wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:35

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Kierowcy
  4. Torowiska i buspasy

Wydzielenie torowisk i buspasów we Wrocławiu znacznie eliminuje opóźnienia w poruszaniu się komunikacją miejską i tym samym skraca czas przejazdu tramwajami i autobusami. Takie rozwiązanie stwarza także możliwość lokalizowania przystanków na chodniku. Dzięki temu, pasażerowie nie muszą wsiadać do tramwaju bezpośrednio z jezdni, co jest znacznie bezpieczniejszym rozwiązaniem.

Reklama

Wydzielenie torowisk tramwajowych we Wrocławiu

We Wrocławiu sukcesywnie i konsekwentnie realizowany jest pakiet działań  wskazanych przez Wrocławską politykę mobilności. Wydzielenie torowisk tramwajowych jest jednym z elementów tego pakietu. Obecnie na terenie Miasta już blisko 96% torowisk to torowiska wydzielone z ogólnego ruchu kołowego. 

Jednym z efektów tych działań jest eliminacja opóźnień w poruszaniu się komunikacji miejskiej a tym samym  zapewnienie szybkiego i przede wszystkim zgodnego z rozkładem jazdy przejazdu komunikacji tramwajowej (a także na niektórych  odcinkach autobusowej). Inną korzyścią po wydzieleniu torowiska jest możliwość wyposażenia przystanków zlokalizowanych na chodniku i wiążących się z koniecznością wsiadania do tramwaju z jezdni w tzw. przystanki wiedeńskie. Przykładowo takie rozwiązanie już funkcjonuje na ulicach Trzebnickiej, Hubskiej czy Krupniczej. 

Bez wydzielenie torowiska nie istniałaby możliwość poprawy warunków wsiadania  do tramwajów. 

Buspasy we Wrocławiu

We Wrocławiu mamy niewiele typowych buspasów, takie rozwiązania mamy m.in. na ul. Krzywoustego, na ul. Podwale, na ul. Krakowskiej czy na ul. Suchej.

Rozwiązania stosowane we Wrocławiu przewidują korzystanie przez autobusy z części wydzielonych z ruchu ogólnego torowisk tramwajowych oraz umożliwiają autobusom jazdę na wprost z pasów ruchu przeznaczonych dla relacji prawoskrętnej prowadzącej bezpośrednio do zatoki przystankowej.

Część wydzielonych torowisk tramwajowych z dopuszczonym ruchem autobusowym udostępniliśmy do poruszania się nimi pojazdom taxi, Policji, Pogotowia Ratunkowego. 

Wybrane zostały te fragmenty pasów, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków tramwajowych czy autobusowych a skrzyżowania na trasie umożliwiają zgodny z przepisami przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje. 

Do analizy pod kątem wydzielenia buspasów bierzemy pod uwagę kryteria:

  • ulicą przebiegają minimum 3 linie autobusowe;
  • kierowcy komunikacji zbiorowej zgłaszają wydłużony czas przejazdu autobusów w szczytach komunikacyjnych w stosunku do czasu przejazdu poza szczytami komunikacyjnymi;
  • ulica jest dwujezdniowa i minimum dwupasowa.

Buspasy dla elektryków

Samochody elektryczne mogą korzystać z typowych buspasów (wydzielonej jezdni) oraz z większości wydzielonych torowisk tramwajowych z dopuszczonym ruchem autobusów.

Pojazdy elektryczne mogą korzystać z fragmentów wydzielonych torowisk, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków komunikacji zbiorowej, a skrzyżowania na tej trasie umożliwiają przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje. 

Elektryki dla przykładu nie mogą korzystać z buspasów zlokalizowanych na ul. Peronowej, Kołłątaja, Piotra Skargi czy na odcinkach ul. Piłsudskiego.

Lista buspasów i torowisk z dopuszczeniem poruszania się pojazdów ee i wodorowych

lp.

ulica

od

do

kierunek

1

Reymonta/Pomorska

Most Osobowicki

ul. Dubois

oba kierunki

2

Podwale

pl. Jana Pawła II

pl. Orląt Lwowskich

oba kierunki

3

Trzebnicka

Zakładowa

Z. Dębickiego

oba kierunki

4

Piłsudskiego

T. Zielińskiego

pl. Legionów

do pl. Legionów

5

Traugutta

J. Pułaskiego

Krakowska

oba kierunki

6

Jedności Narodowej

S. Wyszyńskiego

Nowowiejska

oba kierunki

7

pl. Teatralny

Świdnicka

Bożego Ciała

oba kierunki

8

ul. Sucha*

Borowska

Joannitów

oba kierunki

9

m. Młyńskie

Grodzka

pl. Bema

oba kierunki

10

Szewska

Kazimierza Wielkiego

Grodzka

do Grodzkiej

11

Grabiszyńska

pl. Srebrny

J. Hallera

oba kierunki

12

Podwale*

H. Kołłątaja

Świdnicka

do Świdnickiej

13

Krakowska*

Wilcza

K. Skibińskiego

oba kierunki

14

Hubska

Dyrekcyjna

zjazd z Hubskiej do Auchan

oba kierunki

15

Bardzka*

rondo Terenowa

Owocowa

do centrum

16

Buforowa*

I. Strawińskiego

Konduktorska

do centrum

Konduktorska

rondo Terenowa

do centrum

17

Krzywoustego*

most na Widawie

wyjazd z CH Korona

do centrum

* typowe buspasy

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl