Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wydzielenie torowisk tramwajowych we Wrocławiu
We Wrocławiu sukcesywnie i konsekwentnie realizowany jest pakiet działań wskazanych przez Wrocławską politykę mobilności. Wydzielenie torowisk tramwajowych jest jednym z elementów tego pakietu. Obecnie na terenie Miasta już blisko 96% torowisk to torowiska wydzielone z ogólnego ruchu kołowego.
Jednym z efektów tych działań jest eliminacja opóźnień w poruszaniu się komunikacji miejskiej a tym samym zapewnienie szybkiego i przede wszystkim zgodnego z rozkładem jazdy przejazdu komunikacji tramwajowej (a także na niektórych odcinkach autobusowej). Inną korzyścią po wydzieleniu torowiska jest możliwość wyposażenia przystanków zlokalizowanych na chodniku i wiążących się z koniecznością wsiadania do tramwaju z jezdni w tzw. przystanki wiedeńskie. Przykładowo takie rozwiązanie już funkcjonuje na ulicach Trzebnickiej, Hubskiej czy Krupniczej.
Bez wydzielenie torowiska nie istniałaby możliwość poprawy warunków wsiadania do tramwajów.
Buspasy we Wrocławiu
We Wrocławiu mamy niewiele typowych buspasów, takie rozwiązania mamy m.in. na ul. Krzywoustego, na ul. Podwale, na ul. Krakowskiej czy na ul. Suchej.
Rozwiązania stosowane we Wrocławiu przewidują korzystanie przez autobusy z części wydzielonych z ruchu ogólnego torowisk tramwajowych oraz umożliwiają autobusom jazdę na wprost z pasów ruchu przeznaczonych dla relacji prawoskrętnej prowadzącej bezpośrednio do zatoki przystankowej.
Część wydzielonych torowisk tramwajowych z dopuszczonym ruchem autobusowym udostępniliśmy do poruszania się nimi pojazdom taxi, Policji, Pogotowia Ratunkowego.
Wybrane zostały te fragmenty pasów, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków tramwajowych czy autobusowych a skrzyżowania na trasie umożliwiają zgodny z przepisami przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje.
Do analizy pod kątem wydzielenia buspasów bierzemy pod uwagę kryteria:
- ulicą przebiegają minimum 3 linie autobusowe;
- kierowcy komunikacji zbiorowej zgłaszają wydłużony czas przejazdu autobusów w szczytach komunikacyjnych w stosunku do czasu przejazdu poza szczytami komunikacyjnymi;
- ulica jest dwujezdniowa i minimum dwupasowa.
Buspasy dla elektryków
Samochody elektryczne mogą korzystać z typowych buspasów (wydzielonej jezdni) oraz z większości wydzielonych torowisk tramwajowych z dopuszczonym ruchem autobusów.
Pojazdy elektryczne mogą korzystać z fragmentów wydzielonych torowisk, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków komunikacji zbiorowej, a skrzyżowania na tej trasie umożliwiają przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje.
Elektryki dla przykładu nie mogą korzystać z buspasów zlokalizowanych na ul. Peronowej, Kołłątaja, Piotra Skargi czy na odcinkach ul. Piłsudskiego.
Lista buspasów i torowisk z dopuszczeniem poruszania się pojazdów ee i wodorowych
lp. |
ulica |
od |
do |
kierunek |
1 |
Reymonta/Pomorska |
Most Osobowicki |
ul. Dubois |
oba kierunki |
2 |
Podwale |
pl. Jana Pawła II |
pl. Orląt Lwowskich |
oba kierunki |
3 |
Trzebnicka |
Zakładowa |
Z. Dębickiego |
oba kierunki |
4 |
Piłsudskiego |
T. Zielińskiego |
pl. Legionów |
do pl. Legionów |
5 |
Traugutta |
J. Pułaskiego |
Krakowska |
oba kierunki |
6 |
Jedności Narodowej |
S. Wyszyńskiego |
Nowowiejska |
oba kierunki |
7 |
pl. Teatralny |
Świdnicka |
Bożego Ciała |
oba kierunki |
8 |
ul. Sucha* |
Borowska |
Joannitów |
oba kierunki |
9 |
m. Młyńskie |
Grodzka |
pl. Bema |
oba kierunki |
10 |
Szewska |
Kazimierza Wielkiego |
Grodzka |
do Grodzkiej |
11 |
Grabiszyńska |
pl. Srebrny |
J. Hallera |
oba kierunki |
12 |
Podwale* |
H. Kołłątaja |
Świdnicka |
do Świdnickiej |
13 |
Krakowska* |
Wilcza |
K. Skibińskiego |
oba kierunki |
14 |
Hubska |
Dyrekcyjna |
zjazd z Hubskiej do Auchan |
oba kierunki |
15 |
Bardzka* |
rondo Terenowa |
Owocowa |
do centrum |
16 |
Buforowa* |
I. Strawińskiego |
Konduktorska |
do centrum |
Konduktorska |
rondo Terenowa |
do centrum |
||
17 |
Krzywoustego* |
most na Widawie |
wyjazd z CH Korona |
do centrum |
* typowe buspasy