- Jest przetarg na 40 nowych autobusów. MPK informuje o szczegółach.
- Jakie to będą autobusy?
- MPK Wrocław korzysta z nowoczesnych, zeroemisyjnych rozwiązań.
We wtorek 16.09.2025 spółka ogłosiła przetarg na 40 sztuk fabrycznie nowych, miejskich autobusów o napędzie konwencjonalnym, całkowicie niskopodłogowych, klimatyzowanych i przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, w tym:
- 19 sztuk autobusów jednoczłonowych MAXI (solo)
- oraz 21 sztuk autobusów MEGA (przegubowych).
A wszystko to wraz z możliwością skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy do 160 kolejnych autobusów, w tym:
- 41 sztuk autobusów jednoczłonowych MAXI (solo)
- oraz 119 sztuk autobusów MEGA (przegubowych).
We Wrocławiu traktujemy transport publiczny jako inwestycję w jakość życia mieszkańców. Przeznaczamy na ten cel aż 20 proc. budżetu miasta - to w tym roku ponad półtora miliarda złotych. Zakup nowych autobusów to kolejny etap w realizowanej przez Wrocław strategii modernizacji taboru. Warto przypomnieć, że w ramach wcześniej rozstrzygniętych przetargów MPK Wrocław czeka obecnie na dostawę łącznie 128 nowych autobusów - 100 pojazdów z silnikami diesla oraz 28 autobusów elektrycznychJacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
200 nowych autobusów miejskich dla MPK Wrocław
Ten zakup (docelowo) 200 nowych autobusów miejskich pozwoli na:
- Zapewnienie nieprzerwanej realizacji usług transportu publicznego, zgodnie z wymaganiami gminy Wrocław oraz ustaleniami wynikającymi z obowiązującego planu transportowego.
- Stopniowa i zaplanowana wymiana autobusów, obejmująca zarówno pojazdy obecnie wynajmowane, jak i zużyte technicznie autobusy należące do spółki.
- Wzmocnienie samodzielności operacyjnej MPK Sp. z o.o. poprzez zmniejszenie uzależnienia od floty dzierżawionej.
- Modernizacja taboru z myślą o większej efektywności, mniejszym wpływie na środowisko i wyższym komforcie podróży, poprzez wdrażanie nowoczesnych pojazdów spełniających najwyższe normy emisji spalin (Euro VI lub wyższe).
- Usprawnienie zdolności operacyjnych w zakresie dostosowania się do dynamicznych potrzeb przewozowych, nagłych sytuacji oraz zmian w strukturze połączeń komunikacyjnych.
MPK Wrocław aktywnie korzysta z nowoczesnych, zeroemisyjnych rozwiązań - kupujemy autobusy elektryczne, testujemy wodorowe i w oparciu o te technologie, będziemy budować przyszłość spółki. Jako spółka o strategicznym znaczeniu dla Wrocławia, musimy jednak pamiętać, że w przypadku działań kryzysowych to właśnie autobusy z silnikami diesla są najbardziej efektywnym i niezawodnym rozwiązaniem dlatego dywersyfikujemy taborWitold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Wrocław stawia warunki
MPK podkreśla, że charakterystyczne cechy Wrocławia, takie jak historyczny układ miasta, liczne wąskie ulice oraz niskie wiadukty kolejowe, stwarzają wyzwania w planowaniu nowoczesnego transportu. Tego typu uwarunkowania znacząco ograniczają możliwość wprowadzenia na trasy autobusów napędzanych prądem czy wodorem - ich specyfika wymaga montażu baterii na dachach, a to zwiększa ich wysokość.
– Planowany zakup 200 nowoczesnych autobusów z silnikami diesla to działanie o charakterze strategicznym, ukierunkowane na utrzymanie ciągłości świadczenia usług przewozowych, regularne odmładzanie floty oraz zapewnienie długofalowej stabilności operacyjnej spółki – informuje MPK Wrocław.
Zakupy w czasie rozłożone będą zgodnie z poniższym planem dla zamówienia podstawowego:
I partia 24 miesiące od daty podpisania umowy;
- sztuk autobusów klasy MAXI
- 21 sztuk autobusów klasy MEGA
II partia 25 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 10 sztuk autobusów klasy MAXI.
Jeśli Wrocław zdecyduje się na skorzystanie z prawa opcji, kolejne autobusy w liczbie 50, 50 i 60 dojadą do miasta w ciągu 26, 46 i 59 miesięcy. 41 z nich będą to autobusy solo, 119 - przegubowe.
I opcja 26 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 10 sztuk autobusów klasy MAXI
- 40 sztuk autobusów klasy MEGA
II opcja 46 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 50 sztuk autobusów klasy MEGA
III opcja 59 miesięcy od daty podpisania umowy;
- 31 sztuk autobusów klasy MAXI
- 29 sztuk autobusów klasy MEGA.
Rozwoju kompetencji pracowników
Spółka informuje, że planowana inwestycja to nie tylko zakup nowoczesnych autobusów – to również wyraźny krok w stronę rozwoju kompetencji pracowników MPK Wrocław.
W ramach realizacji zamówienia podstawowego przewidziano szkolenia dla ponad 120 kierowców, których celem jest pełne wykorzystanie możliwości nowego taboru oraz dalsze podnoszenie jakości usług przewozowych. To podejście pokazuje, że inwestycja ma charakter wielowymiarowy - obejmuje zarówno modernizację floty, jak i rozwój zasobów ludzkich. Takie działania wpisują się w szerzej zakrojoną strategię miejskich spółek, które wspólnie pracują na rzecz coraz lepiej funkcjonującego WrocławiaPrzemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.
Pieniądze na rozwój i modernizację
Od 2023 roku MPK Wrocław pozyskało ponad 600 mln zł bezzwrotnych środków zewnętrznych, pochodzących głównie z funduszy unijnych, przeznaczonych na rozwój i modernizację floty pojazdów.
- W 2023 roku spółka otrzymała 78 mln zł na zakup 28 nowych autobusów elektrycznych.
- Obecnie finalizowany jest projekt z dofinansowaniem w wysokości blisko 200 mln zł z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
Pozyskane środki są częścią realizowanego Wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego na lata 2024–2032.