Tunel koło Trzcińska to ponad stuletni obiekt o długości ok. 300 m. Biegnie po Wzgórzami Dziwiszowskimi między Janowicami Wielkimi a Wojanowem (na trasie Wrocław – Zgorzelec). Kursują tędy pociągi osobowe i towarowe, te ostatnie obsługują m.in. kopalnie odkrywkowe.
120-tonowa Katarzyna ma moc
PKP PLK zaplanowało modernizację obiektu, przede wszystkim jego poszerzenie, co zwiększyłoby jego przepustowość. Wiosną ruszyły roboty – głównym narzędziem była maszyna TEM, nazywana „Katarzyną”. Machina waży 120 ton i ma 22 metry. Na przełomie października i listopada zakończyło się poszerzanie przeprawy i trwa demontaż „Katarzyny”. Używana technologia tzw. tunelu w tunelu, pozwalała na utrzymanie ruchu pociągów w trakcie robót.
Od 12 do 27 listopada wykonywany będzie kolejny etap prac, który ze względu na zakres i zachowanie bezpieczeństwa wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 130 mln zł jest finansowania ze środków budżetowych i dokapitalizowania.PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., komunikat prasowy
Teraz w jego wnętrzu trwają roboty związane z przygotowaniem ostatecznej obudowy tunelu. Ze względu na szeroki zakres prac konieczne są zamknięcia torów.
Zmiany w komunikacji na trasie Janowice Wielkie - Jelenia Góra
Od 12 do 27 listopada zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Janowice Wielkie - Jelenia Góra. Informacje o ZKA są dostępne na stacjach i przystankach oraz na Portalu Pasażera.
Przebudowa przeprawy będzie kosztować ok. 130 mln zł, finał prac zaplanowano na drugi kwartał 2024 r.
Źródło: materiały prasowe