wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Nowa Pesa ma już homologację. Wkrótce będzie kursować
Kliknij, aby powiększyć
Nowa Pesa Twist wrocławskiego MPK ma już homologację. Niebawem zacznie wozić pasażerów.  Fot. Bartosz Chochołowski
Nowa Pesa Twist wrocławskiego MPK ma już homologację. Niebawem zacznie wozić pasażerów.

MPK Wrocław pokazało świadectwo homologacji swojego najnowszego nabytku - Pesy Twist 146N. Tramwaj o numerze taborowym 3401 przyjechał z Bydgoszczy w lutym i od tego czasu przechodził proces homologacji. Teraz już może zacząć wozić pasażerów a, zgodnie z zapowiedziami przewoźnika, w swój pierwszy regularny kurs wyruszy pod koniec przyszłego tygodnia. Będziemy wypatrywać pierwszej tego typu Pesy kursującej na regularnych liniach.

Reklama

Najnowszą Pesę można było zobaczyć na wrocławskich torach wcześniej, ale były to przejazdy testowe, głównie na potrzeby homologacji. W marcu był również pokaz dla mieszkańców, przyjechała na pl. Teatralny, gdzie każdy mógł ją zobaczyć, ale jeszcze nie przejechać się. 

Nowa Pesa we Wrocławiu - ale nie pierwsza

Tramwaje Pesy nie powinny być obce wrocławianom. MPK w 2015 roku kupiło osiem tramwajów tej marki. Są to wozy innej konstrukcji, choć z tej samej rodziny Twist. Oznaczone są symbolem 2010NW. Jednak osiem sztuk na liczący 250 wozów tabor MPK to niewiele, dlatego niezbyt często jest okazja, aby przejechać się bydgoskim tramwajem.  

Inaczej będzie z obecnie kupowanymi Twistami 146N. Przyjedzie ich łącznie 40 egzemplarzy, a to już taka liczba, że każdemu korzystającemu z komunikacji tramwajowej trafiać się będzie przejażdżka tym modelem.

MPK Wrocław w grudniu 2021 roku podpisało umowę z Pesą Bydgoszcz SA na wyprodukowanie 24 tramwajów. Ostatni z tej umowy ma dotrzeć do nas na początku 2025 roku. Jednak przewoźnik zapewnił sobie opcję zamówienia jeszcze kolejnych 16 wozów i skorzysta z niej. Dlatego docelowo łącznie będzie kursować 40 Pes 146N. Bydgoski producent otrzyma za nie 337,5 mln zł.

Zobacz, jak prezentuje się wnętrze świeżutkiej Pesy o numerze 3401:

Pesa Twist 146N - pierwszymi drzwiami nie wsiadaj 

Najnowszy nabytek jest dziesiątym rodzajem tramwaju w taborze MPK, ale z punktu widzenia pasażerów - wyjątkowym. W pozostałych dziewięciu, możemy wsiadać wszystkimi drzwiami, a w Pesie 146N, pierwsze są przeznaczone tylko dla motorniczego. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Tramwaj inny niż wszystkie - pierwsze drzwi w Pesie Twist 146N prowadzą wyłącznie do kabiny motorniczego. Pasażerowie nie mogą z nich korzystać. Fot. Bartosz Chochołowski
Tramwaj inny niż wszystkie - pierwsze drzwi w Pesie Twist 146N prowadzą wyłącznie do kabiny motorniczego. Pasażerowie nie mogą z nich korzystać.

Takie rozwiązanie debiutuje we Wrocławiu, więc będziemy musieli się do niego przyzwyczaić. Układ wnętrza i rozkład pozostałych pięciu par drzwi sprawia wrażenie, że wymiana pasażerów na przystankach powinna przebiegać sprawnie. 

W tramwajach kupowanych w ramach poprzedniego przetargu - Moderusach Gamma LF 07 AC - pierwsze jednoskrzydłowe drzwi są dostępne dla pasażerów. Jeśli motorniczy musi opuścić kabinę (żeby np. ręcznie zmienić zwrotnicę), wychodzi z niej do przedziału pasażerskiego i korzysta z ogólnodostępnych drzwi.

Podobnie jest w starszej Pesie Twist 2010NW oraz w Skodach 16T i 19T. W Konstalach, Protramach oraz Moderusach Beta pierwsze drzwi są dwuskrzydłowe. Prawe skrzydło jest wyłącznie dla motorniczego i prowadzi bezpośrednio do kabiny, drugie jest dla pasażerów. 

Nowe tramwaje we Wrocławiu - inwestycje za prawie 850 mln zł

Wciąż trwają dostawy pojazdów z wcześniejszego kontraktu z poznańskim Modertransem. W miniony weekend przyjechała 38. już Gamma. Do zamknięcia zamówienia zostało tylko osiem tramwajów. 

To prawdziwy tramwajowy boom we Wrocławiu. Dwa ostatnie wielkie kontrakty sprawią, że będzie 86 nowoczesnych maszyn na wrocławskich torach. Jeżdżą 42 gruntownie zmodernizowane Skody 16T i Protramy 205 WrAs, a szykuje się duży kontrakt na modernizację 31 dwukierunkowych Skód 19T. 

Trzy wielkie taborowe inwestycje tramwajowe ostatnich lat

Zakup 46 tramwajów Moderus Gamma

375 mln zł

Zakup 40 tramwajów Pesa Twist

337,5 mln zł

Gruntowna modernizacja (wraz z dodaniem klimatyzacji) 42 tramwajów: Protramów 205 WrAs i Skód 16T

135 mln zł

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl