wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:42

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Przebudowa A4 w planie do 2030 roku. Czy autostrada będzie płatna?
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu widok na autostradę A4 na odcinku między Krzyżową a Legnicą. Michał Soroko / GDDKiA
Na zdjęciu widok na autostradę A4 na odcinku między Krzyżową a Legnicą.

Rada Ministrów zaakceptowała Program Budowy Dróg Krajowych (PBDK) do roku 2030. To dokument wyznaczający kierunki rozwoju sieci dróg krajowych. Co ważne dla Wrocławia – znalazła się w nim przebudowa autostrady A4. Co zmieni się dla mieszkańców województwa po jej przebudowie?

Reklama

Po przebudowie autostrady A4 pojawi się możliwość pobierania od kierowców opłat

Dolnośląski odcinek autostrady A4 nie spełnia na razie wszystkich parametrów autostrady, określonych przepisami. W kilku miejscach brakuje pobocza, a zjazdy z autostrady znajdują się w zbyt małej odległości od siebie (każde miejsce włączenia się do ruchu na autostradę wpływa na bezpieczeństwo, dlatego przepisy regulują minimalną odległość między węzłami autostradowymi). Ma to jedną zaletę. Na dolnośląskim odcinku jeździmy teraz A4 bezpłatnie. W chwili gdy zacznie spełniać parametry autostrady, możliwe stanie się pobieranie na niej opłat.

Odcinek Krzyżowa – Legnica. Dwa węzły autostradowe zostaną zlikwidowane

Chodzi o węzły „Jadwisin” i „Lubiatów”. Obydwa położone są na zachód od Legnicy. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla tego odcinka autostrady (od Krzyżowej do węzła Legnica Południe) opracowuje Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o. Na prowadzonej przez spółkę stronie, możecie zobaczyć planowany przebieg zmodernizowanej A4.

Umowę na opracowanie dokumentacji dla odcinka A4 z Krzyżowej do Legnicy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w czerwcu ubiegłego roku.

– Autostrada A4 na odcinku ok. 36 km zostanie rozbudowana w istniejącym śladzie, a każda jezdnia będzie miała trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Miejscami będzie to budowa nowej jezdni równolegle do jezdni istniejącej, a miejscami rozbudowa jezdni istniejących – informuje GDDKiA.

Odcinek Legnica – Wrocław. Różne warianty przebiegu trasy

Drugi projektowany odcinek – z Legnicy do Wrocławia, jest znacznie dłuższy. To około 80 km. Zależnie od wybranego wariantu, ma się kończyć na węźle Wrocław Wschód lub na węźle Stary Śleszów w gminie Żórawina. Projekt zlecono konsorcjum, którego liderem jest Multiconsult Polska Sp. z o.o. Orientacyjny przebieg zmodernizowanej A4 znajdziecie na tej stronie.

Spotkania informacyjne z mieszkańcami okolicznych miejscowości budziły spore emocje. Niektóre warianty nowego przebiegu A4 wymagałyby bowiem wyburzania stojących po drodze domów jednorodzinnych. Wariant trasy prowadzącej po starym śladzie do węzła Wrocław Wschód wiązałby się natomiast z likwidacją węzła Pietrzykowice oraz budową nowego, nieco bardziej oddalonego od węzła Wrocław Południe.

Przebudowa A4 ważna dla bezpieczeństwa ruchu

Głównym celem planowanej inwestycji jest – jak podkreśla GDDKiA, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dolnośląski odcinek A4 to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce. Średni dobowy ruch w rejonie węzłów Wrocław Południe i Pietrzykowice, przekracza 70 tysięcy pojazdów.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl