Trwają intensywne prace na trasie kolejowej Wrocław-Międzylesie. Podczas wrześniowej powodzi, która nawiedziła Dolny Śląsk, a przede wszystkim Kotlinę Kłodzką, zniszczone zostały elementy infrastruktury kolejowej.
- Od grudnia pociągi regionalne i dalekobieżne wrócą na trasę z Wrocławia do Międzylesia. Najszybsze składy pokonają ten dystans w czasie krótszym niż 100 minut. Pomimo dotkliwej powodzi, która nawiedziła region, kolejarze nie zwalniają tempa prac - zapowiadają przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Wielka woda na trasie Wrocław - Międzylesie znaczące zniszczenia wyrządziła w Kłodzku i okolicach. Zalała urządzenia sterowania ruchem kolejowym i utrudniła dostęp do miejsc robót, m.in. w Bystrzycy Kłodzkiej i tunelu w Długopolu-Zdroju. Konieczne było oczyszczenie torów, diagnostyka obiektów oraz osuszenie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.Wystąpiło również wiele punktowych zniszczeń na całej linii, które wymagały dodatkowego oczyszczenia rowów, wzmocnienia toru oraz skarp. Obiekty inżynieryjne zostały oczyszczone. W okolicach Barda Przyłęk konieczne było zabezpieczenie osuwiska.PKP Polskie Linie Kolejowe SA, komunikat prasowy
Nowe wiadukty koło Kamieńca
Najważniejsze roboty prowadzone są na odcinku Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki, aby od 9 listopada możliwe było przywrócenie ruchu pociągów. Na linii wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt. We wrześniu PUN (pociąg do potokowej wymiany toru) pracował między Ziębicami a Starczowem, wymieniając w ciągu kilku dni około pięć tysięcy podkładów.
- na odcinku Ziębice - Kamieniec Ząbkowicki specjalna oczyszczarka usunęła zabrudzenia z tłucznia. Obecnie tor jest regulowany przez pięć podbijarek.
- intensywne prace toczą się również między Kłodzkiem a Międzylesiem, gdzie płynniejszą jazdę pociągów zapewni 15 bezstykowych rozjazdów.
- na odcinku między Kłodzkiem Nowym a Krosnowicami, tor jest regulowany z pomocą podbijarki, która będzie również pracować na stacjach w Gorzanowie i Bystrzycy Kłodzkiej.
- na linii Wrocław – Międzylesie prace objęły 17 wiaduktów, 5 mostów i tunel. Roboty na moście w Żórawinie zostały już zakończone.
- między Starczowem a Kamieńcem Ząbkowickim dwa stare obiekty zostały zastąpione nowymi wiaduktami.
- prace postępują na przeprawach w Kamieńcu Ząbkowickim, Służejowie, Boguszynie i Krosnowicach. Obiekty są odnawiane, wzmacniane i zabezpieczane przed korozją.
Tunel w Długopolu-Zdroju lśni jak nowy
Kończą się również prace w ponad trzystumetrowym tunelu w Długopolu-Zdroju. Portale 150- letniego obiektu, po piaskowaniu, zostały odświeżone. Prace odwodnieniowe zapewnią odpowiednią eksploatację tunelu. Teraz tor do jazdy przygotuje podbijarka.
Poza tym między Strzelinem a Kamieńcem Ząbkowickim wykonano już prace na dwudziestu przejazdach. Na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w Boguszynie, Gorzanowie i Bystrzycy Kłodzkiej trwa wymiana nawierzchni.
Prace na przejazdach są realizowane ze funduszy KPO, budżetu państwa oraz budżetu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Koszt to ponad 150 mln zł.
Źródło: materiały prasowe