wykonywane jest tylko certyfikowanymi materiałami.
Podczas prac wykorzystujemy technologię mieszaną: cienkowarstwową lub grubowarstwową. Tam, gdzie oznakowanie szybciej się wyciera - na przykład na skrzyżowaniach - stosujemy technologię z mas chemoutwardzalnych. Oznakowanie grubowarstwowe jest również odblaskowe i przeciwpoślizgowe. Odblask uzyskuje się poprzez posypanie powierzchni mikrokulkami szklanymi. Natomiast znaki poziome są odnawiane również przy użyciu specjalistycznej, białej farby najezdniowej, z elementami odblasku.Tomasz Martin z działu Eksploatacji Oznakowania ZDiUM
Malowanki warte miliony
Dobrze widoczne oznakowanie poziome to jeden z kluczowych elementów bezpieczeństwa. Każdego roku Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu rozpoczyna takie prace wiosną, a kończy jesienią. Dodatkowo w sierpniu, tuż przed pierwszym dzwonkiem w szkołach, odnawiane są przejścia dla pieszych w pobliżu wrocławskich podstawówek. To ponad 500 lokalizacji.
Sukcesywnie, z roku na rok, zarówno obszar, gdzie wykonywane jest oznakowanie pionowe, jak również wartość prac, zwiększa się. To głównie efekt rozbudowy infrastruktury drogowej i rosnących kosztów tych prac.
Tegoroczna akcja malowania poziomego oznakowania we Wrocławiu zakończy się jesienią. Do tej pory na ten cel ZDiUM wydał już ponad 2,5 mln złotych.
Zobacz zdjęcia z malowania ulicy Powstańców Śląskich: